• Anonym

Jag kan inte räkna, hur löser man det?

Jag har mattekunskaper som en andraklassare.

Jag är snart 40 och har gått komvux och folkhögskola för att få rätsida på mina mattekunskaper, men det går inte in.

Jag har hyfsat betyg i allt annat.

Jag känner mig dum i huvudet men vet inte jag ska lösa detta.

Det är den allmänna behörigheten jag oroar mig för att kunna läsa vidare.

• Svar på tråden Jag kan inte räkna, hur löser man det?
  • mormor56

Hej, jag har själv dyslexsi - vilket ingen visste när jag var barn på 60-talet.
    För inte så länge sedan läste jag om att man kan på samma sätt ha svårt för att få ihop siffror - har glömt vad det hette, men prata med syo-konsulenten ( heter det så fortfarande?) För om det är så måste du kunna få hjälp med detta i dina studier precis som en dyslektiker kan få hjäp- muntliga tentor etc... du förstår hur jag tänker.

• mormor56

Har Googlat: det heter DYSKALKYLI = svårigheter med att räkna o läsa siffror.

• Anonym

Har läst om det nu, precis så är det!

Jag har alltid blivit behadlad som en idiot men det finns ju masor med människor med detta.

• mormor56

Jag har svårt att stava men det står faktiskt dyskalkyli i läkarlexikon

• FemaleX

Hej Ts,

Går du och läser nu? Kanske om du pratar m syo konsulent eller liknande på skolan och ber att de testar dig eller hänvisar dig rätt?
    Om man har dyskalkyli så är oftast så att man är ojämn och tar in kunskaperna på andra sätt så att man behöver special anpassad undervisning så att man förstår.

Jag har dyskalkyli och är diagnosticerades på hösten 2008. Är arbetssökande och jag pratade m min handläggare på AF och man fixade att en arbetspsykolog pratade mig och så testade de mig och man konstaderade att jag har sifferblindhet och jag har levt m det hela livet. Men matten i skolan var ett h-e.
    Du är välkommen att fråga så ska jag svara så gott jag kan
    Lycka till

• Anonym

Jag hade tänkt läsa in dom ämnen jag saknar så jag läser på distans.

Jag läste en datakurs också och klarade allt bra (VÄLDIGT bra tom) tills jag kom till excel...jag fattade inget, det bara snurrade.

Skriv in det delat med det i den rutan...men hur delar man?
    Vid såna fåniga saker fastnade jag.

Jag har läst det massor av gånger i skolan men det var inte självklart då heller.

Jag vill läsa in allt men det känns meningslöst jag kommer att slås ut när det gäller matten.

Hur hittar man en syo?

• En skrutt

Ett tips som kan hjälpa en när man har dyskalkyli:
    När du ska lära dig något nytt inom matematik, så försök få det förklarat visuellt och praktiskt. När man lär sig bråk kan man tex använda legobitar, (även när man ska lära sig multiplikation och division) ¨Många som har dyskalkyli klarar av avancerade räkneoperationer, om man får möjligheten att göra dem på ett sätt som passar det egna inlärningssättet.

En komvuxutbildningsanordare ska ha en studie-och yrkesvägledare som man kan vända sig till för hjälp. Annars bör det gå bra att kontakta en kurator eller skolsyster för att få hjälp med att få en dyskalkyliutredning.

Lycka till!

• Anonym

fast det låter ju inte som att ts har dyskalkyli, utan problem med själva tankesättet. Eller?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-16 23:00:31 följande:
    fast det låter ju inte som att ts har dyskalkyli, utan problem med själva tankesättet. Eller?
    Vad är skillnaden?
Svar på tråden Jag kan inte räkna, hur löser man det?