• KRSn

Pojke vill ha en klänning

Min son hade inte fått gå runt i "vardagsklänning".
    Möjligtvis pippiklänning och sånt när de leker hemma.

Gå in på vilken sida som helst som säljer kläder och hitta
    "tjej/dam" och "kille/man"
    Inte fan hittar man klädesplagget "klänning" under "kille/man" ?

Likadant är det i affärerna. Anledning?
    Killar är inte menade att bära klänning, trots att de en gång för lääänge
    sedan gjorde det.

• KRSn
    konstruktioner skrev 2010-04-15 19:27:15 följande:
    Hur menar du med "menade"? Finns det något högre syfte i klänningbärandet eller vad?
    Okej. Killar SKA inte ha klänning. Det är min åsikt.
  • KRSn
    Shadilly skrev 2010-04-15 19:27:34 följande:
    Så om jag öppnar en affär och hänger lite klänningar på herravdelningen så köper du en till din son, eftersom det då är meningen at tkillar ska ha dem?
    Kul att jag som nejsägare ska behöva försvara mina åsikter för att ni jasägare är fler. Jaja;
    Nej, jag är uppvuxen under tiden då killar inte har klänning. Jag gillar inte den påhittade jämnställdhetsskiten. De mammor som vill köpa dina pojkklänningar får göra det då. Jag skulle möjligtvis fråga om dom hänger rätt..
    linas fina skrev 2010-04-15 19:33:01 följande:
    Ja för inte går det ju att tänka själv. Det affärerna säger är det enda riktiga.  Herregud är folk inte kapabla att tänka lite längre än inom snäva ramar? Skrämmande.
    Det handlar inte om att jag inte "kan tänka själv" för det kan jag. Jag tänker bara på ett annat sätt än vad du gör.
  • KRSn
    linas fina skrev 2010-04-15 19:42:08 följande:
    Vore intressant att någon gång höra en logisk, rimlig förklaring till det. Inte bara: så ska det vara, det är min åsikt.  Jag kan absolut acceptera att man har olika åsikter i en fråga, men då vill jag ändå förstå resonemanget och att det på något sätt är logiskt.
    Jag tycker det är logiskt nog. Min pojk bär inte klänning för att det är ett tjejplagg.
    Min dotter skulle inte bära väst, fluga och kavaj heller. För det är killplagg.

Om det senare i livet väljer att bära detta, och med senare menar jag 18 och uppåt, så får de givetvis göra det för då är de gamla nog att förstå att det egentligen inte är menat på det viset från början.
  • KRSn
    linas fina skrev 2010-04-15 19:43:44 följande:
    Jo visst men du hänvisade till att affärerna minsann inte har klänningar hängda på manssidan som om det var något slags bevis för att det är så det ska vara...
    Är det inte det då? Det är ingen lag, men det är ju på så sätt bevisat att klänningar inte är till för killar.
  • KRSn
    linas fina skrev 2010-04-15 19:55:36 följande:
    Skulle nog inte vilja påstå att affärernas val av hängning bevisar någonting. 
    Okej, men det skulle jag vilja.
    linas fina skrev 2010-04-15 19:53:20 följande:
    Njae jag vet inte om det är så jättelogiskt. Rent konkret vad hindrar att en kille har en klänning?   Känner du lika för yrken också? Att en kille inte bör ta arbete som sjuksköterska och lärare, något som är traditionellt kvinnligt? Tycker du det var synd att några "jobbiga" fruntimmer såg till att det blev okej för kvinnor att bära ett mansplagg för x antal år sedan? Jag tänker på byxor.
    Absolut inte! Klänning, kjol, strumpor med paljetter, blommor i håret och annat tjejtrams är det enda jag har svårt för på små pojkar.

Och byxor för kvinor är jättepraktiskt, lättare att hålla sig varm.
    Men vad gör klänningen för nytta hos en pojk?
  • KRSn
    Sorbus skrev 2010-04-15 20:16:13 följande:
    Ja uppenbarligen är det många somtycker det är snyggt. Varför tror du annars modeföretagen skulle satsa på det?
    Tror du det kommer slå igenom?
    Vem går omkring i midekorta tröjor som slutar under brösten?
    Vem går omkring i tröjor med axelvaddar som är högre än huvudet?

Ingen jag sett i alla fall...
  • KRSn
    Sorbus skrev 2010-04-15 20:34:36 följande:
    Nej, jag inser att du inte sett så mycket variation i klädstil.Men nu var det inga jackor som slutar under brösten eller axelvaddar som är högre än huvdet på bilderna här helle
    Men det är vad dom visade på ccatwalken i paris. Liksom kjolen. så tror du att den kommer att slå igenom?
  • KRSn

Härligt att vi alla tycker olika. Jag tycker era åsikter i den här debatten är patetiska, och ni tycker att mina är det. Och det är okej.

Någon gång syns vi kanske på föräldrarträffarna på dagis och jag kan inte lova att jag kan hålla mig för skratt när era män kommer i kjol...

Lämnar denna diskussion nu.

Svar på tråden Pojke vill ha en klänning