• canmamma

4-åring vägrar somna själv

Några ideer: Testa att lägga honom en halvtimme-timme senare ett par dagar så att han är riktigt trött och inte orkar krångla. Det visar honom att han faktiskt KAN somna själv. Eller inför lite nya ritualer, typ stoppa om nalle, eller sjunga en vaggvisa. Först gör ni det tillsammans och sedan kan han göra det själv eller så kan du göra det med gradvis, ökande avstånd. Eller ta med en stor hög tvätt att sortera eller något annat pyssel som du kan sysselsätta dig med medans du helt enkelt väntar ut honom och låter honom komma till ro själv fast du är i samma rum. Skulle han gå med på att lyssna på sagor på cd? Några nya sådana kanske skulle få honom att stanna i sängen.

• canmamma

Min filosofi är att jag kan hjälpa barnen att få bra sömnvanor genom att se till att de får gott om tid att varva ner och rutiner mm, men jag kan inte tvinga dem att sova. Jag har helt inte den makten och förmågan. Om barnen vill leka lugnt eller läsa i sina sängar efter läggdags så är det ok med mig. Jag vill ha lite tid att pyssla, jobba, städa på kvällen själv så vi jobbar med att om de ska vara vakna så får det vara självständig sysselsättning. Med andra ord så hade jag låtit sonen leka med gosedjuren och någon leksak tills han somnade och inte tagit bort dem. Hur får man då barn att somna fortare?? Enligt forskarna och sömnexperterna som jag har läst så är det just tid för nedvarvning med dämpad belysning, fasta vanor och rutiner och massor av fysisk aktivitet under dagen. (En studie jag läste hade sett en 3 1/2 minut snabbare insomning per fysiskt aktiv timme under dagen!) Och det ÄR tydligen viktigt att kunna somna fort enligt vissa studier så sover man mer om man somnar fortare. Jag tror mig komma ihåg att de observerade att för varje 10 minuter snabbare insomning så sov barnen en hel timme längre per natt. Och varför läser jag alla dessa sömnstudier? För att mina barn sover apdåligt förstås...

• canmamma

Och vad de gällde nya rutiner så tänkte jag mer att du inför rutiner/ritualer som ersätter de du just nu inte tycker om. Tex du vill inte ligga bredvid när sonen somnar så istället så ger du sonen en lååång fotmassage medans du sitter/halvligger tills han somnar (eller ännu bättre nästan somnar) under några kvällar. Sedan ger du en gradvis kortare massage och/eller sitter upp mer/längre ifrån och jobbar på att långsamt få ordning på en ny ritual som ni båda tycker är ok.

Svar på tråden 4-åring vägrar somna själv