• Anonym (MAMMA)

Vill häva LVU:et på mina barn.

Hej

Jag har två barn, döttrar.
    De är 4 & 7 år gamla. {#lang_emotions_heart}

De är LVU:omhändertagna sedan ca 2-3 år.

Jag har hela tiden blivit motarbetad utav Socialtjänsten i den kommunen jag bodde i när barnen blev omhändertagna.

Jag har ALDRIG fått se någon vårdplan, utan jag har begärt att få ut det nu, när en väninna sagt åt mig att göra det.
    Detta var ingenting jag visste jag kunde begära..{#lang_emotions_surprised}

När barnen blev omhändertagna levde jag fortfarande ihop med barnens far, som då misshandlade mig psykikst & fysiskt.
    Detta var ingenting jag vågade tala om för Soc. {#lang_emotions_frown}
    Jag var livrädd att han skulle slå ihjäl mig om jag sade något.

Vi är nu separerade sedan ca 2 år tillbaka.
    Men vi utreds fortfarande som par..
    Är det rätt?

Jag menar, han lever ju med en ny kvinna, & jag lever ensam.

Jag har försökt kräva att få bo på hem MED mina barn.
    för att lära känna barnen igen & knyta band till dem.
    Samt "lära mig" "ta hand om" dem igen.
    Detta nekas jag, då "det inte är något jag bett om innan"
    Jo, men det är ju för att jag inte visste att jag kunde få det innan.

Jag vill ha barnens LVU upphävt så att jag kan få bo med dem.
    Vad skall jag göra?
    Vad KAN jag göra?

Tacksam för svar!
    & Krititk/påhopp undanbedes!

• Svar på tråden Vill häva LVU:et på mina barn.
  • Anonym (insatt)

Kontakta en advokat! Som hjälper dig att ansöka om en hemtagningsutredning. Då kommer barnens bästa att utredas .... de skriver sedan ett underlag som tas upp i socialnämnden där du, vid sammanträdet, kan inställa dig med ditt ombud och prata för din sak .....

• Anonym (vårdplan)

Hej.

Trodde jag var ensam om den här situationen.
    Tydligen inte, Jag har aldrig sätt någon vårdplan på mitt omhändertagna barn heller.

Jag har dock fått lite information nu. Kan ju även berätta för dig så du vet hur du skall gå tillväga!

En hemtagningsbegäran gör du hos handläggaren på kontoret som du/barnen tillhör om dom nekar dig så lämnar du in ett skriftlig begäran de måste de besvara då de daire förs.  Du kan även kontakta högsta chefen inom socialtjänsten om det inte händer något.

Du kan även JO anmäla det. Då kommer dom undersöka saken..

Hoppas det går bra för dig!

• Anonym (MAMMA)

Tack för era svar.

Jag har en advokat, men anser att hon är lite .. hmm... "mesig"

Skall ringa BRIS, & höra lite med dem om advokater.

Sedan har jag gått med i en förening som skall läsa igenom mina papper & se om de hittar några tjänstefel.
    En i föreningen är socialsekreterare. {#lang_emotions_cool}

• Anonym (vårdplan)
    Anonym (MAMMA) skrev 2010-04-16 14:30:28 följande:
    Tack för era svar. Jag har en advokat, men anser att hon är lite .. hmm... "mesig" Skall ringa BRIS, & höra lite med dem om advokater. Sedan har jag gått med i en förening som skall läsa igenom mina papper & se om de hittar några tjänstefel. En i föreningen är socialsekreterare.
    Vad är det för förening då? Bästa är om du försöker hitta en advokat själv.
    Du kan ansöka om byte till länsrätten. Gå in på den staden du bor i och läs lite om olika advokater så kanske du hittar någon som passar dig.

Om du vill att advokaten ska göra ett extra bra jobb så skriv ner allt som du vill ha med i en överklagan/hemtagningsbegäran så advokaten vet vad den har att arbeta med.
  • Anonym (tipsar)

För att få en bra advokat ring advokatsamfundet och där ska du få några namn som är specieliserade på ditt fall, och samtidigt kan du kolla upp om advokater har anmärkningar och varför.
    Din advokat kan se om du kan få rättshjälp men skriv till rättshjälp myndighet och fråga också.

Sen skriver du allt på papper och meilar till alla advokater du får namn på och väntar på svar. Var tydlig skriv ditt mål och det du behöver hjälp.

Du kan också skriva till Socialstyrelsen meil och allt du har på hjärtat så får du se om dom ska besluta att granska socialen.

Kunskap är makt för att vinna och det är fruktasvärt jobbigt att slåss med social förrvirande kärringar. Skaffa dig diktafon och spela in alla samtal med all som du har kontakt med bevis är vilktigt.

Lycka till och stå på dig.

• Sossan

Se till att ta med någon på alla möten så du har vittne. Gärna någon som är lite insatt så att din kompetens höjs iom detta.
    Vänd dig till annan enhet hos soc och ansök om kontaktperson kanske som kan vara dig behjälplig.

• kardemummamamman

Begär alltid umgänge vid jourtiden

Begär hemtagning och hemtagningsutredning

Begär umgänges plan

Begär vårdplan

Begär rätt offentligt biträde så att det är rättsäkert

Begär papper från socialjouren eller socialhandläggare

Läs all dokumentation noga "ställ frågor - vad gömmer sig i texten"

Någon dokumentation som gömmer sig?

Exemplet på det: socialjouren har frågeställningen psykisk ohälsa och en orosanmälan på det. Tar omedelbart barnet och kallar in psykiatriker för bedömning. Psykiatrikern gör sin bedömning och föräldern får åka hem, utan medicin och utan lagligt tvång lpt.

Socialjouren glömmer pappret på psykiatrikerns bedömning och har kvar barnet på Lvu.

Advokaten, läs Thomas bodströms advokatbyrå letar fram bedömningen på kommunal slarvtanterna.

• Anonym (J)
    kardemummamamman skrev 2017-04-19 20:28:52 följande:

Begär alltid umgänge vid jourtiden

Begär hemtagning och hemtagningsutredning

Begär umgänges plan

Begär vårdplan

Begär rätt offentligt biträde så att det är rättsäkert

Begär papper från socialjouren eller socialhandläggare

Läs all dokumentation noga "ställ frågor - vad gömmer sig i texten"

Någon dokumentation som gömmer sig?

Exemplet på det: socialjouren har frågeställningen psykisk ohälsa och en orosanmälan på det. Tar omedelbart barnet och kallar in psykiatriker för bedömning. Psykiatrikern gör sin bedömning och föräldern får åka hem, utan medicin och utan lagligt tvång lpt.

Socialjouren glömmer pappret på psykiatrikerns bedömning och har kvar barnet på Lvu.

Advokaten, läs Thomas bodströms advokatbyrå letar fram bedömningen på kommunal slarvtanterna.

Tråden är sju år gammal...
Svar på tråden Vill häva LVU:et på mina barn.