• helena29

    Hur såg er ekonomi ut när ni planerade för barn?

    Hej!!!

    Hur såg er ekonomi ut när ni började försöka bli gravida? Båda jobb? Hus/lägenhet? Hade ni några lån?
    Hade ni stor buffert?
    Allt om ekonomi och planering ör graviditet är av intresse! kom igen och svara nu!!:)

  • Svar på tråden Hur såg er ekonomi ut när ni planerade för barn?
  • oOoKärlekoOo

    Jag är också intresserad...hjälper gärna till och puffar...

  • Summer
    Vi är ett par i 30-årsåldern som väntar vårt första barn i juni. Båda är studenter och har ett år kvar på studierna. Vi har en okej ekonomi. Lever på lite sparpengar från vinst av förra lägenheten samt studielån från CSN. Vi bor i lägenhet men har tänkt köpa radhus inom ett år. Vi har ingen stor buffert utan går runt som det är just nu.
  • Summer
    ÄlSkAnDe LäNgTaNdE skrev 2010-04-18 14:32:13 följande:
    SUmmer: Har du någon SGI sedan innan?
    Min SGI beräknas på mitt jobb jag hade året innan jag började studera (som tur är) annars blir det inte mycket pengar...
  • oOoKärlekoOo
    Summer skrev 2010-04-18 14:36:34 följande:
    Min SGI beräknas på mitt jobb jag hade året innan jag började studera (som tur är) annars blir det inte mycket pengar...
    Ja precis, tänkte det.. Lycka till:)!!!
  • Pebble

    Kan man svara även om man inte har barn? Vi planerar och hoppas att få barn så snart som möjligt.


    Jag är student, och har obestämd tid kvar. Det finns som alternativ att försöka doktorera i framtiden och då kommer det ju vara studier ett bra tag framöver. Maken har fast jobb med helt ok inkomst med tanke på våra utgifter i dagsläget. Bolån och CSN-lån har vi. Vi har i dagens läge inte mycket buffert eftersom vi använder en del pengar på att vara utomlands just nu, men vi har goda möjligheter att spara ihop en ok buffert vid behov.
  • banansmoothie

    Vi hade 15 spänn på banken, ingen hade jobb och vi hade ingenstans att bo. Det är vad jag kallar dålig planering. Men det gick bra tillslut ändå .

  • lilla strumpan

    När vi började planera för barn var jag student och hade flera år kvar men eftersom det tog 5 år hade jag klar högskoleutbildning, fast jobb och en buffert på banken när jag blev gravid...

  • Kiwi86

    Jag har fast jobb,min sambo studerar men är klar med sina studier till hösten 2010 och då är han garanterad jobb med rejäl lön . Vi bor i hyresrätt,ska köpa nåt när sambon fått arbete. Jag kommer kanske börja plugga i höst på heltid och då leva på CSN och extrajobb,men det beror på vad som händer. Vi planerar bebis för fullt!

    Har ett sparkonto,men inga jättesummor på det. Men ibland så behöver man lite extrapengar om bilen krånglar,eller man vill ut på nån minisemester .

    Tycker jag duger för tillfället!

Svar på tråden Hur såg er ekonomi ut när ni planerade för barn?