• FridaB09

Skolans pannkaka! Någon "mattant" där ute?

När jag gick i skolan var deras pannkaka min absoluta favoritmat. Egentligen hatar jag ugnspannkaka, men inget annat recept har haft NÅGONTING gemensamt med skolans pannkaka enligt mig.

Vanlig ugnspannkaka: tunn med ett tunn lager lös yta längst upp som bubblar sig. Exempel: http://www.nlife.se/tillbehor/ugnspannkaka/

Skolans ugnspannkaka: tjock, ca 1-2 cm hög, helt slät i princip. Vi fick dem serverade i små perfekta rektanglar.

Jag har letat och letat efter recept, många andra har frågat i olika forum med jag hittar inget riktigt svar. Mååånga tycker också att den typen av pannkaka är äcklig, men det är verkligen det bästa jag vet och den får gärna vara lite blek/bara lite gräddad.

Finns det någon där ute som har lyckats återskapa skolans tjocka pannkaka, eller som har jobbat i en matsal och vet hemligheten?!?!

* Pannkaka = ugnspannkaka (jag är från Norrland så vanlig pannkaka är ?plättar? för mig)
  • Svar på tråden Skolans pannkaka! Någon "mattant" där ute?
  • Meddelande borttaget
  • FridaB09
    Storkenflyger skrev 2010-04-16 15:54:20 följande:
    Bakpulver?
    Jag har sett det tipset i något annat forum på samma fråga men det verkar inte stå sig så bra. Jag måste nog sätta igång med pannkaksexperiment i helgen och testa olika varianter...
    Någon som vet ett liknande recept?
  • LillaVild

En massa äckliga tillsatser..? Vill också veta! Älskade också pannkaka i skolan :P

• Miot

Jag älskade oxå den pannkakan, den var verkligen jättetjock! =) När jag gör tjockpannkaka så blir den tunn... En arbetskamrat gjorde en ganska tjock pannkaka på jobbet en gång, hon hade i massa smet så det var upp till kanten, sen in i ugnen på ganska låg värme, länge.

• kg8

Ibland när jag gör så har jag i smeten i gratängform istället för långpanna, då blir det ju mer smet i mindre form liksom Då blir den hög o fin men tar en bra stund att grädda.

• josen 1

jag misslyckades med min ungspannkaka och den blev precis som du beskriver skolans! Det jag gjorde var att ha en för liten form, smeten låg i ett tjockt lager, och sedan satte jag in den i en för kall ugn, testa det :) Det tog dock vääldigt lång tid innan den var klar.

• Dr Mupp

Vi får en tjock fin ungpankaka med ett tunnt bubbligt lager ovanpå

Dubbel sats och in i kall ugn.

• FridaB09

Tack för alla bra förslag, jag har inte hunnit testa något recept i helgen, ingen utom mig var sugen, men jag ska fixa matlådor för veckan under morgondagen, och då måste jag nästan testa en omgång!!! 

Jag tror verkligen på mycket smet på liten yta i kall ugn. Men jag tar gärna emot fler förslag också. Jag ska hitta ett sätt {#lang_emotions_tongue_out}
  • FridaB09

En annan sak jag kan tycka påminner om skolans pannkaka utseendemässigt är amerikanska pannkakor, de är ju väldigt tjocka och har inget "bubbel" där uppe.

• K med lilla E

Kanske vattenbad? jag gjorde äggstanning för första gången i mitt liv för ett tag sedan och den skulle stå i vattenbad på låg värme, den blev jättefin!

Jag älskade också ugnspannkakan i skolan och skall testa mycket smet i kall ugn, funkar inte det så skall jag försöka mig på en med vattenbad.

• FridaB09
    annika11 skrev 2010-04-19 14:54:36 följande:
    jag har jobbat i skolkök ugnspannkakan görs inte i skolköken utan kommer färdig från fabrik i små fina rektanglar så den bara värms i skolköken. här är en länk om det är dessa du menar.  cerealiaweb1.lantmannen.episerverhotell.net/f...
    Tyvärr är det inte sådana jag fick på min skola iallafall, mattanterna skar till rektanglarna framför oss så kanterna hade aldrig den ytan. De plockade ut stora behållare ut värmeskåpen bredvid där vi hämtade mat, i dem låg en stor pannkaka, som var helt slät och och säkert 1,5-2 cm tjock. De delade själv bitarna med typ en pizzaskärare.
    Jag har hunnit testa en omgång och till en början verkade det helt perfekt, men hemmagjord ugnspannkaka har ju som sagt aldrig varit min grej, så det blev inte helt hundra i slutändan. 
    Jag gjorde en normal sats smet och hällde ner den i en stor gratängform istället för en långpanna. Det tog hur lång tid som helst och jag höjde och sänkte temperaturen ibland för att försöka få den att stelna så fort som möjligt utan att ytan skulle bli för mörk, men började med en kall ugn. Den växte till säkert 7 ggr sin storlek men när jag tog ut den sjönk den ihop (förutom kring kanterna) och blev så där kompakt som jag vill ha den. Jag blev inte riktigt nöjd och klippte till och stekte upp den i slutändan för att se till att den var ordentligt tillagad.
    Jag tror att det går att få till en tillräckligt lik variant av skolans om man bara är lite bättre på pannkakor än mig, med "mycket smet på liten yta i kall ugn" metoden. Så tack för alla tips!! 
    {#lang_emotions_laughing}
  • Lotta m Tova

Mitt tips låt smeten vila, så sväller mjölet och pannkakan blir mer kompakt.

Du kan gärna göra smeten på morgonen och ställa i kylen för att sedan grädda den på kvällen, men du ska röra om  innan du häller den i långpannan.

Jag gör enligt följande recept.

1 l mjölk
    5 dl mjöl

1 1/2 tsk salt

3 ägg.

Jag smälter ca 75 g smör i långpannan.

Ställ in den i 250 grader och sänk sedan till 225 i 30 minuter.

Sedan när du tar ut den låt den vila igen, egentligen är den bäst om den får vila till nästa dag.

Jag tycker att denna blir lik skolans förutom att den kanske inte är helt slät....

• FridaB09
    Lotta m Tova skrev 2010-04-23 21:57:26 följande:
    Mitt tips låt smeten vila, så sväller mjölet och pannkakan blir mer kompakt. Du kan gärna göra smeten på morgonen och ställa i kylen för att sedan grädda den på kvällen, men du ska röra om  innan du häller den i långpannan. Jag gör enligt följande recept. 1 l mjölk 5 dl mjöl 1 1/2 tsk salt 3 ägg. Jag smälter ca 75 g smör i långpannan. Ställ in den i 250 grader och sänk sedan till 225 i 30 minuter. Sedan när du tar ut den låt den vila igen, egentligen är den bäst om den får vila till nästa dag. Jag tycker att denna blir lik skolans förutom att den kanske inte är helt slät....
    Tack så mycket, ska ha det i tankarna nästa omgång! {#lang_emotions_smile}
  • Carnitas

Om man är ute efter en pannkaka utan yta.
    Så är ju det lägre värme och folie som gäller.
    I värsta fall tom vattenbad.

Vattenbad låter det inte som de hållit på med i skolan.
    Möjligtvis i ångkokaren, kan man få en mer ickeyta på sin pannkaka.
    Och om det var total avsaknad av yta, så låter just ångkokaren som ett troligt alternativ.

Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
  • CartoonGirl

Jag vill också ha de tjocka klibbiga rektangulära pannkakorna! Vart får man tag i såna? Fick i skolan på 80 talet! Lantmännen har de dem?

Svar på tråden Skolans pannkaka! Någon "mattant" där ute?