• Lilla Morran

Mat och tårta till 1 års-kalas?

Hej!

Dottern fyller 1 år i maj och det är dags för lite släktkalas.
    Har total idé-torka och funderar över vad man ska bjuda på. Vi har ganska lite plats både i kyl, frys och på borden...

Tar tacksamt emot tips på både mat och tårtor. Är kreativ men ingen tårtkonstnär...

Tack tack!

• Svar på tråden Mat och tårta till 1 års-kalas?
  • Frantic

En ettåring har ingen uppfattning om födelsedagar, ålder eller tid, så det här kalaset är till för det vuxnas skull. En liten plutt som hon ska ju heller inte äta massa sött, så skippa sötsakerna och gör en maffig smörgåstårta istället.

• Lilla Morran

Är helt inne på din linje, hon har ingen uppfattning om födelsedagen så jag har inga ambitioner att maten och tårtsmaken ska passa henne.

Smörgåstårta är ett bra alternativ, men tyvärr kommer vi att få det ett par veckor senare på brorsans student...

Tårta vill jag nog ha, även om hon inte kommer äta så mycket av den. Hon har en bror på 3,5 år som fått bestämma sin egen tårta så han tycker att det är viktigt att hon också får en "egen" tårta... tycker att det är roligt med lite kreativitet vad gäller kalas, så därför efterlyste jag lite tårtförslag...

• Hallonmun

klassisk jordgubbstårta går alltid hem, ett lager med mosade jordgubbar och ett lager med mosad banan eller marsan

Google is my friend ♥
  • 071001

Varmkrov med bröd om kalaset drar ut på tiden är trevligt att få.

• BabyJay

När min tös fyllde 1, vilket iofs var mitt i sommaren, så hade vi kalas vid 12. Bjöd på chilikryddad kycklingfilé som jag ugnsbakat och skivat och i en hemmagjord potatissallad till det, en grönsallad och smör & bröd.
    Till kaffet hade vi traditionell jordgubbstårta med vaniljkräm och grädde.

Annat som är smidigt är ju att göra olika pajer, de kan du ju dessutom göra tidigare och frysa in. Lite grönsallad, smör och bröd till det är jätegott ju!

Annars funkar pastasallad oxå!

• La Lola

Vi bjöd på kötfärspaj o sallad o vanlig köpt prinsesstårta efteråt.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Lilla Morran

BabyJay: Kanontips! Kycklingen kan jag köra i ugnen och potatissallad blir lite försmak av sommaren! Tack tack!

Chokladpinglan: Hade verkligen hoppats på att få bjuda på grillat, men vårt hus är inte färdigt ännu, så vi bor fortfarande i lägenhet vilket gör det svårt med både grill och utrymme... men nästa år så!

• heidi021

Min son fyller 1 år på måndag. Vi ska ha kalas på lördag.
    Vi ska bjuda på mat, kyckling, kött, hemmagjord potatissallad och sallad
    Sen ska vi bjuda på tårta! :)

• CCA

när min dotter fyllde 1år gjorde jag lassagne eftersom det var hennes älsklingsrätt

• CCA

skickade för snabbt

vi var ca 20per och det var lätt att laga till i förväg och hade gjort ngn extra som väntade i frysen. serverade med sallad och bröd

• alexs mamma

När storebror fyllde 1 hade vi smoothies som efterrätt och tårta. Nu hr vi som tradition att alltis servera smothies när barnen fyller år, det är en jätte hit och när de är små behöver man ju nästan inte sockra alls, nu har vi i lite glass och sist gjorde vi chokladsmothies på 5 årskalaset. Stroebror är mjölkallergiker men det funkar bra med detta tårt blir betydligt svårare utan mjölkprodukter..

• Jungblom

Vi bjöd på grillad korv med bröd och jordgubbstårta när dottern fyllde 1

• Lilla Morran

alexs mamma: Smoothies är inte så dumt... personligen är jag inte så förtjust i tårta och gillar andra alternativ, men övriga släkten tycker nog att det "ska" vara tårta...hmm...

• sassus

Min dptter fyller 1 år om drygt en månad, och här är kalasförberedelserna i full gång Jag funderar på att göra smörgåstårtor och servera cider och kanske lite bubbelvin till. Så vi kan skåla för henne. Sen har jag som ambition att baka cup cakes i olika färger och smaker. Kommer bli lite mer jobb än att göra tårta, men jag tycker det är så fint. Och gott! Tar gärna emot lite andra tips dock. Kanske är lite tråkigt att bjuda på smörgåstårta? Korv med bröd låter rätt gott faktiskt....

• Lilla Morran

sassus: Smörgåstårta är inte tråkigt - om man har ett riktigt gott, saftigt recept som inte bara smakar majonnäs, vilket jag tycker att det flesta smörgåstårtor gör...

• Joje

Varför inte någon paj med sallad och bröd till, sedan glass med fruksallad till efterrätt!! Lätt och supergott!!!

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • ALO

Vår dotter blev 1 förra onsdagen och vi bjöd bara på fika vid klockan 14. Varför krångla till det och laga massa mat? Lunch kan ju folk äta innan dom kommer.

Men det är ju en smaksak! Håller med några av dom ovanstående att korv med bröd är väl en alldeles utmärkt lätt lunch. Ni kan ju alltid grilla korven så det blir lite roligare!

Ella 2009-04-21 Lillebror Bf 2010-06-29
Svar på tråden Mat och tårta till 1 års-kalas?