Inlägg från: SaramedM |Visa alla inlägg
  • SaramedM

Pojke vill ha en klänning

castillo skrev 2010-05-20 20:18:40 följande:
    ahha okii. jag trode du menade att vi kvinnor som väljer kvinno och mans roller inte har annat val en att vara hemma.
    Men även pappan kan ju vilja vara hemma eller hur?

I de familjer där man delar föräldrarledighet mer jämt så är skilsmässorna lägre än i andra familjer, dvs jämställdhet är bra
  • SaramedM
    castillo skrev 2010-05-20 20:22:50 följande:
    min man hjälper också till hemma och tar hand om våran son , men har vi gäster hemma så vill han väll visa hur bra fru han är och då ger man han hans manlighet. presis som han ger mig min kvinnlighet. eller att vi är ute och han bär jag får min kvinnlighet genom att jag slipper och han sin manlighet att han är stor och stark att han bär det som är tungt. han skulle skämas om han lätt mig bära . eller att han betalar när vi är ute visar utåt att det är han som betalar och försörjer.
    Vad är manlighet? och vad är kvinnlighet?

Jaha, så han skulle skämmas om han var hemma med er son? eller om du tjänade mer
    Jag tjänar mer än min man men han är inte mindre manlig för det
  • SaramedM
    minamor skrev 2010-05-20 20:23:06 följande:
    Vad har det här med sex att göra??!!! Jag menade att min bror skyddade mig som liten om någon pratade illa om mig eller ville slå mig eller liknande, låååångt innan sexdebuten, så vad kommer detta ifrån??!!
    Från att vissa här i tråden menar att flickor måste skyddas från att ha sex...
    castillo skrev 2010-05-20 20:25:01 följande:
    nej jag syftatde inte på hur gammal du va. jag syftade att jag anser inte om jag har en dotter att hon ska ha sex i den åldern . såvidare hon inte vill gifta sig :P jag kan juh inte säga att hon inte får ha sex med sin man . :P samma gäller min son . skulle inte acceptera det i mitt hus, att dem har sin flick/pojkvänn sovande över. eller att dem sover över.
    Tror du att man måste sova över för att ha sex? jaha
  • SaramedM
    castillo skrev 2010-05-20 20:30:05 följande:
    nej man kan ha det i buskarna på gården :P'men om jag har dem sovandes över så har jag gett min tillåtelse att dem har sex och det har dem inte i så fall
    jag ser hellre att de har sex hemma i sängen än ute i en port
  • SaramedM
    LyckligtSlut skrev 2010-05-20 20:26:47 följande:
    Jag blir helt chockad av denna debatt. Alla skriver, även jag, att pojken ska få ha klänning pga valfrihet mm, men hur understår ni er DÅ att sitta och kasta skit på användare mommii, som lär sina barn att respektera andra människor MEN inte skulle välja själv att skaffa klänning till sin son?Gäller valfrihet plötsligt bara när man tycker som ni gör? Hemskt vilken dubbelmoral och fördomsfullhet!
    Mommii skriver bland annat att flickor ska skyddas från att sex, att de inte får vara ute, att se ska skyddas av sina bröder etc
  • SaramedM
    minamor skrev 2010-05-20 20:35:13 följande:
    Jag tror inga föräldrar vill att sina barn ska ha sex till höger o vänster, och självklart förekommer sex även under dagtid, men som förälder behöver man inte uppmuntra till det genom att låta pojk/flickvän sova över om det inte är ett seriöst förhållande och barnet är närmare vuxen ålder. Jag skulle inte vilja att min dotter har pojkvänner som sover över heller.
    men får din son har flickvänner att sova över?

Nej det vill inte jag heller men det kommer hon att få bestämma själv
  • SaramedM
    castillo skrev 2010-05-20 20:29:02 följande:
    han är pappa ledig i höst. inga problem men han skulle inte vara hemma och låta mig försörja fam. han ska fortfarande försörja oss . jag har också högre tim lön en min man men han kännar mer eftersom jag jobbar bara 1 gång i v eftersom jag pluggar. men skulle jag jobba heltid som han skulle jag ha högre månads lön en han. han skäms inte över det. bara han får försörja.
    menar du att det inte skulle vara ok för din man att du tjänade mer än honom varje månad?
  • SaramedM
    minamor skrev 2010-05-20 20:39:16 följande:
    Klart flickor ska skyddas från sex, vem vill uppmuntra till det? och vara ute sent vill inte jag heller att mina döttrar ska vara, vi lever inte i en perfekt värld där inga hemskheter förekommer. Skulle inte vilja att min dotter åker pendeltåg ensam, då hämtar jag henne eller ser till att hon har sällskap under tågresan. Varför utmana ödet i onödan.?
    mer än pojkar? varför det?
  • SaramedM
    castillo skrev 2010-05-21 19:05:49 följande:
    jag sitte juh inte och förv'ntar mig att han ska bli det.
    bli? Man föds homosexuell så det är ingenting du kan påverka
  • SaramedM
    Veladis skrev 2010-05-21 23:13:13 följande:
    Om de andra barnen reagerar så är det i så fall med lätt förvåning.Ofta är de inte helt inskolade i någon pojk- och flickmall vid 3-4 års ålder, och är det de så är det ju omgivningens förskyllan. Före 3-4 års ålder hör man inte mycket om "pojk"- respektive "flickfärger" och dito kläder. Jo, en gång var det faktiskt en mamma som kom och hämtade sin då treårige son som då lekte med utklädningskläderna. Han hade ett par klackskor, dammodell, stl 36 och en vid tyllkjol på sig. Mamman ropade lite surt: "Va, vad har du på dig!" Sen tittade hon på oss pedagoger som var i rummet och sa "Sånt där får han inte leka med hemma!"Om ens egen mamma underkänner vad man gör när man testar sin identitet, vem ska man luta sig emot då? Därför tycker jag inte resonemanget nedan är riktigt schysst heller. Det är ju inte barnets fel att normen ser ut som den gör, och inte barnets fel att det blir retad. Säger man så till sitt barn blir det nästan som att ge dem som retar barnet "rätt",  eftesom man då är varnad och får skylla sig själv!
    så otroligt tragiskt att ge ett sånt svar
  • SaramedM
    Maxipaxi skrev 2010-05-22 09:04:13 följande:
    Jag skulle då inte ha låtit min lille son bära klänning. Min son kom hem när han var tio och sa att han ville ha örhänge eftersom kompisen hade det och att han tyckte det var fräckt. Jag nekade honom. Sen dess har han inte tagit upp det igen och nu är han tretton. Sånt får han skaffa efter att han har flyttat hemifrån, om han nu skulle vilja det då.
    hade du nekat en tjej ett örhänge?
  • SaramedM
    Maxipaxi skrev 2010-05-22 09:10:37 följande:
    Dottern har örhängen.
    ja, vår finansminister också men han kanske inte är man?
  • SaramedM
    minamor skrev 2010-05-22 13:35:52 följande:
    självklart är det inte bra att barn slåss, men om någon slår min dotter ska hon bara tacka o ta emot tycker du?  vad gör ni andra, får era barn försvara sig? 
    jag lär henne att gå undan, att hämta någon vuxen etc
    Att slå tillbaka har vi inte ens pratat om, jag ser inte att det skulle gynna varken henne eller någon annan
  • SaramedM
    minamor skrev 2010-05-22 13:42:15 följande:
    så blir hon slagen ska hon alltså bara gå därifrån?
    ja och säga till en vuxen, i hennes fall fröken

Hon vet att det är fel att slås, varför ska jag lära henne att slå tillbaka?
  • SaramedM
    minamor skrev 2010-05-22 13:44:13 följande:
    ok bara undrade
    vad är positivt med att slå tillbaka menar du?
  • SaramedM
    minamor skrev 2010-05-22 13:53:22 följande:
    självklart lär vi vår dotter att det är fel att slåss, att slå någon annan först, men om någon skulle slå henne,  får hon slå tillbaka för att försvara sig, att visa att om någon slår till henne tänker hon inte acceptera det. Nu är hon fortf liten o det har inte hänt något sådant. Likaväl om någon skulle slå mig, skulle jag definitivt slå tillbaka, tänker  inte bara stå där bara ta emot. men det är våran åsikt, sedan gör ju alla som de vill :)
    nej så klart accepterar man inte det och det gör inte min dotter heller

Genom att slå tillbaka säger man att det är ok att slås
  • SaramedM
    minamor skrev 2010-05-22 14:01:50 följande:
    Precis så varför ska man då låta sin pojke gå klädd i klänning i skolan när man vet att han kommer bli retad?, detta genussnack kommer aldrig övertyga alla,eller lååångt ifrån alla, så dessa tankar kommer finnas kvar.
    nej eftersom mammor som du lär sina barn att det är fel
  • SaramedM
    minamor skrev 2010-05-22 14:04:49 följande:
    jag har ingen son, och har aldrig sagt till min dotter att klänning är för flickor, det verkar hon förstå själv. men får jag en son skulle jag aldrig köpa klänning till honom. och Ja vi kommer alltid finnas  :) :)
    ä'r du stolt över det? över att dina barn kommer att gå ut på skolgårdar och kanske kommentera och hacka ner på andra barn som fått lära sig att könet inte spelar någon roll för hur man ska bemöta människor?
  • SaramedM
    minamor skrev 2010-05-22 14:11:14 följande:
    min dotter får inte reta andra, oavsett kläder, eller vad det nu kan vara. menade att vi kommer alltid finnas som inte klär pojkar i klänning, :)
    Eftersom att du lär henne gamla föråldrade könsnormer är det självklart att det kommer att påverka hur hon ser på och bemöter dem som bryter mot dessa
  • SaramedM
    minamor skrev 2010-05-22 14:29:02 följande:
    fast det gör jag ju inte :) har aldrig nämnt något om att bara flickor har klänning,. när vi är på pojkavd kan jag köpa ett par jeans till henne därifrån, hon nämner att det är bara för pojkar trots att jag aldrig någonsin sagt detta, kan ju bero på att oftast har pojkar dessa kläder, och oftast har flickor kläder som finns på flickavdelningen, på förskolan har flickor flickkläder o tvärtom.
    säger du inte emot henne om hon säger att jeans bara är för pojkar?
Svar på tråden Pojke vill ha en klänning