Inlägg från: linas fina |Visa alla inlägg
  • linas fina

Pojke vill ha en klänning

KRSn skrev 2010-04-15 19:25:01 följande:
    Min son hade inte fått gå runt i "vardagsklänning". Möjligtvis pippiklänning och sånt när de leker hemma. Gå in på vilken sida som helst som säljer kläder och hitta "tjej/dam" och "kille/man" Inte fan hittar man klädesplagget "klänning" under "kille/man" ? Likadant är det i affärerna. Anledning? Killar är inte menade att bära klänning, trots att de en gång för lääänge sedan gjorde det.
    Ja för inte går det ju att tänka själv. Det affärerna säger är det enda riktiga. 
    Herregud är folk inte kapabla att tänka lite längre än inom snäva ramar? Skrämmande.
  • linas fina
    KRSn skrev 2010-04-15 19:36:42 följande:
    Okej. Killar SKA inte ha klänning. Det är min åsikt.
    Vore intressant att någon gång höra en logisk, rimlig förklaring till det. Inte bara: så ska det vara, det är min åsikt. 
    Jag kan absolut acceptera att man har olika åsikter i en fråga, men då vill jag ändå förstå resonemanget och att det på något sätt är logiskt.
  • linas fina
    KRSn skrev 2010-04-15 19:39:38 följande:
    Det handlar inte om att jag inte "kan tänka själv" för det kan jag. Jag tänker bara på ett annat sätt än vad du gör.
    Jo visst men du hänvisade till att affärerna minsann inte har klänningar hängda på manssidan som om det var något slags bevis för att det är så det ska vara...
  • linas fina
    KRSn skrev 2010-04-15 19:46:22 följande:
    Jag tycker det är logiskt nog. Min pojk bär inte klänning för att det är ett tjejplagg. Min dotter skulle inte bära väst, fluga och kavaj heller. För det är killplagg. Om det senare i livet väljer att bära detta, och med senare menar jag 18 och uppåt, så får de givetvis göra det för då är de gamla nog att förstå att det egentligen inte är menat på det viset från början.
    Njae jag vet inte om det är så jättelogiskt. Rent konkret vad hindrar att en kille har en klänning?  
    Känner du lika för yrken också? Att en kille inte bör ta arbete som sjuksköterska och lärare, något som är traditionellt kvinnligt?
    Tycker du det var synd att några "jobbiga" fruntimmer såg till att det blev okej för kvinnor att bära ett mansplagg för x antal år sedan? Jag tänker på byxor.
  • linas fina
    KRSn skrev 2010-04-15 19:47:29 följande:
    Är det inte det då? Det är ingen lag, men det är ju på så sätt bevisat att klänningar inte är till för killar.
    Skulle nog inte vilja påstå att affärernas val av hängning bevisar någonting. 
  • linas fina
    castillo skrev 2010-05-16 17:35:40 följande:
    jag är inte rädd för nått jag bara anser att en pojke är en pojke och flicka är en flicka. vi är lika värda och lika betydelsefulla men vi är inte genetisk lika. därför anser jag att man uppfostrar pojkar på ett sätt och flickor p¨å ett sätt. som du skrev lägnst ner. pojkar fixar bilen ska vara starka och uppvakta kvinnan och försörja sin familj ,medans kvinnan har huvudet ansvaret för hemmet, föder barn inte kan en man det iallfall :P,  manen ska exemepl ta dem tyngsta kassarna varför ska en kvinna det,. räker det inte med att hon ska bära barnet i magen i 9 mån. ett annat exempel . 
    Logiken i ditt resonemang är briljant. Eller inte. Mig veterligen har inte alla män samma intressen. Och du ska inte tala om för mig och andra kvinnor att de är dem som ska ansvara för hemmet och bli försörjd av sin man. 
  • linas fina
    castillo skrev 2010-05-16 19:15:12 följande:
    jag vet itne hur jag ska förklara eftersom in son är så liten. men exempel skulle min son vilja ha nagelack som sina kusiner skulle jag säga nej det är bara flickor som har det.
    Fats det är väl onödigt att ljuga för din son och säga att det bara är flickor som har nagellack. Det kan ju mycket väl finnas pojkar som har nagellack. Det är väl bättre att du säger att du inte vill att han ska ha nagellack och inte tala om hur saker ligger till när det kanske inte alls ser ut på det viset..
  • linas fina
    castillo skrev 2010-05-16 20:04:47 följande:
    kanske fel formulerat. jag hade nog sagt att det är till för flickor
    Det som är synd med en sån attityd är att du bidrar till att de barn som pojkar som har nagellack kanske får höra elakheter från bland annat din son. Tänk om jag skulle pränta in i min dotter att mörkhyade inte bör använda röda kläder tex. 
    Jag anser att din attityd är respektlös, dels mot din son, dels mot andra människor.
  • linas fina
    castillo skrev 2010-05-16 20:33:04 följande:
    jaså det tycker du . så du menar att jag inte kan lära min son heller att respektera andra människor. om du kollar lite av det som har skrivits så skrev jag nys till en person att säga att det är synd om mitt barn osv, va fel och respekt löst av henne/honom. jag sitter inte och säger till dem mammorna som har klänningar på sina barn att det är synd om dem barnen och att dem ser ut som det ena från det andra elakheten , bara för att andra itne tycker som jag betyder det itne att jag inte kan reskeptera det och det betyder itneh eller att jag inte lär min son att respektera andra människor . jag accepterar inte att min son mobbar eller inte visar respekt för andra barn .
    Men varför kan du då inte istället lära honom att alla är olika och att det är helt okej att gilla eller klä sig i vad man vill oavsett om man är flicka, pojke, mörkhyad, ljushårig etc. ?
    Varför är det så viktigt för dig att din som inte får välja själv vilka intressen han vill ha bara för att han råkade födas med en snopp mellan benen?
    Skulle du inte tycka jag var rätt dum mot mitt barn om jag sa att hon som är grönögd minsann aldrig ska få rita och måla, för det passar sig inte?? (som exempel)
  • linas fina
    castillo skrev 2010-05-16 20:45:39 följande:
    vemhar sagt att jag inte lär mitt barn att alla är olika. för det innebär det inte att jag ska köpa ett dock hus till min son. eller måla hans naglar osv. jag ska även lära min son att det finns kristna ,judar , budismer ,homosexuella, transistiter osv. och att han har ingen rätt att kränka dem osv. men för det ska jag inte strunta i att lära honom islam och islamsk lära och hur man ber att tacka gud för maten och att vi är m,uslimer osv.
    Fast indirekt visar du ju att det är å h-e att en pojke leker med ett dockhus eftersom han absolut inte skulle få göra det även om det vore hans högsta önskan.
    Kommer nog inte längre i diskussionen. Känns så hemskt bara att man kan uppmuntra sådan inskränkthet hos sina barn istället för att vidga och ge möjligheter. Du kan inte vara glad att vi lever i en demokrati. Har du någonsin funderat på att bosätta dig i ett land med diktatur som har värderingar som bättre överensstämmer med dina?
Svar på tråden Pojke vill ha en klänning