• Anonym

loppor eller?

Både jag o dottern har fått utslag. Först fick dottern på ryggen på ett rätt samlat område. De är nästan borta nu. Nu har jag fått på magen och dottern fått upp mot ljumsken till. Verkar vara nått bett, men är det loppor? *huga bevare mig väl...*
    Hur kan man ta reda på vad det är och hur får man bort det?
    Börjar få lite panik. Äckligt.

Mannen har inga o han sover ju i samma dubbelsäng som mig..

Bytar lakan varannan vecka. Duschar var dag. Dottern varannan.

• Svar på tråden loppor eller?
  • Västeråstjej

Kanske är nån form av svamp? Det kan man ju få lite var stans... Eller kanske bara något torrutslag? Prova att smörja med fet salva några ggr om dagen. Är det svamp så har jag hört att man kan smörja in med mjällschampo och låta sitta en stund och sen tvätta bort. Säkert inga loppor. Är du ändå orolig så kontakta BVC.

• ahlcec

Människor får inte loppor!
    Har ni djur? Det är kanske deras isåfall?
    Jag vet inte hur man upptäcker det, gå in på anticimex.se och sök på loppor, där finns kanske nåt?

Och du, jag lovar att det inte handlar om vem som är smutsig vs. ren, man kan få löss och loppor i huset iallafall!

• Anonym

Vi var hos doktorn av annan anledning o han tyckte det såg ut som insektsbett, men som han sa, det finns ju inte mkt insekter nu.
    Funderade senare kring loppor.

Svamp ser inte riktigt ut så (tror jag) har haft svamp tidigare, men detta är mer tydliga röd prickar.

jo vi har katt, men han verkar inte klia sig mer än vanligt. får väl kolla honom.

Ahlcec: Tack, nu känns det bättre, kände mig lite som en smutsgris..

• Anonym (loppis)

Om det är loppbett så är det oftatst 3 bett på rad eller i närheten av varandra.
    Jag har haft loppor, det var katten som drog in dem.

Loppor anfaller först kvinnor och barn har nåt med könshormoner att göra, min sambo fick inte heller några loppbett.

Det finns medel på apoteket du kan köpa för att "avloppa" din katt. Sedan får man städa rejält hemma, tvätta allt mm för att äggen skall försvinna.

• ReRant

Loppbetten är ofta centrerade kring resår och liknande. Till exempel kring resåret på kallingar/trosor, ankeln om man har sockar osv. Alltså där klädesplagget sitter lite tajtare mot huden sätter dom sig gärna och hugger.

Men om du tar bort täcket lär du säkert se de små svarta krypen i sängen om du har vita lakan.

Svar på tråden loppor eller?