Inlägg från: MariaKsk88 |Visa alla inlägg
  • MariaKsk88

4-åring vägrar somna själv

Jag har en 4-åring som länge sov med mig och min sambo pga vi bor i en etta. Han sover väldigt oroligt (ska utredas på neuropsykiatriska, inte bara för det såklart men det är en del), vaknar mitt i natten och ska upp i sängen, trots att han sover första delen av natten i sin egen säng. Han vägrar dock att somna själv, man måste ligga bredvid honom tills han somnar! Nu har jag fått nog och satte mig bredvid honom, men han kunde inte somna. Jag satte mig utanför hans "rum" och han vägrar somna. Han bara ligger där. Han vill somna i min famn nu, medan jag tittar på TV. Vad ska jag göra?? Han somnar ju om jag lägger mig med honom men det vill jag ju undvika :( Nu får han vara uppe men utan att leka... hoppas han somnar snart.

Har ni några tips?

• Svar på tråden 4-åring vägrar somna själv
  • MariaKsk88

Ja, jag har försökt ta det stegvis, igår somnade han när jag satt bredvid istället för att ligga i sängen med honom. Men nu.. han ligger på en puff framför mig (kollar på TV) men han kan ändå inte somna. Suck.

Kanske ska strunta i det.. det är bara jobbigt att han sover så oroligt :( Men det går ju snabbare och smidigare att bara sitta med honom än det hr.. men det vore underbart att bara kunna läsa (det gör vi varje dag), pussa honom och gå ut! Då kanske han lättare skulle kunna somna om också istället för att komma till vår säng.

• MariaKsk88

Tack för tipsen! :) Thy, han brukar märka det trots att han nästan sover, men jag kan prova det igen i alla fall. Det där med sagor på CD är smart, han har fått mina gamla sagor på kasett och gillar dem. Men då kanske det blir svårt att vänja av honom vid det, eller? Får väl välja vad som är bäst (eller minst dåligt) :P Nya ritualer... hmmm jo det kanske kan fungera. Problemet är att han alltid vill sova med gosedjur eller leksaker och då leker han med dem, men blir hysterisk när jag tar bort dem...

• MariaKsk88

Ja, du har rätt i att man inte kan tvinga dem att sova. Jag ska prova lite olika saker och se vad som fungerar och inte. Men den dagen jag skrev det här inlägget hade vi varit på långpromenad tills ganska sent, så det blev inte direkt någon nervarvning, det kanske påverkade saken. Tack för hjälpen i alla fall :)

Svar på tråden 4-åring vägrar somna själv