Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Pojke vill ha en klänning

Har bara en tjej nu, och hon får ha alla sorters kläder och jag tycker det är självklart att det skall gälla andra hållet också. Så får vi en dag en son kommer han utan tvekan få ha klänning på sig om han vill det!

• Plutteli

Jag förstår inte ens indelningen i flick och pojkkläder..för mig är allt kläder, punkt slut.

• Plutteli
    Ordningsvakt skrev 2010-04-15 03:35:13 följande:
    För att det inte är sunt? varför ska en kille springa runt med tjejkläder på sig?
    Varför är det inte sunt?

Sett till historien är klänning långt ifrån ett tjejplagg!
  • Plutteli
    Ordningsvakt skrev 2010-04-15 03:49:59 följande:
    Sett till historien? men varför skickar du inte ut ditt barn heltnaken? som indianerna i Amazonas, eller med ett löv över genitalierna? Att uppmuntra och uppmana till ett starkt ovanligt beteende som avviker från normen ( och nej jag vill inte heller att man ska vara som alla andra, men inte fan tänker jag klä min son som en dotter för det) är inte hälsosamt,
    På sommarn går hon helnaken rätt mycker,hon blir 2 i Augusti så förra sommarn var det mycket nakenhet från hennes sida. Löv hit och dit verkar väääldigt opraktiskt på småbarn, och indianerna i Amazonas har inte det på sina barn, inte på sig själv heller för den delen, de har höftskynken i tyg.
    För inte alls många år sedan bar de flesta barn upp till 3 års ålder Kolt, dvs. en kort klänning, oavsett kön på barnet.

Modet och normen för vilka kläder som de olika könen skall ha ändras precis hela tiden. En period skulle män ha smink, högklackade skor och byxor som visade upp skrevet (bland de rika iof, de fattiga hade mer praktiska kläder) osv. Dock är ju just modet bland rika det som ändrats mest, bland arbetare som inte har råd med dyra utsvävningar har modet varit mer konstant.
    För 100 år sedan var det otänkbart att flickor skulle ha någon form vad byxor på sig, ser du till att din ev. dotter enbart har klänning eller? Det var också otänkbart för kvinnor att studera på högre nivå, att rida häst med benen på var sida av hästen eller att visa bar hud på benen!
  • Plutteli
    bouncer skrev 2010-04-15 04:13:00 följande:
    Varför ska en kille ha ett tjej-plagg? Skulle ni låta honom använda Bh också? Strumpbyxor? Det ÄR skillnad på män och kvinnor, tack och lov! Jag är så trött på denna genus-debatt, jag anser att jag som kvinna ska kunna se ut som en bimbo men ändå bemötas med respekt. Som genus-debatten går nu så ska män och kvinnor se likadana ut, det ska inte finnas manligt och kvinnligt. Mina döttrar har mycket rosa och lila kläder och ser för det mesta väldigt tjejiga ut, men de är inte några blyga tafatta mähän för det! Tvärtom, de är väldigt framåt och trygga. Jag tycker att dessa feminister som vägrar tjejiga färger med motiveringen "annars är det ingen som tar dem på allvar" helt motverkar syftet. Självklart ska jag få vara hur kvinnlig som helst och ändå bli tagen på allvar, självklart ska jag ha lika lön för lika arbete!
    Och självklart skall man anses vara lika mycket kvinna och lika kvinnlig om man som kvinna/tjej bara går i blåställ och kängor hela dagarna!
  • Plutteli
    Ordningsvakt skrev 2010-04-15 04:22:16 följande:
    Sen förstår jag inte varför vi "NEJ SÄGARE" som inte vill att våra söner ska strutta omkring i en kjol,klänning som en liten flicka, måste försvara oss med näbbar och klor. Medans ni andra kommer undan med : det är hans vilja. Respektera våran ställning till detta
    Om du inte tål att man ifrågasätter dina åsikter på ett debattforum får du ge fan i att skriva!
  • Plutteli

Jag tror att de som vägrar låta sina söner ha klänning är rädda för att pojkarna skall bli homosexuella..

• Plutteli
    Ordningsvakt skrev 2010-04-15 04:36:23 följande:
    Plutteli, det är snarare ni som attackerar, mitt val är (ursäkta ordvalet) att inte klä ut min son till en liten fjolla. Och hade min fru satt på honom en så hade det blivit ett jävla liv. Är oxå så jävla trött på detta genus tjafset. klänningar är till för TJEJER ej Pojkar. Varför skulle mitt val vara så mkt värre än erat? Och sen tänker jag ABSOLUT inte sluta skriva, Jag tål kritik, men jag har svårt för att man gör dagens barn till sina egna personliga experiment. Klä ut pojkar i klänningar??? löjligt
    Ja herregud vilka attacker du fått... Det måste kännas hårt att någon påpekar att klänningar inte varit endast ett tjejplagg. Min tes om att de som vägrar låta pojkar ha klänning är rädd för att få en homosexuell son kvarstår dock..

Modet ändras som sagt, och det finns inget som säger att klänningar inte kommer gå tillbaka till att vara ett unisex plagg igen..men jag antar att den sanningen också är ett påhopp  mot er stackare som måste visa från sek. 1 vilket kön era barn har så de kan bli bemötta "rätt"?
  • Plutteli
    vampyria2 skrev 2010-04-15 09:19:54 följande:
    Jag skulle inte uppmuntra det men tycka att det var helt okej. Jag har själv en dotter som går på utredning angående könstillhörighet, hon känner sig som en kille och har endast typiska killkläder och saker. Där på Karolinska i Solna så har de gett oss rådet att hon ska få välja själv men att vi inte ska uppmuntra det hela, samma gäller naturligtvis killar. Jag önskar att vi levde i ett samhälle där man inte la sån stor betydelse i vilket kön barn/vuxna har. Det är enormt jobbigt för min tös att varje dag få förklara att hon är en tjej och inte en kille. Varför måste folk hela tiden på peka och ta upp om man är pojke eller flicka. Jag har aldrig tänkt på det innan jag fick min tjej men det är faktiskt så ofta som dagligen som nån reagerar på att hon är en tjej. Manhamnar i situationer där de vill veta vad pojken heter, när de säger "han" om henne m.m
    Jag tror som så, att om vi inte var så låsta i hur tjejer ska vara och hur killar ska vara så skulle betydligt fler barn/ungdommar och vuxna känna att de är fel kön i fel kropp.. Det är ju inget jag vet, men jag tror det just för att när man frågar många varför de känner så, vad som gör att de vill byta kön tex. så dras det upp mycket om att de har den eller den personliga egenskapen och smaken som vanligen ses som ett drag för det andra könet...
  • Plutteli
    KRSn skrev 2010-04-15 19:25:01 följande:
    Min son hade inte fått gå runt i "vardagsklänning". Möjligtvis pippiklänning och sånt när de leker hemma. Gå in på vilken sida som helst som säljer kläder och hitta "tjej/dam" och "kille/man" Inte fan hittar man klädesplagget "klänning" under "kille/man" ? Likadant är det i affärerna. Anledning? Killar är inte menade att bära klänning, trots att de en gång för lääänge sedan gjorde det.
    Fast nu har du fel så det sjunger om det! Mer eller mindre ALLA de stora modehusen har lanserat klänningar för män inför sommaren, samt kjolar och tunikor! Så om ikoner som Gucci och Versaci mfl. anser att män kan ha klänning är det nog inte långt bort innan det kommer hänga klänningar bland killkläderna

F.ö finns det ett flertal barnklädesbutiker som öht inte har indelning i kön utan bara kläder rakt upp och ner..
  • Plutteli
    KRSn skrev 2010-04-15 20:08:44 följande:
    HAHA! Vem tyckte att det var snyggt då?
    Jag gillar den och jag vet att min sambo funderar på att köpa en eftersom han älskar att ha kjol/klänning på sommaren av den enkla orsaken att han blir extremt varm i byxor på sommaren, tom. om det bara är Shorts. En kjol/klänning låter lufte flöda på ett sätt han tycker mycket om ;-P
  • Plutteli
    KRSn skrev 2010-04-16 11:41:14 följande:
    Härligt att vi alla tycker olika. Jag tycker era åsikter i den här debatten är patetiska, och ni tycker att mina är det. Och det är okej. Någon gång syns vi kanske på föräldrarträffarna på dagis och jag kan inte lova att jag kan hålla mig för skratt när era män kommer i kjol... Lämnar denna diskussion nu.
    Varsågod, men då vet jag ju vilken förälder jag ska ge en omgång om min son mobbas för sin klänning
Svar på tråden Pojke vill ha en klänning