• L E A

Bebis som darrar till

Min pojk som är 2v gamal skakar till i ena benet ibland i båda.  Det ser ut som ryck eller som att han darrar. Går över på några sekunder. Ofta när vi byter blöja eller så. Han är varm o gosig om kroppen så jag kan inte tänka mig att han fryser. Det ser nästan  ut som att benet vibrerar och så går det över. Kan inte minnas att det var så med mitt första barn?! Någon som känner igen detta?!

• Svar på tråden Bebis som darrar till
  • Buttelina

som en rysning ungefär? kan vara att han ryser till för att det är kallt. vissa barn ryser när dom kissar ibland

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • lokisse

gjorde min mops i början när hon kissade hon rös i hela kroppen

Difficile est saturam non scribere
  • L E A

Njaa inte som en rysning, mer som en skakning, väldigt intensiv så länge den varar. Allså nästan som han får en stöt och vibrerar till. Det är en ihållande vibration/darrning/ryck som sen går över.

Ska spela in det nästa gång om jag hinner o visa för bvc...

• Kakmonster

Min bebis gör det samma, TS! Ser ut som nervryckningar liksom, inte att hon fryser. Skönt att höra att andra har likadant. Min dotter är nu 6v och har "darrat" sen födsel. Kanske är det just när hon kissar, jag kan ju inte se in i blöjan... Jag tror inte det är nåt farligt.

• L E A
    Kakmonster skrev 2010-04-15 17:05:11 följande:
    Min bebis gör det samma, TS! Ser ut som nervryckningar liksom, inte att hon fryser. Skönt att höra att andra har likadant. Min dotter är nu 6v och har "darrat" sen födsel. Kanske är det just när hon kissar, jag kan ju inte se in i blöjan... Jag tror inte det är nåt farligt.
    Min son har gjort det när han legat naken och då har han inte kissat. Han gör det ibland när han ammar också. Ja, som du säger ser det ut som nervryckningar, kramper...svårt att beskriva.
  • DHF

min pojke gjorde samma, det avtog ju äldre han blev

• melamikaela

Min son är tre månader och hans ben darrar med till. Det ser ut som nervryckningar, jag tycker det ser lite otäckt ut, för ibland kan det komma och gå en bra stund. Är det ingen som vet varför?

lucas, min prins.
  • ByMySelf

Min 1 månad gamla pojke har samma. En barnmorska som såg det på bb sa att vi borde testa hans blodsocker... Så det gjorde dom, inget fel där så då sa hon att det är en omognad i hjärnan, det kommer vata sa hon.. Det har fortfarande inte avtagit så jag har tagit upp det på bvc och dom ska undersöka saken på 6 veckors kollen om det inte blivit bättre. Dom säger samma där, att det är en omognad i hjärnan. Men dom tycker att det borde börja avta snart..

Det är vad jag vet, om det inte avtar vet jag inte vad som gäller men råder er med samma problem att ta upp det med bvc..

• melamikaela
    ByMySelf skrev 2010-06-23 14:25:13 följande:
    Min 1 månad gamla pojke har samma. En barnmorska som såg det på bb sa att vi borde testa hans blodsocker... Så det gjorde dom, inget fel där så då sa hon att det är en omognad i hjärnan, det kommer vata sa hon.. Det har fortfarande inte avtagit så jag har tagit upp det på bvc och dom ska undersöka saken på 6 veckors kollen om det inte blivit bättre. Dom säger samma där, att det är en omognad i hjärnan. Men dom tycker att det borde börja avta snart..

Det är vad jag vet, om det inte avtar vet jag inte vad som gäller men råder er med samma problem att ta upp det med bvc..
    okej. det var det jag funderade på. om det hade med just hjärnan att göra. ska ta upp det på måndag när jag ska dit. 
    lucas, min prins.
  • ByMySelf

Ja gör det, min lille e en vecka för tidig så bvc tror att det har med det att göra, men vet inte.

• Wera med W

Det kallas "General Movements" enl. forskarna, barnet rycker till och sprattlar okontrollerat och sprittande. Rörelserna hjälper till att såsmåningom få bebisen att kunna utföra välkontollerade viljemässiga rörelser. Även när man komminicerar med bebisen kan den spritta till, som "svar". I takt med att bebisen erövrar den viljemässiga kontrollen över kroppens rörelser försvinner detta !

( bägge mina barn skakade till mycket och jag sökte svar :) )

• Skogsflickan

Var samma med min det slutade precis innan han blev 3 månader (inte helt). Enligt bvc barnläkare så beror det på alla signaler i hjärnan som skickas ibland till alla kroppsdelar som bebben inte är van vid och helt ofarligt och det kan även komma när dom kissar.

• ByMySelf
    Wera med W skrev 2010-06-23 22:04:45 följande:
    Det kallas "General Movements" enl. forskarna, barnet rycker till och sprattlar okontrollerat och sprittande. Rörelserna hjälper till att såsmåningom få bebisen att kunna utföra välkontollerade viljemässiga rörelser. Även när man komminicerar med bebisen kan den spritta till, som "svar". I takt med att bebisen erövrar den viljemässiga kontrollen över kroppens rörelser försvinner detta !

Aha. Ja men där har vi ju svaret ju. Tur att FL finns Tack
  • Helena 1985

Min son gjorde precis så där, det var lite här och lite där. Ingen speciell orsak. Det gick över efter 2 månader ungefär! Inge farligt sa våran bvc-sköterska

• SretnaJa

Min son gjorde också sådär :) Men det försvann någon gång vid 2 månader.

• Madde2010

Min son darrade mycket när han föddes, men det berodde på lågt blodsockervärde. Jag hade inte kommit igång med amningen rätt så jag fick ge honom lite ersättning tills amningen kom igång. Så fort han blev mätt slutade han darra faktiskt.

• L E A
    Wera med W skrev 2010-06-23 22:04:45 följande:

Tack! Det är mindre av det hela på han nu men fortfarande dyker det upp. När han tex får syn på storebror så "darrar" han av lycka :D o så kommer ett skratt!
Svar på tråden Bebis som darrar till