Hur tvätta stenar? svar tack :)
Jag har hittat jättebra och stor stenar ute till mitt akvarium hur tvättas dom på bästa sätt så dom inte bli giftiga? Dom ska användags till sköldpaddor.
Jag har hittat jättebra och stor stenar ute till mitt akvarium hur tvättas dom på bästa sätt så dom inte bli giftiga? Dom ska användags till sköldpaddor.
Med såpa?
Jag har bara skrubbat mina rena med diskmedel och sköljt ordentligt.
Kan stenar bli giftiga?
När jag hade akvarium brukade jag skrubba stenarna ordentligt och sen koka dem i vatten en stund innan jag la ner dem i akvariumet.
Koka dem ca 20 minuter för att ha ihjäl mikroorganismer.
Sen handlar giftigheten om vad det är för sorts sten och vilket vatten du har. Kalkhaltiga stenar ska inte läggas ner i surt vatten om du har kalkskyende fiskar tex.
Jag kokar om det är något skitigt som tål det och går ner i kastrull, annars sköljer jag med vatten. Skulle inte använda diskmedel eller rengöringsmedel till något som ska i akvariet, absolut inte i fiskarnas men helst inte i sköldpaddans heller.
tack för alla svar..stenarna ligger nu i ugnen tills jag ska åka och hämta tillökningen i familjen, då stänker jag av och låter stenarna kallna. Hörde med kunniga inom området och dom sa att det finns någonting i stenar man hittar ute som måste "dödas" och det görs med värme :)
Hej! jag har hittat en sten som jag gärna vill ha i mitt terrarium, jag har en leopardgecko. kan nån ge mig lite tips på hur jag kan få rent den? räcker det med att skrubba den med tvål o vatten eller ska jag göra nåt annat?:)