Inlägg från: vampyria2 |Visa alla inlägg
  • vampyria2

Pojke vill ha en klänning

Jag skulle inte uppmuntra det men tycka att det var helt okej. Jag har själv en dotter som går på utredning angående könstillhörighet, hon känner sig som en kille och har endast typiska killkläder och saker. Där på Karolinska i Solna så har de gett oss rådet att hon ska få välja själv men att vi inte ska uppmuntra det hela, samma gäller naturligtvis killar.

Jag önskar att vi levde i ett samhälle där man inte la sån stor betydelse i vilket kön barn/vuxna har. Det är enormt jobbigt för min tös att varje dag få förklara att hon är en tjej och inte en kille. Varför måste folk hela tiden på peka och ta upp om man är pojke eller flicka. Jag har aldrig tänkt på det innan jag fick min tjej men det är faktiskt så ofta som dagligen som nån reagerar på att hon är en tjej. Manhamnar i situationer där de vill veta vad pojken heter, när de säger "han" om henne m.m

• vampyria2
    Begga skrev 2010-04-15 13:41:27 följande:
    Köpte en rosa ballerina (gymnastik) klänning till min son så att han skulle kunna använda til barngympan.  Tjejen bakom kassan kunde inte bara ta emot betalningen utan frågade nyfiken "jahaaa och är den här till stoooorasyrran ??".  Min då knappt fyraåriga son sa stollt att det var till han ! :)  Helnöjd ! Minen på vissa föräldrar i gymnastikgruppen avslöjade att de hade uppenbarligen riktigt svårt för att se han iklädd klänningen.  INGA av barnen frågade utan stirrade bara nyfiken en stund för att försäkra sig om att han inte hade bytt kön ;) Nu är han 4,5 och hatar rosa och klänningar.  Älskar grönt och StarWars.  Jag respekterar detta lika mycket som det förra.
    Nått som jag har tänkt på är att det oftast är de vuxna som reagerar på att min tjej har pojk kläder och kort hår, barn bryr sig inte alls...vi vuxna skulle ta efter barn ibland {#lang_emotions_dreamer}
Svar på tråden Pojke vill ha en klänning