• L E A

Bebis som darrar till

Min pojk som är 2v gamal skakar till i ena benet ibland i båda.  Det ser ut som ryck eller som att han darrar. Går över på några sekunder. Ofta när vi byter blöja eller så. Han är varm o gosig om kroppen så jag kan inte tänka mig att han fryser. Det ser nästan  ut som att benet vibrerar och så går det över. Kan inte minnas att det var så med mitt första barn?! Någon som känner igen detta?!

• Svar på tråden Bebis som darrar till
  • L E A

Njaa inte som en rysning, mer som en skakning, väldigt intensiv så länge den varar. Allså nästan som han får en stöt och vibrerar till. Det är en ihållande vibration/darrning/ryck som sen går över.

Ska spela in det nästa gång om jag hinner o visa för bvc...

• L E A
    Kakmonster skrev 2010-04-15 17:05:11 följande:
    Min bebis gör det samma, TS! Ser ut som nervryckningar liksom, inte att hon fryser. Skönt att höra att andra har likadant. Min dotter är nu 6v och har "darrat" sen födsel. Kanske är det just när hon kissar, jag kan ju inte se in i blöjan... Jag tror inte det är nåt farligt.
    Min son har gjort det när han legat naken och då har han inte kissat. Han gör det ibland när han ammar också. Ja, som du säger ser det ut som nervryckningar, kramper...svårt att beskriva.
  • L E A
    Wera med W skrev 2010-06-23 22:04:45 följande:
    Det kallas "General Movements" enl. forskarna, barnet rycker till och sprattlar okontrollerat och sprittande. Rörelserna hjälper till att såsmåningom få bebisen att kunna utföra välkontollerade viljemässiga rörelser. Även när man komminicerar med bebisen kan den spritta till, som "svar". I takt med att bebisen erövrar den viljemässiga kontrollen över kroppens rörelser försvinner detta !

( bägge mina barn skakade till mycket och jag sökte svar :) )
    Tack! Det är mindre av det hela på han nu men fortfarande dyker det upp. När han tex får syn på storebror så "darrar" han av lycka :D o så kommer ett skratt!
Svar på tråden Bebis som darrar till