Inlägg från: Anonym (insatt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (insatt)

Råd gällande JO anmäla soc!

Anonym skrev 2010-04-16 23:36:07 följande:
    Du kan kontakta Länsstyrelsen och be dem granska ärendet.
    Nej, nej - inte Länsstyrelsen! Socialstyrelsen är det som tillsammans med JO granskar socialtjänstens arbete!
  • Anonym (insatt)
    Anonym (JO ANMÄLA!) skrev 2010-04-16 23:02:57 följande:
    "Skulle hemskt gärna vilja ha råd på hur jag skall göra min JO anmälan på socialtjänsten."
    - Du skriver precis som du gör här i FL - rakt upp och ner på ett vanligt papper!

"Men vårdplanen skall skrivas varje 6månad"
    - vårdplanen behöver inte skrivas om var 6:e månad i samband med övervägandet (_övervägande_ måste ske var 6:e månad!) ! Däremot skall den alltid vara aktuell och revideras _vid behov_!

Här har du en länk md bra beskrivning på hur familjehemsvård skall följas upp!:
    http://www.ab.lst.se/upload/dokument/publikationer/S/faktablad/Familjevard%20i%20utveckling.pdf
  • Anonym (insatt)
    Anonym (JO ANMÄLA!) skrev 2010-04-17 00:05:30 följande:
    Är du säker? I en annan tråd som jag läste lite snabbt så stor det att en omprövning och vårdplan ska skrivas varje 6e månad. Tack för länken ska läsa!
    Men du vet det finns alltid folk som sprider desinformation på internet .... även i så här allvarliga frågor!
  • Anonym (insatt)
    Anonym (JO ANMÄLA!) skrev 2010-04-17 00:07:34 följande:
    Kan inte öppna den på min dator tydligen! :/
    Googla på vårdplan + LVU så hittar du länken ....
  • Anonym (insatt)
    Anonym (JO ANMÄLA!) skrev 2010-04-17 00:06:43 följande:
    Jag läste i socialtjänstlagen. Vårdplan måste göras varje halvår i den ska det stå om placeringen ska utmynnar i hemvändning eller uppväxtplacering. Föräldern har alltid rätt att ansöka om hembegäran. Hemtagningsutredning ska göras om inte uppväxtplacering är planerad av socialtjänsten.Det vore ju inte första gången socialen begår fel om de missat vad lagarna begär av dom.
    Var i scoialtjänstlagen hittade du bestämmelser om uppväxtplaceringar?
  • Anonym (insatt)
    Anonym (JO ANMÄLA!) skrev 2010-04-17 00:33:17 följande:
    Jadu bra fråga. Jag satt och läste det igår och gjorde en kopia på just den radtexten.. Har inte kvar länken men satt och läste ihop med en kompis hon kanske har kvar länken? .. Du har aldrig sätt något sånt eller?
    Nej, det finns mig veterligt ingen lagtext om uppväxtplaceringar! Och får du upp pdf-länken till Länsstyrelsens tillsynsrapport så ser du att vårdplanen inte behöver göras om varje halvår.... så här står det  (markeringen med fettext har jag gjort!):

"Alla placerade barn ska ha en vårdplan. Val av vårdform, målet/syftet med vården, barnets behov och insatser kopplade till dessa, former för umgänge med föräldrarna och villkor för vårdens upphörande ska vara beskrivna. Andra huvudmäns ansvar ska också framgå. Barn och vårdnadshavare ska vara delaktiga och skriva under planen. Den ska vara aktuell och revideras vid behov (11 kap 3 § SoL och 5 kap 1 § SoF, 4 § LVU)."

• Anonym (insatt)

Det gäller även LVU - läs de lag-§ som hänvisas till i texten....

• Anonym (insatt)
    Anonym (JO ANMÄLA!) skrev 2010-04-19 12:11:43 följande:
    Nya handläggaren berättar för mig vid möte att hon håller på och skriva en vårdplan en ny. Jag säger: vadå en vårdplan? Då säger hon, ja hur vården skall fortskrida.. Jag säger ok? Hon berättar, och ja säger att ja inte vet vad det är. Förra handläggaren har sagt till henne att ag motsätter mig vårdplanen och de är en av deras anledning till fortsatt LVU. Jag satt som ett levande (?) Jag motsäger mig dock inte vården så förra handläggaren måste ju gjort så för att förstöra enbart.
    Det låter som om du har tur som fått en ny handläggare - prata med och samarbeta med honom/henne - det är den klokaste strategin!
Svar på tråden Råd gällande JO anmäla soc!