• niiile

Flickor som har pojkkläder / Pojkar som har flickkläder

Hur ställer du dig till;

Flickor som vill ha Blixten McQueen kläder som givetvis endast finns att inhandla på pojkavdelningen och/eller pojkar som vill ha Pippi Långstrump kläder som givetvis endast finns på flickavdelningen.

Denna tråd rör alla typer av kläder bla. kalsonger/trosor, tröjor, byxor, klänningar, pyamas, färger, mönster och material.

Får/har din flicka på sig ett extremt pojkplagg?
    Får/har din pojke på sig ett extremt flickplagg?

Vi tänker oss ett barn i åldern tre (3) - fyra (4) år :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flickor som har pojkkläder / Pojkar som har flickkläder
  • Sencha
    PerG skrev 2010-04-14 22:18:40 följande:
    Det knasigaste med hela uppdelningen är egentligen inte färgvalet (även om det är så tråkigt) utan att det skiljer sig så enormt i storlek!?Sonen har bl.a. ett par lila byxor som kommer från "tjejavdelningen".  I vanliga fall har han 92 som då brukar sitta lite "löst"...  De här är istället i storlek 98 och sitter riktigt tajt över benen!?... Detsamma har hänt även med tröjor vi köpt från "tjejavdelningen".. Varför denna idioti? Barn under runt 10 års ålder skiljer sig ju inte i kroppsform, så det finns ju ingen som helst anledning att ha olika "centilong"-storlekar eller vad det heter.... suck
    Jag upplever ändå att skillnaden i storlek mellan de båda avdelningarna har minskat jämfört med för några år sedan. När äldste grabben var typ 1½ så köpte jag två t-shirts till honom på åhlens. En från killsidan - i stl 86/92 - och en från tjejsidan - stl 110/116. Den från killsidan var STÖRST. Ja, vi snackar vanliga enkla t-shirts! Men som sagt var, jag upplever att skillnaden är mindre på kläder man köper nu.
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • augustisten

Ja, min pojke har nog mest kläder från tjejavdelningen eftersom han tycker bäst om rött/rosa/lila och har gjort så så länge han kunnat tala om vad han gillar.

En sak som irriterar mig jättemycket är att det nästan aldrig finns några figurer av honkön på killkläderna. Tvärtom finns ibland (men oftast om hankönet kramar eller pussar ett honkön).

Jag har två aktuella exempel:
    1. Lindex Muminkläder. Sonen älskar Lilla My - men hon finns ta mej tusan inte på ett enda killplagg. Bara på klänningar (vilket sonen gärna får ha i och för sig). De manliga muminfigurerna finns på några av tjejplaggen men inte tvärt om... möjligen om det är bilder från mumindalen där många figurer finns med. Just nu är det Stinky som finns på killtröjorna - inte den gosigaste figuren i mumindalen precis.

2. Åhlens Barbapappakläder. På kalsongerna finns inte en enda av babatjejerna med - bara Barbamamman ihop med Barbapappan på ett par. På trosorna är det lite blandat (och tyvärr är de i en modell som inte passar sonen - annars har han en hel del trosor). Min kille gillar Barbalala bäst fast hon är tjej... det måste nog vara fel på honom!

• Sencha
    augustisten skrev 2010-04-15 10:37:47 följande:
    Ja, min pojke har nog mest kläder från tjejavdelningen eftersom han tycker bäst om rött/rosa/lila och har gjort så så länge han kunnat tala om vad han gillar. En sak som irriterar mig jättemycket är att det nästan aldrig finns några figurer av honkön på killkläderna. Tvärtom finns ibland (men oftast om hankönet kramar eller pussar ett honkön). Jag har två aktuella exempel: 1. Lindex Muminkläder. Sonen älskar Lilla My - men hon finns ta mej tusan inte på ett enda killplagg. Bara på klänningar (vilket sonen gärna får ha i och för sig). De manliga muminfigurerna finns på några av tjejplaggen men inte tvärt om... möjligen om det är bilder från mumindalen där många figurer finns med. Just nu är det Stinky som finns på killtröjorna - inte den gosigaste figuren i mumindalen precis.2. Åhlens Barbapappakläder. På kalsongerna finns inte en enda av babatjejerna med - bara Barbamamman ihop med Barbapappan på ett par. På trosorna är det lite blandat (och tyvärr är de i en modell som inte passar sonen - annars har han en hel del trosor). Min kille gillar Barbalala bäst fast hon är tjej... det måste nog vara fel på honom!
    Tunikan med Lilla My (i grönt, och med några glittriga blommor längst ner) har båda mina grabbar. Först kom jag hem med den till lillebror, och storebror tyckte den var så fin så han ville också ha (Annars brukar jag undvika att köpa likadana kläder till båda.)

Överhuvudtaget tycker jag tunikor är bra kläder. Väldigt smidigt till minstingen (1 år och 9 månader nu), som annars ofta sitter med en glipa mellan byxor och tröja nu när vi håller på att sluta med bodysar - tunikorna går ner ordentligt om baken, liksom.
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Ciliaja

som lekläder ja, men inte om vi skulle gå ut någonstans. jag är nog gammalmodig så för skulle jag få en flicka skulle hon ha mkt rosa och typiskt tjejfärger. absolut inte helt gull gull utan även ganska tuff kläsdel, men inte i typ helblått och sånt.

min pojke skulle nog bara vara cool :P
    The only thing worth stealing is a kiss from a sleeping child.
  • Jennifer 060828

Det är lite olika. Dottern har alltid haft mest rosa / lila kläder. Men nu när hon är äldre finns det mycket grönt, svart och blått i garderoben också Visst får hon ha det om hon vill.. Idag har hon ex sin Spiderman- mössa till dagis, igår hade hon Hello Kitty, så det varierar hela tiden..

Hon har en lekmatta på sitt rum med CARS

• augustisten
    Sencha skrev 2010-04-15 10:46:24 följande:
    Tunikan med Lilla My (i grönt, och med några glittriga blommor längst ner) har båda mina grabbar. Först kom jag hem med den till lillebror, och storebror tyckte den var så fin så han ville också ha (Annars brukar jag undvika att köpa likadana kläder till båda.)Överhuvudtaget tycker jag tunikor är bra kläder. Väldigt smidigt till minstingen (1 år och 9 månader nu), som annars ofta sitter med en glipa mellan byxor och tröja nu när vi håller på att sluta med bodysar - tunikorna går ner ordentligt om baken, liksom.
    Precis den - min pojke som är tre år har den också och den är jättefin!

Det som irriterar mig är mest själva inställningen man märker hos klädtillverkarna - att små pojkar och flickor bara identifierar sig med sagofigurer av det egna könet... och att det måste vara något romantiskt över bilderna (på "tjejkläderna") om det finns figurer av båda könen med. 
  • Sencha
    augustisten skrev 2010-04-15 11:16:04 följande:
    Precis den - min pojke som är tre år har den också och den är jättefin! Det som irriterar mig är mest själva inställningen man märker hos klädtillverkarna - att små pojkar och flickor bara identifierar sig med sagofigurer av det egna könet... och att det måste vara något romantiskt över bilderna (på "tjejkläderna") om det finns figurer av båda könen med. 
    Jag håller helt med.

(För övrigt, angående diskussionen om storlekar, så just vad det gäller den här tunikan, så har min store grabb en stl 122 i denna. Han har just nu huvudsakligen kläder i 122 och 128 (men enstaka saker större och mindre). En del saker han har i 122 i tröjor börjar se lite små ut (även av saker som är "pojkkläder") men just denna tunika är det gott om luft i och långa ärmar också tror jag.)
  • Pemmel

Jag väljer kläder till min dotter som jag tycker verkar sköna, hållbara, snygga och praktiska. Det har hittills inneburit både klänningar, rosa, byxor, tuffa tröjor osv. När hon blir äldre blir valet hennes, inom rimliga gränser.

• så mycket bättre
    Helene OSV skrev 2010-04-14 21:36:35 följande:
    Samma här. Jag gillar helt enkelt inte tråkiga blå och gröna kläder, jag gillade det inte när jag fick tjejerna och jag gillar det inte nu när jag har en kille heller. (jag ändrar ju inte klädsmak bara för att jag får en son)Jag gillar dock inte ryschpysch, volanger, spetsar och fjanterier heller utan enkla, färglada, lekvänliga, mjuka barnkläder.
    Vi handlar också nästan bara på tjejavdelningen eftersom jag vill ha klara, glada färger till min son! Inte mörka, murriga, tråkiga färger.
  • så mycket bättre
    BlommyNess12 skrev 2010-04-14 22:36:14 följande:
    Man får liksom leta, min son fyller två efter sommaren, och det går att hitta en t.ex grön vanlig plyschdress i större storlek än typ 86, p h&m och lindex, och köpa enfärgade t-shirts.Men jag håller med, det är skitjobbigt och man måste verkligen leta. Nu har han ju visserligen typiska "pojkkläder" och typiska "flickkläder" i byrån också, men det är sånt han fått i present, eller fått ärva från sin moster eller min kusin. De används dock inte så jätteflitigt.
    Det går lite i vågor tycker jag. När sonen började ha strl 86 i början av februari så hittade vi i princip inga kläder med klara färger till honom (vi handlar på lindex och kappahl mest) men sen när vårkläderna kom så har vi hittat en massa fina tröjor och byxor på kappahl i jättefina färger (ta 3 för 2), allt från klargrönt till lila

Men jag tror att det beror på enskilda kappahl-affärer också vilka färger de tar in tyvärr.
Svar på tråden Flickor som har pojkkläder / Pojkar som har flickkläder