• la79

INGEN som har tips/råd inför resa till Egypten med 1 åring???

Jag ska me dminfamilj resa till Egypten, Marsa Alam på söndag. Det jag funderar över är hur man ska förhålla sig till maten, tänker främst på barnen. Vi  har en 1 åring samt en 6 åring. Tänkte ios ta med mig matburkar till lillen samt färdig välling i tetra. Men hur hålla rent flaskorna på plats?

Kort o gott så vill jag gärna ha alla möjliga tips som finns.

Kram

• Svar på tråden INGEN som har tips/råd inför resa till Egypten med 1 åring???
  • MissLillan

jag hade diskat flaskorna med deras vatten och diskmedel och sen sköljt av med köpevatten. 6-åringen hade fått äta det vi åt. 

köp mycket frukt och vatten och ge till dem. och ta med blöjor så att det räcker. min bror satt på flyget hem från kanarieöarna för ett tag sen med sin 1-åring och tänkte ååå vad varmt det blev. ops det var visst kiss... inte så kul. de hade behövt köpa där nere. och de var inte speciellt bra.
  • Ejin

jag hade diskat flaskorna i köpevatten... själv blev både jag och sambon riktigt magsjuka i egypten och det ödet önskar jag ingen för det var inte roligt...

sprita händerna och se till att göra det extra noga efter att ha tagit i pengar för dom är riktigt snuskiga...

• la79

Tack!

Jag o min  sambo var där för 2 år sen utan barn. Det var härligt, men visst kände man av magen. Ska som sagt ta med burkar till lillen, samt välling o gröt. Han borde ju klara sig iaf.

Ska man kanske "preppa" sig innan på ngt sätt? magen tänker jag på...

• Probably the best    in the
    la79 skrev 2010-04-14 20:13:10 följande:
    Tack!Jag o min  sambo var där för 2 år sen utan barn. Det var härligt, men visst kände man av magen. Ska som sagt ta med burkar till lillen, samt välling o gröt. Han borde ju klara sig iaf. Ska man kanske "preppa" sig innan på ngt sätt? magen tänker jag på...
    Vi åt såna där goda bakterier i tablettform, nu minns jag ju inte vad dom heter, men köpte dom på hälsokosten. Hela familjen började några veckor innan. Tror aldrig vi mått så bra i magen nån gång
    Osså sprit före och efter maten på alla händer. Bara dricka vatten på flaska.
    Annars åt vi det som bjöds! Även glass. All inclusive hotell.
  • la79

Vi ska oxå på All inclusive, men vi far redan på söndag. Hinner inte käka dem ett par veckor innan. :( Men kanske bra att börja imorn än inte tanågot alls? Hälsokosten? Inget namn alls?? Hade tänkt gå till apoteket annars...

• Isa83

Vi åker oxå till marsa alam på söndag! Barn får dock stanna hemma Vi har köpt Trevis på apoteket, de ska man börja äta 2 dagar innan avresa o sen hela resan!

• la79

Vi ska till Brayka Bay Resort. Ni? Ok ska till Apoteket imorn då o köpa Trevis antar jag. Stannar era barn hemma för att ni är oroliga för magen?

• Isa83

Vi ska bo på Resta reef resort Ja är ju värt att prova iaf!
    Nä han är hemma av helt andra anledningar men vi hade nog inte valt gypten om Liam skulle följt med... Inte bara för magen utan även för stränderna o vattnet.

• Gladskit

Åh vad härligt, vi var där för några veckor sedan men vi bodde på Three Corners.
    Vi har varit i Egypten tre gånger med vår pojke som nu är fyra år. Handsprit är ett måste och sen har vi inte ätit så mycket av kall mat som röror och grönsaker och sånt utan hållit oss till den varma maten. Vi har tagit dukoral varje gång och aldrig blivit dåliga.

Ett plus när man reser med barn är ju att man ofta går och äter direkt när det öppnar, och eftersom det är buffé så bör ju maten vara fräschare då än om du kommer två-tre timmar senare. Så det är ett tips.
    Vi har aldrig sköljt nappflaskorna i kranvatten, ta med en liten flaska diskmedel så får du dem rena.

Se till också att barnen är insmorda före frukost så att krämen hinner torka in lite, man ska aldrig sitta direkt i solen och smörja! Och ha gärna på dem kläder mot den starka solen. Vår son hade en tunn skjorta på sig när vi lekte på stranden (skönare än t-shirt och torkar snabbt om den blir lite blöt) och en solskyddströja från Stadium när han badade.

Ha det så bra på semestern!!

• Isa83

Jaha Ia79 nu kanske vi inte ens kommer iväg Vi får hålla tummarna så hårt det bara går!!!

• la79

Ja helt galet va?! Tänk att samhället brakar samman bara för ett vulkanutbrott... /Linda

• gumaelius

skprita händerna OFTA och alltid innan man äter. Vi hhade med pulvergröt, en liten vattenkokare, barnmatsburksvärmare, välling. Det gick bra för lillen, hör han var vi supernoga med. Vi vuxna blev dock sjuka och jag rejält, blev inlaggd när jag kom hem. Så kort och gott, noga med handhygien.

• Ella Stefan

Åååh Brakabay!! Där va vi när lillkillen va ett allt är underbart där!! Åker mer än gärna tillbaka dit!!!
    Ett tips på hur du kan packa maten är att rulla in varje burk i en el två blöjor och sen i en plastpåse för att slippa ev läkage!!
    Vi hade med tetra välling och tog med oss 4 nappflaskor och hoppades på att han kunde somna utan välling 3 nätter för vi visste inte heller hur vi skulle göra med disken!
    På brakabay va dock flaskvattnet gratis så de va ju tur de, alltid nya 2 litersflaskor i kylen!
    Ta med handsprit och använd OFTA :) Blir man risig finns det något där som heter "green pill" som är just för turister då går magsjukan över!
    Maten där va jätte fräsch och fanns massa o välja på, deras pasta med grönvitlök känner jag doften av än ;)
    Jag hyrde en häst av killen med kamelen och galoppera utanför hotellet de va grymt!!
    Kan starkt rekomenda att åka med dykcentret och snorkla på naturreservatet, vi simma med sköldpaddor och fick till o med se en liten haj!!
    Snorkling är ett måste på braykabay de åker folk dit från hela världen o snorklar!!
    Glöm inte solskyddskläder till lillen.
    Massa lycko önskningar på resan och jag kan inte säga annat än att jag är sotis ;)
    Ella

Svar på tråden INGEN som har tips/råd inför resa till Egypten med 1 åring???