Morrande hund, tillåtet eller inte tillåtet?
Hur ser ni på hundar som morrar?
Inser att jag var lite otydlig i TS. Om hunden morrar åt andra människor, vuxna och barn.
Hur ser ni på hundar som morrar?
Men herregud, det beror väl på VARFÖR hunden morrar? Om den känner sig hotad så är det väl självklart att den ska få säga ifrån!
det beror väl på varför hunden morrar...min hund morrar ibland åt andra hundar om han tex har ett ben eller liknande...det är ju deras språk..
däremot morrar han aldrig åt människor...
eller jo ibland morrar han åt mig, men då leker vi och då är det lekmorr =)
Även om hunden morrar åt människor så beror det på VARFÖR. Om ett barn drar hunden i svansen och vägrar sluta då är det ok, men att morra åt folk bara för att de går förbi är inte ok... Man måste respektera att djur har rätt att vara ifred om de vill det, tex ha korgen som en frizon: när hunden ligger där så stör man den inte. Då kan ju hunden gå dit om den vill vara ifred.
Min minsta hund morrar (väääldigt tyst) när det kommer någon och går förbi eller så, men då säger jag till henne. Det är mest så hon gör för att tala om att hon är där liksom. Hon morrar först väldigt väldigt tyst och sen kommer ett skall, men bara ett. Det är inget hotfullt alls, men just som sagt för att tala om att hon finns där. Fast hon får inte göra så för mig, så jag säger ifrån.
Däremot om hon känner sig trängd eller talar om för någon hund att hon inte vill då är det helt ok att hon morrar.
Min hund morrar aldrig. Men om han nu skulle göra det så skulle jag absolut inte se det som ett problem. Beroende på situation såklart. Om han morrar för att någon närmar sig hans mat = inte ok. Om han morrar för att någon är i hans "space" eller drar i honom = helt ok.
min hund känner på sig vilka hundar som e okej, och inte okej..
vet ett par här vi bor som är väldigt elaka och ägaren klarar knappt av att kontrollera sin hund, dem morrar hon åt. men bara lite tyst och en morrning typ..tror det är för att varna att de inte är okej, eller visa att hon skyddar mig..
kan medela att de hundar är pitbull, schäfer och labrador. min är en pappillon så det ser lite smått komisk ut.
sen morrar hon åt folk som beter sig konstigt, som i dag va det en dam som ställde sig och skällde mot henne, och då skulle väll min hundförsvarar sig eller så.
annars säger hon inte mycket alls.
Jag antar att du menar "varningsmorr" vilket jag tycker är ok. Hundar har bara kroppsspråk,morr och skall att kommunicera med och jag vill ha en kommunikation med mina hundar.
Hellre en hund som varnar och talar om att jag litar inte på dig än en hund som är tyst och utan förvarning nyper.
Beror på varför!
Vakta sin mat - Big NO NO
När vi leker - Självklart
Åt en främling som kliver in oanmäld i hemmet - Självklart
Åt ett barn som tar hans leksak - Big NO NO
Som sagt beror på vad, hur och när...
Jag har två pratiga hundar så jag skulle skarpt ifrågasätta om de plötsligt tystnade.