Inlägg från: Chimamanda |Visa alla inlägg
  • Chimamanda

Att vara i fas i relationen

Hej!

Jag undrar hur ni andra har haft det vad gäller hur väl synkade ni har varit i er parrelation när det handlar om adoption och hela processsen med ofrivillig barnlöshet.

Det känns som om sambon (snart maken) och jag är på olika platser när det handlar om funderingar kring att hoppas på att få barn.

Han har svårt att släppa tanken på att IVF skulle kunna vara något för oss, trots att han vet att min sinande äggreserv gör att vi inte är IVF-kandidater. För honom har det tagit mycket längre tid att först vänja sig vid tanken på att vi ska försöka få barn, sedan tanken att vi inte kan få biologiska barn. Men så hänger han ju inte här heller... Nu försöker han ta till sig tanken på adoption, men det går också långsamt.

Någon som känner igen detta? Hur gjorde ni i så fall för att komma i "fas"?

(Vi ska börja föräldrutbildningen om ett par veckor.)

• Svar på tråden Att vara i fas i relationen
  • Chimamanda

Tack för era svar! Har svårt att se hur två olika individer egentligen kan vara i exakt samma fas, det är ju delvis en kris man går igenom. Så det är kanske inte så kontigt att man resonerar lite olika i relationen!

Men en sak som jag har tänkt på, hur ser familjerätten på att det är den ena parten som är mer drivande i adoptionsprocessen? Även om båda vill adoptera, kan det ju vara så att det är kvinnan som tar alla initiativen och kanske är mest säker på att det är rätt sätt att få barn på? Räcker det med att t ex mannen säger "jo men det här med adoption verkar ju ok, det kanske kan bli bra" om kvinnan säger "jag önskar mig VERKLIGEN ett adopterat barn"? För jag tror att min man antagligen aldrig kommer att få precis lika stark barnlängtan som jag har....

• Chimamanda

Tack för svar!
    Jag tror att föräldrautbildningen kommer att ge en hel del kött på benen för oss båda. Och det är ju egentligen först efter den som man till fullo kan ta ställning till hur man ska gå vidare. Det känns spännande att vi snart ska börja!

Och nu har vi fått intyget från hindersprövningen också...

Svar på tråden Att vara i fas i relationen