Inlägg från: Anonym (JO ANMÄLA!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (JO ANMÄLA!)

Råd gällande JO anmäla soc!

Hej!

Skulle hemskt gärna vilja ha råd på hur jag skall göra min JO anmälan på socialtjänsten. Min dotter har varit omhändertagen enligt lvu 7månader nu.

Jag har inte under den här tiden fått se någon vårdplan.
    Jag efterfrågade vårdplanen förra veckan och då fick jag svaret att sista vårdplanen gjordes 1sep. Men jag har inte fått tagit del av denna..

Nu sa dem att vårdplanen är på G men dom är inte klara ännu då dom är lite osäkra.
    Men vårdplanen skall skrivas varje 6månad men nu har den inte gjorts och jag känner att jag måste JO anmäla dem då de inte följer socialtjänstlagen och detta absolut inte känns acceptabelt.

Någon som är duktig på och skriva och kan ge mig några förslag?

Tacksam på förhand/ Ledsen mamma!
  • Svar på tråden Råd gällande JO anmäla soc!
  • Anonym (JO ANMÄLA!)

Puff puff! -- Brukar ju alltid finnas så mkt duktiga personer på FL sover alla nu? {#lang_emotions_frown}

• Anonym (JO ANMÄLA!)
    Anonym (*) skrev 2010-04-16 23:30:33 följande:
    Jämnställdhetsombudsmannen? :-/ Why?
    Socialtjänsten anmäler man till JO och Länsstyrelsen när de inte sköter sitt jobb..

Vilka kan man klaga på?

statliga myndigheter (inklusive domstolar) kommunala och landstingskommunala myndigheter tjänstemän vid statliga, kommunala och landstingskommunala myndigheter andra som är anförtrodda myndighetsutövning (myndighetsutövning innebär en myndighets utövande av rätt att bestämma om en förmån, rättighet, skyldighet, disciplinär bestraffning eller något annat jämförbart förhållande)
  • Anonym (JO ANMÄLA!)
    Anonym skrev 2010-04-16 23:36:07 följande:
    Du kan kontakta Länsstyrelsen och be dem granska ärendet.
    Kommer nog skriva till både JO och Länsstyrelsen men jag vet som sagt inte riktigt hur jag skall framföra det!
  • Anonym (JO ANMÄLA!)
    Anonym (soc) skrev 2010-04-16 23:38:34 följande:
    Du ska nog i detta fallet vända dig till Länsstyrelsen när det gäller granskning av handläggningen.  Du borde också kunna begära ut vårdplanen från september, möjligen att du får vänta några dagar på att de tar fram den. Likaså journaluppgifterna ska kunna lämnas ut med några dagars fördröjning.
    Journalanteckningar har jag redan fått ut. Med andra vårdplanen då jag inte ens visste att det fanns förens socialtjänsten typ nämnde det vid förra mötet.
  • Anonym (JO ANMÄLA!)
    Anonym skrev 2010-04-16 23:39:20 följande:
    Socialstyrelsen har tagit över länstyrelsens kontrollfunktioner from februari i år.
    Ah okej. Ska titta lite på deras hemsida imorgon.
  • Anonym (JO ANMÄLA!)
    Anonym (insatt) skrev 2010-04-16 23:53:32 följande:
    Nej, nej - inte Länsstyrelsen! Socialstyrelsen är det som tillsammans med JO granskar socialtjänstens arbete!
    Jaja, Vill gärna ha förslag på vad jag ska skriva. Struntar i om det är länsstyrelsen/jo/socialtsyrelsen det kan ja kolla upp sen! {#lang_emotions_undecided} Viktigast nu är ju att ja får ihop det ja ska skriva så det blir så bra som möjligt.
  • Anonym (JO ANMÄLA!)
    Anonym (insatt) skrev 2010-04-17 00:03:05 följande:
    Är du säker? I en annan tråd som jag läste lite snabbt så stor det att en omprövning och vårdplan ska skrivas varje 6e månad. Tack för länken ska läsa! {#lang_emotions_sealed}
  • Anonym (JO ANMÄLA!)
    Jag läste i socialtjänstlagen. Vårdplan måste göras varje halvår i den ska det stå om placeringen ska utmynnar i hemvändning eller uppväxtplacering. Föräldern har alltid rätt att ansöka om hembegäran. Hemtagningsutredning ska göras om inte uppväxtplacering är planerad av socialtjänsten.
    Det vore ju inte första gången socialen begår fel om de missat vad lagarna begär av dom.
  • Anonym (JO ANMÄLA!)
    Kan inte öppna den på min dator tydligen! :/
  • Anonym (JO ANMÄLA!)
    Anonym (insatt) skrev 2010-04-17 00:16:21 följande:
    Men du vet det finns alltid folk som sprider desinformation på internet .... även i så här allvarliga frågor!
    Jo tyvärr!
  • Anonym (JO ANMÄLA!)

Jo jag hittade länken men jag kan inte få upp den på min dator då jag inte har det programmet man öppnar i. {#lang_emotions_undecided}

• Anonym (JO ANMÄLA!)
    Anonym (insatt) skrev 2010-04-17 00:28:11 följande:
    Var i scoialtjänstlagen hittade du bestämmelser om uppväxtplaceringar?
    Jadu bra fråga. Jag satt och läste det igår och gjorde en kopia på just den radtexten.. Har inte kvar länken men satt och läste ihop med en kompis hon kanske har kvar länken? .. Du har aldrig sätt något sånt eller?
  • Anonym (JO ANMÄLA!)
    Anonym (insatt) skrev 2010-04-17 00:54:50 följande:
    Nej, det finns mig veterligt ingen lagtext om uppväxtplaceringar! Och får du upp pdf-länken till Länsstyrelsens tillsynsrapport så ser du att vårdplanen inte behöver göras om varje halvår.... så här står det  (markeringen med fettext har jag gjort!): "Alla placerade barn ska ha en vårdplan. Val av vårdform, målet/syftet med vården, barnets behov och insatser kopplade till dessa, former för umgänge med föräldrarna och villkor för vårdens upphörande ska vara beskrivna. Andra huvudmäns ansvar ska också framgå. Barn och vårdnadshavare ska vara delaktiga och skriva under planen. Den ska vara aktuell och revideras vid behov (11 kap 3 § SoL och 5 kap 1 § SoF, 4 § LVU)."
    Okej. Det står att den ska skrivas på av föräldarna och det gäller vid LVU också? Men då har dom begått fel när dom inte bett oss skriva under dessa? Jag är skapligt förvirrad nu!
  • Anonym (JO ANMÄLA!)
    Anonym (insatt) skrev 2010-04-17 01:07:01 följande:
    Det gäller även LVU - läs de lag-§ som hänvisas till i texten....
    Ok. {#lang_emotions_laughing}
  • Anonym (JO ANMÄLA!)
    Anonym (undrar) skrev 2010-04-17 17:24:52 följande:
    Jag undrar varför din dotter blev omhändertagen? Vad har socialen för grund för LVU?
    Det är inte direkt relevant i min fråga i TS eller? Känner inte för att prata om mitt privatliv här på FL. Vill ha svar på min fråga inte någon som rotar i mitt liv! tacksam om det respekteras! {#lang_emotions_smile}
  • Anonym (JO ANMÄLA!)
    Imasy skrev 2010-04-19 11:15:53 följande:
    Men har de inte också begått ett misstag om de har sagt att vårdplanen gjordes den 1 sept, och nu heter det att den "är på G" ? Har de ljugit dig rakt upp i ansiktet att de hade gjort en plan som ett halvår sedanre inte existerar? Mitt tips till dig, är att lägg ner mycket arbete på att leta rätt på de paragrafer som de bryter emot, så underlättar det för den tjänsteman som ska ta hand om din anmälan.
    Bytte handläggare 2månader efter lvu:et togs. Den handläggaren  som var innan bröt emot sekritessen och jag fick byta handläggare och den förra handläggaren är inte kvar. Har ingen aning om vad hon gjort innan. Vet inte riktigt hur man hittar alla paragrafer som de bryit emot!:/
  • Anonym (JO ANMÄLA!)
    Imasy skrev 2010-04-19 11:27:03 följande:
    Har en tjänsteman brutit emot sekretessen så tycker jag självklart att du ska ta med det också i din anmälan. Och det spelar väl ingen roll om man har bytt handläggare, vårdplanen skulle väl iallafall ha blivit upprättad då den 1 sept? Och han första tjänstemannen inte gjort det så borde väl den nya handläggaren ha sett till att en sådan fanns för fyra månader sedan? Vet du om de har en viss tidsram på sig att upprätta en vårdplan? Gällande att hitta vilka paragrafer de har brutit emot så får du nog sätta dig att söka på nätet tex, via socialtjänstlagen tex. Förvaltningslagarna kan också vara en idé att ta sig en titt på.
    Förvaltningslagarna?
    Jag fick reda först för 3-4veckor sen att det ens fanns en vårdplan tror de skrivit att ja motsatt mig den för att slippa visa mig den? För som någon innan skrev så skriver man inte på om man motsätter sig vården?
  • Anonym (JO ANMÄLA!)
    Imasy skrev 2010-04-19 11:51:59 följande:
    Jag har aldrig varit i soc-karusellen själv, men har anmält en annan myndighet i djurskyddsärenden. Så jag vet inte alls hur det fungerar med LVU osv. Men om jag fattar dig rätt nu, så menar du alltså att genom att låta bli att skriva under vårdplanen betyder det att du motsätter dig dess innehåll? Men om det aldrig funnits någon vårdplan, har det ju då aldrig funnits något att visa upp för dig, och därmed inget du varken har kunnat godkänna eller förneka. Har jag rätt?
    Nya handläggaren berättar för mig vid möte att hon håller på och skriva en vårdplan en ny. Jag säger: vadå en vårdplan? Då säger hon, ja hur vården skall fortskrida.. Jag säger ok? Hon berättar, och ja säger att ja inte vet vad det är. Förra handläggaren har sagt till henne att ag motsätter mig vårdplanen och de är en av deras anledning till fortsatt LVU. Jag satt som ett levande (?) Jag motsäger mig dock inte vården så förra handläggaren måste ju gjort så för att förstöra enbart?
  • Anonym (JO ANMÄLA!)
    Anonym (insatt) skrev 2010-04-19 13:44:34 följande:
    Ja men fel pågår ju fortfarande. :/
Svar på tråden Råd gällande JO anmäla soc!