Inlägg från: Helene OSV |Visa alla inlägg
  • Helene OSV

Pojke vill ha en klänning

SJÄLVKLART!

Valter gillar klänning och brukar ofta dra på sig diverse prinsessklänningar och älvklänningar vi har här och han har även en klänning som han brukar ha till vardags, den är ljusgrå med mörkgrå fyrklöver, långärmad rak modell som en tröja fast knälång, till det brukar han ha plyschbyxor. (så hade tjejerna också, det är det absolut mest praktiska att ha under overallen, ingen glipa)

I nästa klädlåda med kläder efter tjejerna är det ännu fler klänningar i alla möjliga färger. Han kommer att få ha de som är i den modellen.
    Nu känner jag att jag faktiskt HAR en gräns... är det allför volangigt och spets och svammel så kommer jag nog inte ta fram dem men är de i "tröjmodell" så tar jag absolut fram dem. Får tillräckligt många kommentarer för dem!
    Har dock varit rätt skeptisk mot såna klänningar till tjejerna också så särskilt mycket sånt finns inte. Några "finklänningar" bara som använts typ till jul och sånt.

Valter brukar ha mycket "tjejiga" kläder, han har bl.a. en knallrosa vindfleecejacka nu (INTE ärvd efter tjejerna utan helt ny, inköpt enkom till Valter!)

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • Helene OSV
    Trollet Ludenben skrev 2010-04-14 21:20:22 följande:
    leker inte dina barn?? Min son har en spiderman dräkt med. Den älskar han men samma sak, när han inte vill leka länge så läggs den tillbaka. Favoriten är den där ben10-klockan... han gillar att klä ut sig och gå in i olika roller.
    Gäller det en prinsessklänning är jag med dig, absolut (och det gäller för både tjejer och killar) En prinsessklänning klär man ut sig med, den har man inte på dagis.

Men gäller det en helt vanlig klänning så förstår jag verkligen inte hur man kan tycka att en kille klär ut sig i och en tjej klär sig!
  • Helene OSV

Hur många kan gissa vilken hylla som tillhör vilket barn?
    (de tre översta hyllorna, under lådorna)

• Helene OSV
    Veladis skrev 2010-04-14 21:53:08 följande:
    Åh, vilken välorganiserad garderob! Mina barns kläder ligger mest i tvätten eller på golvet...
    Haha, ja ska man fota för att sälja huset så måste man ju anstränga sig lite!
  • Helene OSV
    lövet2 skrev 2010-04-14 21:56:25 följande:
    Det går inte. Det ligger ju tjejkläder lite överallt där ...
    Suck!
    Det ligger BARNkläder överallt!
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-04-14 21:57:20 följande:
    Jissus, nu blev jag avis! Vilken ordning!Men jag gissar på att kläderna ligger i den ordning så att största barnets ligger överst och det minsta barnets ligger på den undre hyllan. Och det gör jag enbart pga den plats kläderna tar, stora kläder tar mer plats än mindre kläder.
    Hihi, precis tvärtom! Valter överst (för att det är jag som alltid tar hans kläder) sen Sigrids och längst ner Olivias (Sigrid når inte och SKA inte nå för då river hon runt allt men Olivia tar själv.... och river runt också iofs men då är det bara oordning på EN hylla iaf)
  • Helene OSV
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-04-14 23:19:23 följande:
    F ö gillar jag variationer av färger som era barn har, nice!
    Jag har ju så tråkiga kläder själv (typ svart, grått och brunt för jag känner mig så obekväm annars) så jag älskar att klä ungarna i alla möjliga färger!
    Gärna blommiga brallor och randig tröja eller rutiga brallor och tröja med äpplen eller nåt annat roligt mönster!
  • Helene OSV

DETTA är så jäkla sorgligt! Har inte föräldrarna till dessa barn mer fantasi??

http://www.designboom.com/weblog/read.php?TOPIC_PK=2376

Eller är det så här ni tycker att det ska vara? Så man ser direkt vad det är för kön på barnet?
    Varför är det så viktigt??

Idag hade Valter ett par bruna plyschbyxor och en po.p-tröja med skogsmotiv (i olika gröna nyanser, lite blått, turkost, och lite orange och råda detaljer) väldigt unisex i mitt tycke, kanske tom "pojkig" om man nu måste kategorisera den.
    Ändå blev han kallad "flickan" av alla mammor på öf.
    Fattar inte varför?? Såg de kanske hans rosa jacka när vi kom dit eller är det för att han har långt lockigt hår?
    Jag tycker inte att det spelar nån roll egentligen men undrar bara hur folk gör när de kategoriserar barn sådär, vad baserar det sitt antagande på?

• Helene OSV
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-04-14 23:29:46 följande:
    Så skulle jag gärna vilja klä mig själv, men sånt brukar tyvärr inte göras i min storlek! Synd, faktiskt.
    http://www.rafsen.se/
  • Helene OSV
    Jessica24 skrev 2010-04-15 02:38:34 följande:
    Jag undrar bara varför du tar ut dina drömmar om "färg- och mönstersprakande" kläder på dina barn om du inte själv vågar/vill bära det?Jag skulle aldrig utsätta mina barn för något som jag själv känner min obekväm med, OM dom inte bokstavligt talat ber om att få ha det så.
    Hahaha! Nu är det så att jag gillar färg och roliga mönster men PASSAR inte i det själv eftersom jag är... lite överviktig. Därför känner jag mig obekväm i det.

De älskar ju också färg och mönster så jag skulle aldrig drömma om att bara klä dem i svart, brunt och grått! DE känner sig verkligen inte obekväma i färg och mönster!

(har du likadana kläder som dina barn?)
  • Helene OSV
    Ordningsvakt skrev 2010-04-15 04:06:55 följande:
    Jag tror att det är mammor till söner som älskar att klä ut dessa till småprinsessor
    Hmm... nu är det ju så att jag HAR två stycken tjejer som jag mycket väl skulle kunna klä ut till små prinsessor men jag klär varken ut dem eller min son!

De är inte utklädda bara för att de har klänning!

Som jag har skrivit tidigare, varför klär en pojke UT sig i en klänning medan en tjej klär PÅ sig samma klänning?
  • Helene OSV

Mitt resonemang är dessutom inte att om han VILL ha en klänning så FÅR han det.

Jag köper helt enkelt kläder som jag tycker är fina (oftast mjuka, färgglada, lekvänliga). Så har jag gjort till tjejerna och så gör jag till Valter. Om det däremot är något de absolut INTE vill ha så slipper de!

• Helene OSV
    bouncer skrev 2010-04-15 04:13:00 följande:
    Varför ska en kille ha ett tjej-plagg? Skulle ni låta honom använda Bh också? Strumpbyxor? Det ÄR skillnad på män och kvinnor, tack och lov! Jag är så trött på denna genus-debatt, jag anser att jag som kvinna ska kunna se ut som en bimbo men ändå bemötas med respekt. Som genus-debatten går nu så ska män och kvinnor se likadana ut, det ska inte finnas manligt och kvinnligt. Mina döttrar har mycket rosa och lila kläder och ser för det mesta väldigt tjejiga ut, men de är inte några blyga tafatta mähän för det! Tvärtom, de är väldigt framåt och trygga. Jag tycker att dessa feminister som vägrar tjejiga färger med motiveringen "annars är det ingen som tar dem på allvar" helt motverkar syftet. Självklart ska jag få vara hur kvinnlig som helst och ändå bli tagen på allvar, självklart ska jag ha lika lön för lika arbete!
    BH använder man ju för att man har BRÖST, det har varken mina döttrar eller min son! Således använder ingen av dem BH!

Strumpbyxor använder alla tre! (inte tunna såklart, de är inte till för barn!)

Visst är det skillnad på män och kvinnor, vem har sagt något annat?

Jag är absolut INTE feminist (det ordet har aldeles för negativ klang för att jag skulle vilja kalla mig det, jag har dessutom inte riktigt samma syn på saker som de flesta feminister har)

Jag tycker att BARN, flickor och pojkar, ska ha samma förutsättningar och tillåtas välja bland samma leksaker/kläder/osv på lika villkor och behandlad på samma sätt.
    Jag försöker inte "feminisera" min pojke genom att ge honom en klänning eller en rosa jacka, jag tycker bara helt enkelt att kläder och färger inte ska vara så könsbundna. Han har det jag tycker är fint och min smak ändrades inte bara för att jag fick en son.
    Min man har ju rosa skjortor och långt hår, inte är han mindre man för det!
  • Helene OSV

Vilka grottmän vissa har!
    De måste ju vara väldigt osäkra på sin egen manlighet om de inte kan se sonen i klänning. Eller vad bottnar det i?

• Helene OSV
    KRSn skrev 2010-04-15 20:12:26 följande:
    Men vad gör klänningen för nytta hos en pojk?
    Tex. så blir det ingen glipa mellan byxorna och klänningen som det blir när de har tröja. Perfekt under overallen på vintern.

Vad gör klänningen för nytta hos en flicka?
  • Helene OSV
    castillo skrev 2010-05-16 13:08:11 följande:
    jag skulle inte köpa en kläning till min son. jag hade förklarat till min son att han e en pojke och att pojkar har inte kläning. han kan få en arabisk tunika som arabiska män bär om han vill (hans pappa är arab). men en flick klänning hade han absolut inte fått. jag anser det som är flickit är flickit och pojkigt är pojkigt. jag väljer att uppfostra min son till en pojke, och då inte som flicka. inte så att jag skulle ta ifrån han en docka om han likte med den på dagis eller någon stans men inte så att jag köper en till honom. min son föddes med manligt kön och då ska han bli en man inte en kvinna. inte så att jag skulle vilja att min man skulle gå ut med en klänning och smink. däremot om tankarna om flickkläder ,flicklekar osv håller i sig till tånåren och min son bliar deprimerad pga av sitt kön och känner att han inte tillhör sitt kön så hade jag tagit honom till proffesionel vård för att kolla så att det inte är nått fel med honom. exemepl att han har kvinnligt på insidan och manligt utifrån. alltså en missbildning . eller som visa kallar det född i fel kön
    Min son är fortfarande en pojke även när han tar på sig en klännning!
    Jag uppfostrar honom inte "till en pojke" (hur gör man det??) eller mina döttrar "till flickor" utan jag uppfostrar mina BARN till MÄNNISKOR!
  • Helene OSV
    castillo skrev 2010-05-16 17:51:23 följande:
    jag uppfostrar inte min son till en människa han är en människa. inte så att man ger maten på golvet och ber han kissa i kattlådan. jag föder inga djur jag föder människor. sen uppfostrar jag han till pojke. det innebär pojkkläder,om han hamnar i bråk med barnen på gården får han klara sig själv inte s¨å att jag springer fram och gör han till en mes.uppfatta det hur du vill. :P 
    Jaja fel ordval av mig då, jag kom på att jag borde skrivit INDIVID men i min enfald så trodde jag att folk skulle fatta det!

Hur skulle du göra om din dotter (om du skulle ha nån) hamnade i bråk?

Jag behandlar INTE mina barn olika, hamnar de i bråk får de oftast hantera det själva, så långt det går. Gråter de och vill ha tröst så tröstar jag. Osv.
  • Helene OSV
    castillo skrev 2010-05-16 18:30:29 följande:
    samma åsikt som dig.
    Nja, det har du ju alldeles uppenbarligen inte!
  • Helene OSV
    castillo skrev 2010-05-16 18:51:59 följande:
    jo gällande frågan du stälde. eller ska du bestäma hur jag ska tycka.
    Men berätta då hur du "uppfostrar honom till en pojke" om du skulle göra likandant med en flicka i just det exemplet du tog upp.
  • Helene OSV
    castillo skrev 2010-05-16 19:15:12 följande:
    jag vet itne hur jag ska förklara eftersom in son är så liten. men exempel skulle min son vilja ha nagelack som sina kusiner skulle jag säga nej det är bara flickor som har det. jag köper inte dockvagn eller dockor till honom. inte hller ponnyhästar som man ska kamma osv. min son har kort hår och behöver inte lära sig kamma sig. köper leksaker som är anpassade för pojkar, som exempel verktyg,bilar,garage osv. men sen har han även unisex leksaker som leksakskök talrikar ,koppar osv. min man lagar mat så arför ska inte min son kuna leka laga mat. jag och min man exemepl prata igår om att köpa leksaks affär till honom eftersom han tycker det är roligt ,unisex.men han får inte dockor han ska byta blöja på osv, han leker isåfall med sin nalle som han sätter på strumpor och blöja på som för några månader sen. jag uppnmuntrar inte honom att leka med leksaker anpassat för flickor eller på flickavd,
    Du skrav att du inte skulle låta honom bli en "mes" utan låta honom ta hand om sig själv om han hamnade i bråk med de andra barnen på gården!
    Jag sa att mina BARN (två flickor och en pojke) oftast får ta hand om sina egna bråk (så långt det går).
    Du skrev att du delade min syn.

... det gör du ju helt uppenbarligen inte!

Min son får ha nagellack, han har egna dockor som han leker med, han har långt hår, vi har alla möjliga olika sorters leksaker som är anpassade för BARN, dockor, bilar, lego, tågbana, lekkök, städgrejer, osv, som alla barnen leker med.
    Massor med rosa kläder har han också! Vissa ärvda efter storasyrrorna och vissa köpta till honom.
  • Helene OSV

Nej, Valter får inte ha bikini! Det får inte Olivia och Sigrid heller!!

En liten fråga till er som INTE låter er son ha klänning, styr ni över allt eller låter ni honom välja fritt bland andra kläder och skor?

Hur hade ni tex gjort om ni skulle köpa foppatofflor till er son, som jag gjorde idag.
    Jag hittade tre olika färger (vitt, grönt och rosa) i rätt storlek, la dem på golvet och lät Valter välja vilket par han ville ha! Han tittade på alla tre par, roffade åt sig de rosa och sprang mot utgången!

När vi köpte solglasögon till Olivia och Sigrid fick de också välja bland H&M:s ALLA solglasögon (inte bara de på tjejavdelningen), Olivia valde ett par rosa och Sigrid valde ett par grå med Spiderman.

Svar på tråden Pojke vill ha en klänning