• Cloud Berry

Är homosexualitet och heterosexualitet lika naturligt?

Det finns tydligen de som anser att homosexualitet är det mest onaturliga som finns, ett fel i dna:t och och det finns de som anser att det inte är någon skillnad alls av dessa två, kärlek som kärlek alltså.

Vad anser du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är homosexualitet och heterosexualitet lika naturligt?
  • Stårschan

Jag vacklar. Naturen vill ju att man ska fortplanta sig, så egentligen är det onaturligt. Men å andra sidan så är det ju naturen som har skapat människan så (ingen har ju mixtrat fram homosexualitet på kemisk väg, menar jag), så på så sätt är ju homosexualitet precis lika naturligt som svarta pantrar. En del föds annorlunda helt enkelt, men det är fortfarande naturligt.

Panem et circenses - eller chips och Idol?
  • lennartsdotter

Homosexualitet finns dokumenterat hos människan sedan urminnes tider. Det existerar även hos andra djur.

Ofta kopplas naturlighet till reproduktion att göra och visst, det är sant att ett homosexuellt par inte kan få barn med varandra men de kan få barn med någon av motsatt kön. Det finns inget som säger att kärnfamiljen är det "naturligt korrekta". Människor har levt under olika familjekonstellationer hur länge som helst.

Människan har även adopterat barn hur länge som helst.

Finns det sedan någon som kallar infertila män och kvinnor för onaturliga?

Jag ogillar naturlighetsbegreppet öht. i den här diskussionen.

• Sencha

Ja, det är naturligt. Det finns hos fler arter och är efter vad jag kan förstå evolutionärt sett en "stabil strategi", d.v.s. något som kan fortsätta att finnas och gynnas av evolutionen.

Att skaffa egna barn är inte alltid det effektivaste sättet att se till att ens gener fortplantas.

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Sencha

Däremot är det för många företeelser ganska irrelevant om de är naturliga eller inte. Det finsn mycket naturligt som är dåligt och mycket onaturligt som är bra, så man kan inte utgå från någots naturlighet när man avgör om något är bra eller dåligt.

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • The past is now

Varse dig folk är homo-bi eller heterosexuella så tycker jag att det är vackert med kärlek. Jag blir varm och lycklig av att se människor som visar sin kärlek öppet.

• Clobberella

Båda förekommer ju i naturen så ja, det tycker jag nog att det är. Att något är ovanligt betyder ju inte att det är onaturligt. Det är ovanligt att vara över två meter lång, men det är knappast onaturligt.

• Clobberella
    lennartsdotter skrev 2010-04-16 13:52:37 följande:
     Finns det sedan någon som kallar infertila män och kvinnor för onaturliga? Jag ogillar naturlighetsbegreppet öht. i den här diskussionen.
    Nej, men däremot är kvinnor som inte VILL ha barn onaturliga enligt vissa. Män som inte vill ha barn är tydligen en anna fråga.

Sorry, OT.
  • Rhoda Horswunce

Vet inte, det beror ju på om homosexualitet beror på arv eller miljö eller är en kombination av de båda, vilket man omöjligen kan veta. Och så länge man inte vet är det bara korkat att gå runt påstå att det är det ena eller det andra, tycker jag.

• lövet2

Ja och nej. En naturlig avvikelse skulle jag vilja kalla det.

*hukar mig för anmälningar om hets mot folkgrupp*

• Bedan

Jag tycker att diskussionen naturligt/onaturligt är ointressant. Det viktiga är att alla människor är födda med samma människovärde och därför ska de ha lika rättigheter. Nu finns det både hetero-, bi- och homosexuella människor och då får det helt enkelt respekteras. Skit samma om det är naturligt eller ej! Det är onaturligt att flyga, ha glasögon och använda mensskydd också, men vem diskuterar sådana saker?

Svar på tråden Är homosexualitet och heterosexualitet lika naturligt?