Inlägg från: Pappa2006 |Visa alla inlägg
  • Pappa2006

Pojke vill ha en klänning

Våra barn fyllde år nu i torsdags. (sonen 4 och dottern 2) Sonen hade önskat sig en knallrosa prinsessklänning från HM som han hittafe när vi var där. Han ville att lillasyster också skulle ha en men hon blev skogstokig när han kom nära med den i butiken, och skrek NEEEJ och viftade med armarna. Hon blev däremot helt "fnoskig" över en blå munktröja.

Så när födelsedagen kom, så fick sonen sin rosa prinsessklänning och dottern sin blå munktröja. Två stycken mycket lyckliga barn.

• Pappa2006
    Ordningsvakt skrev 2010-04-27 20:21:22 följande:
    komiker där..menade hört talas från nån av mina bekanta om att deras söner går i klänning,  fast jag kan spinna vidare på ditt skämt... tror inte dom låter likadant, de pojkar med klänning kommer utveckla en gäll och tjejig röst...
    Förklara gärna på viket sätt du tror att ett klädesplagg påverkar stämbandens utveckling..........

Jag hade en söt liten turkos klänning som jag gillade att springa omkring i (till min pappas fasa) och utvecklades utan problem till en helt vanlig kille utan gäll och tjejig röst.

Jag tror att om man är trygg i sig själv och inte sätter stämplar baserade på invanda mönster och könsroller så är det inga problem att låta sina barn klä sig i de färger, material eller klädtyper som de vill. Jag VET att min son är en pojke och att han vill ha en rosa klänning gör honom inte mindre till en pojke. Det gör honom bara en gladare pojke som fick den födelsedagspresent han önskade sig. Likaså min lilla dotter som INTE fick en klänning, utan en blå munktröja.

Mycket verkar hos många (män) bottna i någon form av homofobi eller ialla fall en "jag har ingenting emot bögar så länge dom inte kommer nära mig" attityd.

Jag tror inte att färgval eller intressen skapar en sexuell läggning.
    Och om mina barn visar sig vara homo- bi- transsexuella, queer eller transvestiter så ser jag inga hinder eller problem med det och jag kan sova lugnt i vetskapen om att det inte är någonting som jag på något sätt skapat.

Dom är mina barn och jag älskar dom. Och vill dom ha klänning så får dom det.
  • Pappa2006
    Ordningsvakt skrev 2010-04-28 17:19:12 följande:
    Sexuellläggning, all MTV program proklamerar för bögar nuförtiden, det har blivit för mkt, det är hjärntvätt på hög nivå.
    Men visst vet du att man inte kan bli hjärntvättad till en viss läggning? Man föds med den och oavsett om man har rosa och glitter med volang eller svart med nitar och läder så förändras inte vem man blir kär i.
  • Pappa2006
    Echidna skrev 2010-05-14 15:20:28 följande:
    Skönt att höra att det finns män som resonerar på detta sätt!
    Tack så mycket. Jag är själv utomordentligt nöjd med mitt sätt att resonera. ;)

Och angående ditt inlägg lite högre upp:
    Echidna skrev 2010-05-14 15:19:26 följande:
    Jag skulle låta pojken ha klänning men dock upplysa honom om att det finns både vuxna och barn som inte tycker att pojkar ska ha klänningar och att de kanske tom kommer att skratta åt honom. Jag gillar inte riktigt genustänket när det kommer till kläder och färger. Låt pojkar ha rosa,my little pony och flickor ha grönt samt spindelmannen!
    Det är ju det som ÄR genustänk. Att låta alla barn ha det som dom tycker om.

Många verkar blanda till det här med genus och tycker att det innebär att barnen tvunget skall ha det som rent stereotypt förknippas med det andra könet eller så skall de alla ha gröna, bruna eller vita kläder som inte förknippas med ett kön.

Barn och ungdomar skall kunna känna att de kan ha vilken färg på kläderna de vill eller vilka fritidsintressen de vill, utan att "vi andra" skall dömma och säga att det är fel.
  • Pappa2006
    castillo skrev 2010-05-16 17:35:40 följande:
    jag är inte rädd för nått jag bara anser att en pojke är en pojke och flicka är en flicka. vi är lika värda och lika betydelsefulla men vi är inte genetisk lika. därför anser jag att man uppfostrar pojkar på ett sätt och flickor p¨å ett sätt. som du skrev lägnst ner. pojkar fixar bilen ska vara starka och uppvakta kvinnan och försörja sin familj ,medans kvinnan har huvudet ansvaret för hemmet, föder barn inte kan en man det iallfall :P,  manen ska exemepl ta dem tyngsta kassarna varför ska en kvinna det,. räker det inte med att hon ska bära barnet i magen i 9 mån. ett annat exempel . oftas kvinnans om intreder hemmet, inte mannen knappas att mannen åker iväg med sina polare till ikea för att kolla på gardiner :Pvi ser genetisk olika ut och därför har olika uppgifter i livet ,inget konstigt alls. om du tycker det e så konstigt borde du vägra födda barn eftersom mannen inte kan det. eller så vägra amma för att mannen ska juh göra det,. alltså vi är inte genetisk lika , alltså olika inte olika värda bara olika kroppsbygnad. jag vill inte att man son växer upp och beter sig som en tjej. och inte tillrättavisar jag min son om han leker med en docka son du påstog.
    Jag åker med mina polare på IKEA och kollar på både möbler eller gardiner. Var där för ett tag sedan med min pappa. Han skulle handla lite nya möbler och vi gick omkring och diskuterade färgsättningar och teman i olika rum. Jag förstår inte riktigt vad genetik har med intressen och smak att göra.
    Jag vet att jag är en man. Min pappa vet att han är en man. Vi blir inte mindre mannliga om vi tycker om att ha det snyggt hemma och själva vill ha ett finger med i det.
    Och min son är en pojke oavsett vad han har på sig. ;)
Svar på tråden Pojke vill ha en klänning