• Zekelina

Varför får man inte tvätta mattor och filtar i tvättmaskinen?

Dum fråga men varför inte? Mattor kanske är en sak men filtar borde ju funka? Typ ett stort överkast till dubbelsäng? Eller?

• Svar på tråden Varför får man inte tvätta mattor och filtar i tvättmaskinen?
  • saltabanditen

Min alldeles egna tvättmaskin säger att det går utmärkt så länge som den ryms och inte betsår av ylle.

• mormor56

Det blir för tungt och maskinen går helt enkelt i sönder, motorn i maskinen orkar inte. OM det är en vanlig hushållsmaskin, i vissa tvättstugor har man större maskiner för detta och det brukar tydligt framgå vad som gäller.

• Zekelina
    mormor56 skrev 2010-04-16 18:11:51 följande:
    Det blir för tungt och maskinen går helt enkelt i sönder, motorn i maskinen orkar inte. OM det är en vanlig hushållsmaskin, i vissa tvättstugor har man större maskiner för detta och det brukar tydligt framgå vad som gäller.
    Hmm, jag förstår. Då ska det nog gå fint. Det är bomull och vi har helt nya tvättmaskiner (en liten och en stor) som väger tvätten innan. Den borde väl säga ifrån då?
  • mormor56

Ja det gör den säkert! Lycka till!!!

• sommar2001
    Zekelina skrev 2010-04-16 18:29:55 följande:
    Hmm, jag förstår. Då ska det nog gå fint. Det är bomull och vi har helt nya tvättmaskiner (en liten och en stor) som väger tvätten innan. Den borde väl säga ifrån då?
    Nej, de säger inte ifrån. En hushållstvättmaskin är inte byggd för att tvätta mattor. Tvättklumpen fördelas inte på samma sätt om man jämför med en tvätt med vanliga käder och det blir betydligt tyngre för motorn att driva trumman.
    Vissa maskiner klarar det dock utmärkt medans andra går sönder på en gång.

Med sunt förnuft kan man tvätta mindre mattor i tvättmaskinen. Vanliga överkast och filtar kan du tvätta utan problem. Blir det för trångt kanske det inte blir rent men det lär du i så fall märka.
  • Zekelina
    sommar2001 skrev 2010-04-16 21:07:33 följande:
    Nej, de säger inte ifrån. En hushållstvättmaskin är inte byggd för att tvätta mattor. Tvättklumpen fördelas inte på samma sätt om man jämför med en tvätt med vanliga käder och det blir betydligt tyngre för motorn att driva trumman. Vissa maskiner klarar det dock utmärkt medans andra går sönder på en gång.Med sunt förnuft kan man tvätta mindre mattor i tvättmaskinen. Vanliga överkast och filtar kan du tvätta utan problem. Blir det för trångt kanske det inte blir rent men det lär du i så fall märka.
    Gott! Jag testar. Det är ett överkast som ska bli rent så det är inte att jag ska mata in stor-mattan precis Tack för hjälpen alla!
Svar på tråden Varför får man inte tvätta mattor och filtar i tvättmaskinen?