• Love family

Hur tvätta stenar? svar tack :)

Jag har hittat jättebra och stor stenar ute till mitt akvarium hur tvättas dom på bästa sätt så dom inte bli giftiga? Dom ska användags till sköldpaddor.

Bianca, mammas stolthet och kärlek här i livet
  • Svar på tråden Hur tvätta stenar? svar tack :)
  • Krätchen

Jag har bara skrubbat mina rena med diskmedel och sköljt ordentligt.

Kan stenar bli giftiga?

• Love family
    Krätchen skrev 2010-04-15 16:19:11 följande:
    Jag har bara skrubbat mina rena med diskmedel och sköljt ordentligt.Kan stenar bli giftiga?
    Tänkte väl om man måste ha något starkt medel på dom som gör dom giftiga. Dom kommer ju från gjorden så det räcker kanske att lägga dom i blöt och skrubba med tvål eller såpa..jag vet inte...
  • Soul

När jag hade akvarium brukade jag skrubba stenarna ordentligt och sen koka dem i vatten en stund innan jag la ner dem i akvariumet.

• saltabanditen

Koka dem ca 20 minuter för att ha ihjäl mikroorganismer.

Sen handlar giftigheten om vad det är för sorts sten och vilket vatten du har. Kalkhaltiga stenar ska inte läggas ner i surt vatten om du har kalkskyende fiskar tex.

• Love family
    saltabanditen skrev 2010-04-15 16:46:30 följande:
    Koka dem ca 20 minuter för att ha ihjäl mikroorganismer.Sen handlar giftigheten om vad det är för sorts sten och vilket vatten du har. Kalkhaltiga stenar ska inte läggas ner i surt vatten om du har kalkskyende fiskar tex.
    koka dom var bra hoppas kastrullen är stor...tror inte den ena får plats. stenarna ska vara till sköldpaddor
  • saltabanditen
    Love family skrev 2010-04-15 16:50:20 följande:
    koka dom var bra hoppas kastrullen är stor...tror inte den ena får plats. stenarna ska vara till sköldpaddor
    Ena sidan i taget?
    Eller så kanske grannen har en stor modell?
    Gjutjärnsgryta?

Förresten borde det funka att lägga den i ugnen några timmar, bara man låter den svalna ordentligt efteråt.
  • Love family
    saltabanditen skrev 2010-04-15 16:54:54 följande:
    Ena sidan i taget? Eller så kanske grannen har en stor modell?Gjutjärnsgryta?Förresten borde det funka att lägga den i ugnen några timmar, bara man låter den svalna ordentligt efteråt.
    haha...tror det blir ugnen..kastrullerna funka inte alls på något sätt..hur många grader i ugnen tror du blir bra?
  • Krätchen
    Love family skrev 2010-04-15 20:30:41 följande:
    haha...tror det blir ugnen..kastrullerna funka inte alls på något sätt..hur många grader i ugnen tror du blir bra?
    Du.. inte för att jag vill förminska någon annans råd. Men  har aldrig värmt mina stenar eller kokat dem. Bara tvättat ordentligt.
    Har ändå haft vattensköldpadda i 13 år.

Men visst better be safe than sorry, stoppa in stenarna i en kokhet ugn ett bra tag
  • saltabanditen
    Love family skrev 2010-04-15 20:30:41 följande:
    Ingen aning men 200 grader eller så.

Jag har iofs en jättekastrull och kokar alltid all sand, stenar, trägrenar osv om det stått ett längre tag eller då jag plockat in saker från naturen.

Av saker från naturen kan akvarium i värsta fall bli invaderade av någon mikroorganism som jag glömt namnet på men det ser ut som vit dimma iallafall.

Alternativet är kanske att lägga det på tork ett år eller så.
  • Colisa

Jag kokar om det är något skitigt som tål det och går ner i kastrull, annars sköljer jag med vatten. Skulle inte använda diskmedel eller rengöringsmedel till något som ska i akvariet, absolut inte i fiskarnas men helst inte i sköldpaddans heller.

• Love family

tack för alla svar..stenarna ligger nu i ugnen tills jag ska åka och hämta tillökningen i familjen, då stänker jag av och låter stenarna kallna. Hörde med kunniga inom området och dom sa att det finns någonting i stenar man hittar ute som måste "dödas" och det görs med värme :)

• häst00

Hej! jag har hittat en sten som jag gärna vill ha i mitt terrarium, jag har en leopardgecko. kan nån ge mig lite tips på hur jag kan få rent den? räcker det med att skrubba den med tvål o vatten eller ska jag göra nåt annat?:)

Svar på tråden Hur tvätta stenar? svar tack :)