Inlägg från: Anonym (vårdplan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vårdplan)

Vill häva LVU:et på mina barn.

Hej.

Trodde jag var ensam om den här situationen.
    Tydligen inte, Jag har aldrig sätt någon vårdplan på mitt omhändertagna barn heller.

Jag har dock fått lite information nu. Kan ju även berätta för dig så du vet hur du skall gå tillväga!

En hemtagningsbegäran gör du hos handläggaren på kontoret som du/barnen tillhör om dom nekar dig så lämnar du in ett skriftlig begäran de måste de besvara då de daire förs.  Du kan även kontakta högsta chefen inom socialtjänsten om det inte händer något.

Du kan även JO anmäla det. Då kommer dom undersöka saken..

Hoppas det går bra för dig!

• Anonym (vårdplan)
    Anonym (MAMMA) skrev 2010-04-16 14:30:28 följande:
    Tack för era svar. Jag har en advokat, men anser att hon är lite .. hmm... "mesig" Skall ringa BRIS, & höra lite med dem om advokater. Sedan har jag gått med i en förening som skall läsa igenom mina papper & se om de hittar några tjänstefel. En i föreningen är socialsekreterare.
    Vad är det för förening då? Bästa är om du försöker hitta en advokat själv.
    Du kan ansöka om byte till länsrätten. Gå in på den staden du bor i och läs lite om olika advokater så kanske du hittar någon som passar dig.

Om du vill att advokaten ska göra ett extra bra jobb så skriv ner allt som du vill ha med i en överklagan/hemtagningsbegäran så advokaten vet vad den har att arbeta med.
Svar på tråden Vill häva LVU:et på mina barn.