castillo skrev 2010-05-16 18:50:21 följande:
du är du . helt rätt. men tyvär måste jag säga det till dig att rent genetiskt så är kvinnan känsligare pga av hormoner ,. kvinnan blir bland annat känsligare vid mens, ÄL, graviditet , när man ammar. helt naturligt då kroppen är så. en man födder itne barn ammar itne och har inte mens eller klimateriet alltså utsätts inte för dem ständiga hormonsförändringarna i kroppen och därför stabilare i sina känslor. då vi påvärkas av våra hormoner. fakta. att kvinnan är bättre på att sköta barn är fakta inte en teori. finns alltid dem som inte är det men som ett exepel. majoriteten som skadar sitt barn med shaik syndrom (vet itne hur det stavas) när man skakar sitt barn till hjärnskador är män och inte kvinnor. rent statiskt. rent fakta messigt. kvinnan bör vara hemma minst första 6 mån . eftersom hon ammar och inte manen barnet ska ha mat var 3 tim. nu har man gjort så att man pumpar elelr väljer att inte amma men rent naturligt och hur vi är skapta är det fel , annars hade manen också ammat och fått mjölk och hormoner i kroppen. eftersom kvinna då är hemma rent naturligt eftersom hon ammar och är gravid är det manens ansvar att försörja fam , eftersom kvinnan ska inte behöva belastas mer. alltså eftesom kvinnan är hemma är det hon som sköter hemmet. men detinebär inte att manen inta ska hjälpa till. så ser jag livet.
Varför män stundtals är sämre på att hantera barn ligger inte i generna, utan det har väl snarare att göra med att de inte får lära sig hur man hanterar barn från början? En kille som inte får gråta utan ska visa styrka, kommer i sin tur bli aggressiv, få kortare stubin. Det är vetenskapligt bevisat att en människa som inte får agera ut sin sorg eller sin ledsenhet oftare tar ut det på ett annat sätt - våld, antingen mot sig själv eller andra.
En kille som bara får lära sig kroppsarbete och att försvara sig, men inte blir uppmuntrad att ta fram sin empatiska och omhändertagande sida, kommer säkerligen ha svårare att känna empati och i stort sett ta hand om andra människor.
Jag påstår inte att kvinnokroppen och manskroppen ser likadana ut, jag förstår bara inte varför dess olika funktioner förutsätter att man måste bete sig olika eller att det ska förväntas olika saker av en. Att jag kan producera mjölk måste väl ändå inte betyda att jag gillar att vara mjuk och följsam? Att jag föredrar hushållsarbete framför att hugga ved?