J*vla Unionen! A-kassa ärende. LÄS!
Hej! Har följt tråden ..och TS skriver väldigt obegripligt hur deras situation ser ut....
När man börja jobba så säger det själv att man går med i facket(ej nödvändigt) och en A-kassa för eventuell arbetslöshet. So far so good.
Sedan begriper inte jag riktig TS när hennes sambo gick med i A-kassan och hur han uppfyller kraven! Eftersom han jobbat i två år ...
TS! Du får gärna försöka förklara begripligt när , var hur din sambo blev medlem???
Men jag har alltid hört att man ska vara med i A-kassan tolv månader för att uppbära en inkomstrelaterad ersättning.. men man kan visst få grundersättning om medlemskapet varit mindre en tolv månader iallafall i Unionen....(jag själv tillhör en annan A-kassa)
Därav gick jag in o kolla på Unionens hemsida se länk i slutet av inlägget. Villkor för arbetslöshetsersättning Arbetslöshetsförsäkringen kompenserar för viss del av inkomstbortfallet vid arbetslöshet. Har du varit medlem kortare tid än 12 månader prövas rätten till arbetslöshetsersättning enligt grundförsäkringen. Uppfyller du medlemsvillkoret på 12 sammanhängande månader prövas rätten till arbetslöshetsersättning enligt inkomstbortfallsförsäkringen.
Om du avbryter ditt medlemskap genom att begära utträde eller genom att du trätt ut ur arbetslöshetskassan på grund av obetald medlemsavgift avslutas medlemskapet. Du måste då på nytt betala avgiften i tolv månader i rad för att ha rätt till inkomstrelaterad ersättning.
Villkor för arbetslöshetsersättning Arbetslöshetsförsäkringen kompenserar för viss del av inkomstbortfallet vid arbetslöshet. Har du varit medlem kortare tid än 12 månader prövas rätten till arbetslöshetsersättning enligt grundförsäkringen. Uppfyller du medlemsvillkoret på 12 sammanhängande månader prövas rätten till arbetslöshetsersättning enligt inkomstbortfallsförsäkringen.
Om du avbryter ditt medlemskap genom att begära utträde eller genom att du trätt ut ur arbetslöshetskassan på grund av obetald medlemsavgift avslutas medlemskapet. Du måste då på nytt betala avgiften i tolv månader i rad för att ha rätt till inkomstrelaterad ersättning.
Sedan kan man oxå få grunersättning om man inte varit medlem i A-kassan 12 månader ,
All information är hämtad från nedstående länk:
www.internetkassan.nu/14/Index.aspx