Inlägg från: levnadsglad |Visa alla inlägg
  • levnadsglad

Pojke vill ha en klänning

Självklart får han klänningen! Klänning är ett normalt plagg och inte utklädningskläder. Pojkvännen bär klänning ibland, jag bär klänning ibland, klart han får ha klänning! Något annat vore ju fånigt. Det är ju bara en bit tyg.

Han får dock inget ryschpysch-skit med volanger och spets, men det får inte mina framtida döttrar heller. Går inte att leka ordentligt med sådant krusidull.

• levnadsglad

Någon använde den dumma liknelsen att köpa BH till killar. Det är ju inte samma sak för fem öre, BH används som ett stöd för bysten - en byst som varje små pojkar eller små flickor har. Jag vet ingen som köper BH till sina tre-fyra åriga döttrar heller.

Annars borde ju klänning vara ett jättepraktiskt killplagg. De har ju faktiskt någonting som hänger och slänger där nere, kan ju inte vara bekvämt att klämma in det i något så trångt som en byxa.

• levnadsglad
    Helene OSV skrev 2010-04-15 19:03:47 följande:
    Vilka grottmän vissa har! De måste ju vara väldigt osäkra på sin egen manlighet om de inte kan se sonen i klänning. Eller vad bottnar det i?
    Eller hur? Man börjar ju verkligen undra om dessa män har problem med sin egen manlighet. Har aldrig träffat en mamma som vägrat dottern byxor eller blått, men väldigt många pappor som sätter ner foten och säger "Min son ska då inte se ut som en flicka"
  • levnadsglad
    KRSn skrev 2010-04-15 19:25:01 följande:
    Min son hade inte fått gå runt i "vardagsklänning".Möjligtvis pippiklänning och sånt när de leker hemma.Gå in på vilken sida som helst som säljer kläder och hitta"tjej/dam" och "kille/man"Inte fan hittar man klädesplagget "klänning" under "kille/man" ?Likadant är det i affärerna. Anledning?Killar är inte menade att bära klänning, trots att de en gång för lääänge sedan gjorde det.
    Hur menar du med "menade"? Finns det något högre syfte i klänningbärandet eller vad?
  • levnadsglad
    KRSn skrev 2010-04-15 20:20:47 följande:
    Tror du det kommer slå igenom?Vem går omkring i midekorta tröjor som slutar under brösten?Vem går omkring i tröjor med axelvaddar som är högre än huvudet?Ingen jag sett i alla fall...
    KRSn skrev 2010-04-15 20:08:44 följande:
    HAHA! Vem tyckte att det var snyggt då?
    Vem umgås du med egentligen? Jag har då vänner som går med midjekorta tröjor och extrema axelvaddar.

Och jag tycker att det är väldigt snyggt med både kjol och klänning på män. Min egen karl bär det ibland.
  • levnadsglad
    nollåtta skrev 2010-04-16 17:39:31 följande:
    Jag syftade på att det finns transvestiter som är det av olika anledningar, vissa är fetischistiska transvestiter och andra är könsöverskridande transvestiter. Jag skulle dock inte klassa små pojkar i klänning som transvesiter.
    Precis. Att vara transvestit är ju liksom något man gör medvetet, inte att man råkar dra på sig ett stereotypt "tjejplagg".
  • levnadsglad
    BängtRagnhild skrev 2010-04-21 12:13:59 följande:
    Precis! Jag blev anklagad för att försöka göra min son till bögjävel när han hade rosa byxor. Ja, på stan, mitt på dan..
     Men va? :O Vad sa den och vad var det för person? :O
  • levnadsglad
    BängtRagnhild skrev 2010-04-21 14:03:02 följande:
    Det var en farbror inne på Domus som bev hysteriskt när jag svarade på frågan vad heter lillan flickan då... Jag svarade Ludvig. "Men han har ju ROSA byxor!!! Ska du göra en bögjävel av pojstackarn?!?!" Ja, sa jag.
    Men fy, vilken en! Dessa nedriga farbröder. Har så innerligt svårt för dem.
  • levnadsglad
    Aminah skrev 2010-05-16 18:21:05 följande:
    Jag tycker att du för ett bra resonemang och jag kan inta annat än att instämma. Pojkar är pojkar och flickor flickor.
    Men vad är vi andra då, vi som inte platsar in i era mallar? Jag som inte gillar rosa, att ta hand om folk, att laga mat, att gråta? Min kille som gillar smink, att laga mat, höga klackar, färg och som gråter lätt till sorgliga filmer? Vad är vi?

Jag känner mig väldigt hemma i mitt kön, men inte i könsrollen som är mig given. Allt detta prat om att flickor är flickor och pojkar är pojkar. Individer är individer. Jag är inte som mina tjejkompisar eller mina killkompisar heller för den delen. Jag är min egen, inte förutbestämd av det jag har mellan benen.

Att ni inte förstår det är bara otroligt sorgligt.
  • levnadsglad
    castillo skrev 2010-05-16 18:50:21 följande:
    du är du . helt rätt. men tyvär måste jag säga det till dig att rent genetiskt så är kvinnan känsligare pga av hormoner ,. kvinnan blir bland annat känsligare vid mens, ÄL, graviditet , när man ammar. helt naturligt då kroppen är så. en man födder itne barn ammar itne och har inte mens eller klimateriet alltså utsätts inte för dem ständiga hormonsförändringarna i kroppen och därför stabilare i sina känslor. då vi påvärkas av våra hormoner. fakta. att kvinnan är bättre på att sköta barn är fakta inte en teori. finns alltid dem som inte är det men som ett exepel. majoriteten som skadar sitt barn med shaik syndrom (vet itne hur det stavas) när man skakar sitt barn till hjärnskador är män och inte kvinnor. rent statiskt. rent fakta messigt. kvinnan bör vara hemma minst första 6 mån . eftersom hon ammar och inte manen barnet ska ha mat var 3 tim. nu har man gjort så att man pumpar elelr väljer att inte amma men rent naturligt och hur vi är skapta är det fel , annars hade manen också ammat och fått mjölk och hormoner i kroppen. eftersom kvinna då är hemma rent naturligt eftersom hon ammar och är gravid är det manens ansvar att försörja fam , eftersom kvinnan ska inte behöva belastas mer. alltså eftesom kvinnan är hemma är det hon som sköter hemmet. men detinebär inte att manen inta ska hjälpa till. så ser jag livet.
    Varför män stundtals är sämre på att hantera barn ligger inte i generna, utan det har väl snarare att göra med att de inte får lära sig hur man hanterar barn från början? En kille som inte får gråta utan ska visa styrka, kommer i sin tur bli aggressiv, få kortare stubin. Det är vetenskapligt bevisat att en människa som inte får agera ut sin sorg eller sin ledsenhet oftare tar ut det på ett annat sätt - våld, antingen mot sig själv eller andra.

En kille som bara får lära sig kroppsarbete och att försvara sig, men inte blir uppmuntrad att ta fram sin empatiska och omhändertagande sida, kommer säkerligen ha svårare att känna empati och i stort sett ta hand om andra människor.

Jag påstår inte att kvinnokroppen och manskroppen ser likadana ut, jag förstår bara inte varför dess olika funktioner förutsätter att man måste bete sig olika eller att det ska förväntas olika saker av en. Att jag kan producera mjölk måste väl ändå inte betyda att jag gillar att vara mjuk och följsam? Att jag föredrar hushållsarbete framför att hugga ved?
  • levnadsglad

Om vi vänder på det: Varför ska kvinnor ha klänning? Och långt hår? Och smink?

• levnadsglad
    castillo skrev 2010-05-17 23:02:34 följande:
    att har men intresser för kläder inebär inte att han har tjej kläder. och du svara inte isåfall på min fråga, vad skulle du tycka om din man låna lite kläder i din garderob eller bestämemr sig för att börja andvända kvinnokläder ochhandlar bar apå kvinnoavd, altlså kläning högklakat osv. inte så att en maskara gör en stor skilnad som en kläning gör. nej klar du inte tycker att din son är sexig,. men din son blir så småning om vuxen och det kommer att finnas andra kvinnor som tycker han är sexig. skulle du som kvinna acceptera och vilja vara gift och ha familj med en man som bär endast kvinnokläder ?? för du lär juh i så fall din son att det e helt ok. och tjejernkanske inte tänker långt ifårn hur du ser på saken .
    Min kille klär sig i kvinnorkläder. Han har fem-sex klänningar i garderoben, högklackat, en päls m.m. Han lånar mer än gärna min kläder, de gånger han kommer i dem. Jag tycker han är jäkligt sexig i sin strikta hemmafru klänning, rött läppstift och de höga klackarna.
Svar på tråden Pojke vill ha en klänning