• Anonym

Vi bor i ett hyreshus med en resturang och pubdel precis under som spelar hög musik - har vi några rättigheter?

Vi bor i ett hyreshus med en resturang och pubdel precis under som spelar hög musik - har vi några rättigheter?
    Vi bor alltså på plan 2 kan man säga o i bottenvåningen på plan 1 ligger en restaurang med en pubdel precis under vår lägenhet. På fredag o lördag spelas där hög musik ( iallafall tycker jag det ) eftersom vi hör musiken och dunket upp till vår lägenhet TYDLIGT!! Det är sååå störande! Vi har precis flyttat hit och det är jättejobbigt. Går med en klump i magen inför varje helg då det e dunka dunka varje fredag o lördag fram tills de stänger kl 02.

Finns det något man kan göra?

Har inte pratat med hyresvärden ännu. Ringt ner till puben o bett dem sänka men har inte märkt av något förändrng....detta börjar bli jobbigt. Inte ska man väl behöva flyta på grund av det?

Suck, jag vill sova nu men det går inte...

• Svar på tråden Vi bor i ett hyreshus med en resturang och pubdel precis under som spelar hög musik - har vi några rättigheter?
  • Anonym

Fanns puben där när ni flyttade dit?
    Jag tror inte att det finns så mycket du kan göra, tyvärr. :(
    Jag har själv flyttat p.g.a. en sån sak. De menade att jag visste vilket hus jag flyttade in i.

• Glasbit

Jag tror knappast ni kan göra något. Ni valde ju att flytta dit självmant och jag antar den fanns där när ni flyttade dit. Det är sådant man får ta då.

• Anonym

Det första jag frågade när vi skulle göra bytet var att fråga om musiken hörs. Nä ska familjen då....och då litade jag på det.

Nu hörs musiken klart o tydligt. Det måste väl för fasiken finnas regler för sånt här. Bara för att det ligger en pub i ett hyreshus så kan de väl inte få spela hur högt de vill`?? Måste ju finnas gränser? Kan inte tänka mig annat....

Det bor massor av folk i fastigeten o vi bor precis övanför puben o det e väl tänkt att man ska kunna bo i den?? De måste ju förstå att man inte kan bo där om det spelar dunka dunka varje fredag o lördag?? Det fattar väl vem som helst?? Tycker det är att kräva lite för mkt av folk....typ ok ni kan ta denna lägeheten bara ni förstår att varje fredag o lördag så spelas det hög musik o det kommer dunka i er lägenhet. men går ni med på det så kan ni ta lägenheten.....??

Verkar inte det lite märkligt??

• Anonym

Det finns gränser!
    Om du tror att de har passerat den gränsen kan du ringa störningsjouren. De kan mäta sånt och säga ifrån om det är för högt.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-16 23:48:23 följande:
    Det finns gränser!Om du tror att de har passerat den gränsen kan du ringa störningsjouren. De kan mäta sånt och säga ifrån om det är för högt.
    Tack!! Tänkte väl det.

Man ska väl för sjutton kunna bo i en lägenhet utan att behöva leva o sova med dunka dunka musik.
  • Anonym (klappa pudeln?)
    Anonym skrev 2010-04-16 23:54:20 följande:
    Tack!! Tänkte väl det. Man ska väl för sjutton kunna bo i en lägenhet utan att behöva leva o sova med dunka dunka musik.
    Fast det är tveksamt, som sagt, om ni flyttat dit medvetna om att puben fanns där så får ni nog stå ert kast.
  • Anonym
    Anonym (klappa pudeln?) skrev 2010-04-17 00:38:33 följande:
    Fast det är tveksamt, som sagt, om ni flyttat dit medvetna om att puben fanns där så får ni nog stå ert kast.
    Fast vi frågade de som hade bott här innan. Det var det första jag frågade! Å då litar man ju på det som de säger..

Sen tycker jag att det helt klart måste finnas regler för sånt här. Det har ju alltid vart lägenheter o puben måste ju ha regler o gränser att följa o det gränserna måste ju vara anpassade till att grannen övanför inte ska behöva sova med dunka dunka....

KOnstigt annars
  • Anonym (Jadå!)

Vänd dig till ditt lokala hälso- och miljöskyddskontor och klaga. Det finns riktlnjer från Socialstyrelsen:

De kan komma och mäta för att se om bullernivån överskrids.
    Det är för övrigt den som innehar verksamheten som är skyldig att bullrreducera (dvs restaurangägaren i det här fallet), inte hyresvärden. För ett antal år sedan jobbade jag själv på en nattklubb som fick bygga om tre gånger innan ljudnivån hamnade på acceptabel nivå som inte störde grannarna.
    Lycka till!
  • Anonym (Hyresgäst)

Har för mig att jag läste i något nr av tidningen som hyresgästföreningen skickar ut för några månader sen om en som bodde i en lägenhet och där det från andra sidan gatan/eller om det var underifrån, hördes musik från en klubb och där de faktiskt fick sänka ljudet ordentligt. Hör av dig till hyresgästföreningen, de borde ha bäst koll på vad som gäller. Klart det måste finnas regler och man som hyresgäst måste kunna sova. Lycka till!!

• Anonym

Tack så mycket för era svar

Ska se hur det är ikväll och ev gå ner dit och prata med dem. Å sen på måndag ta kontakt med hyresvärden igen och berätta.

Tack igen!

• Anonym

Det beror ju på hur högt de spelar och vad som menas med "störa grannarna". Vissa kanske vill att det ska vara helt tyst, andra har mer tålamod. 

Det enda man kan säga är ju att det finns gränsvärden som de inte får gå över i fråga om ljudvolym som kan mätas fysiskt. Det är ju lite märkligt att ingen annan klagat i fastigheten. Hur länge hade de tidigare hyresgästerna bott där innan de flyttade?
    Jag kan förstå att det är jobbigt, samtigt kan jag inte förstå hur man kan flytta in ovanpå en pub och sedan klaga på att man hör musik.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-17 09:41:27 följande:
    Det beror ju på hur högt de spelar och vad som menas med "störa grannarna". Vissa kanske vill att det ska vara helt tyst, andra har mer tålamod.  Det enda man kan säga är ju att det finns gränsvärden som de inte får gå över i fråga om ljudvolym som kan mätas fysiskt. Det är ju lite märkligt att ingen annan klagat i fastigheten. Hur länge hade de tidigare hyresgästerna bott där innan de flyttade? Jag kan förstå att det är jobbigt, samtigt kan jag inte förstå hur man kan flytta in ovanpå en pub och sedan klaga på att man hör musik.
    Finns ingen annan att klaga eftersom vår lägenhet är den enda i hela fastigeten som ligger ovanför puben.
    Dessutom så ska de gamla hyresgästerna att de ringt ner flera gånger o bett dem sänka musiken, det e tydligen olika dj:s som spelar varje helg o det verkar sm att de spelar hur högt de vill ...

Men om det nu är lägenheter ovanför puben så är det väl meningen att man ska kunna bo där fast att det ligger en pub nedanför....
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-17 10:02:18 följande:
    Finns ingen annan att klaga eftersom vår lägenhet är den enda i hela fastigeten som ligger ovanför puben. Dessutom så ska de gamla hyresgästerna att de ringt ner flera gånger o bett dem sänka musiken, det e tydligen olika dj:s som spelar varje helg o det verkar sm att de spelar hur högt de vill ... Men om det nu är lägenheter ovanför puben så är det väl meningen att man ska kunna bo där fast att det ligger en pub nedanför....
    Men om ni vet detta, varför flyttade ni in?
    Jag säger inte att du har fel i sak. Men när man väljer en sådan lägenhet så kanske man ska göra mer än bara blåögt tro på vad tidigare hyresgäster säger? Ni har ju uppenbarligen fått info nu, en borde ni väl kunnat ta reda på innan ni tackade ja. Exempelvis kan man ju be att få komma och titta på lägenheten senare på kvällen, eller gå på puben och höra hur högt de spelar?
  • Ängaboll

Vi bodde i en lägenhet ovanför en pub/nattklubb. Vi visste att det skulle vara störande när vi flyttade in men inte att det skulle vara så hemskt!!
    Vi klagade och klagade men puben hävdade att de inte spelade högre än de fick men det visste vi att de gjorde. Nu kommer jag inte ihåg vilken instans det var vi ringde men de kom i allafall för att göra ljudmätningar -på dagtid -idioter!!
    De bad alltså pubägaren att sätta på musiken mitt på dagen för att sedan mäta om det var för högt. Tror ni de spelade så högt som de brukade? Självklart inte, det hade man ju kunnat räkna ut innan.
    Till slut efter ca 2 års tjat så fick jag äntligen dem till att komma på nattetid, oanmälda och mäta ljudet. De mätte då både i vår lägenhet och nere i lokalen.
    Det resultatet var inte till fördel för pubägaren om man säger så och äntligen fick vi bevis på att de spelade högre än de fick. Man isntalleade då någon slags spärr så att de inte kunde spela så högt längre, det enda var ju att det kunde de plocka bort och det gjorde de, så då fick de ännu ett oanmält besök - jag vägrade ge mig!!
    Pubägaren hävdade att det var kunderna som vill ha det så högt - bullshit!
    Efter ytterligare några månaders diskussioner och en massa arga samtal hem till oss från pubägaren så beslutade fastighetsägaren att bomma igen verksamheten eftersom det inte var lämpligt att ha det i vårt hus då de inte kunde ljudisolera bort ljudet mer.
    Så vi vann kan man säga fast det tog sin lilla tid ;)

Så visst, det finns regler och maxnivåer, det gäller bara att hamna hos rätt person som vill undersöka saken.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-17 10:02:18 följande:
    Finns ingen annan att klaga eftersom vår lägenhet är den enda i hela fastigeten som ligger ovanför puben. Dessutom så ska de gamla hyresgästerna att de ringt ner flera gånger o bett dem sänka musiken, det e tydligen olika dj:s som spelar varje helg o det verkar sm att de spelar hur högt de vill ...Men om det nu är lägenheter ovanför puben så är det väl meningen att man ska kunna bo där fast att det ligger en pub nedanför....
    Nu är jag inte med. Om de gamla hyresgästerna ringt ner och bett dem sänka musiken hur kunde de då säga att de inte varit något som stört dem. Du skrev ju högre upp:
    Det första jag frågade när vi skulle göra bytet var att fråga om musiken hörs. Nä ska familjen då....och då litade jag på det.

Visst finns det gränsvärden men vet man med sig att man kanske är lättstörd bör man nog undvika boende i direkt anslutning till en nöjeslokal. Om man åker på charterresor står ju då och då att musiken från intilliggande nöjeslokaler kan upplevas som störande i beskrivningen till vissa hotell. Så är det en lokal där det spelas musik så hörs den nog, sen varierar det kanske hur högt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-17 10:23:52 följande:
    Nu är jag inte med. Om de gamla hyresgästerna ringt ner och bett dem sänka musiken hur kunde de då säga att de inte varit något som stört dem. Du skrev ju högre upp:Det första jag frågade när vi skulle göra bytet var att fråga om musiken hörs. Nä ska familjen då....och då litade jag på det.Visst finns det gränsvärden men vet man med sig att man kanske är lättstörd bör man nog undvika boende i direkt anslutning till en nöjeslokal. Om man åker på charterresor står ju då och då att musiken från intilliggande nöjeslokaler kan upplevas som störande i beskrivningen till vissa hotell. Så är det en lokal där det spelas musik så hörs den nog, sen varierar det kanske hur högt.
    När jag frågade första gången så sa dom att dom inte har störts särskilt mycket av det, att det inte direkt har vart störda av det...

När jag sedan frågade efter att vi flyttat in så sa det igen att det inte vart störda av det men att vid några tillfällen så har dom fått ringa ner och säga till...o då menadehon att det berodde på att de har olika dj:s varje helg o att dom inte vet om det när de kommer eftersom det inte är samma dj varje kväll...

Herregud, du försöker få det till att vi skulle vara ansvariga eftersom vi själva valt att flytta ovanför en pub...MEN du, nu är det så att det är en lägenhet ovanför och då är detfaktiskt meningen att man ska kunna bo där UTAN att sova till en dunka dunka musik.

Så att vi skulle skylla oss själva är rena bullshiten! Å självklart litar jag på att de inte har störts av det om de säger det ( just oxå med tanke på att dom inte flyttat från huset utan bor i uppgången brevid nu när vi gjorde ett trekantsbyte ) men att de sagt att de fått ringa ner några gånger då det spelats för högt pga olika dj.s som kommer varje helg....
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-17 08:41:17 följande:
    Fast vi frågade de som hade bott här innan. Det var det första jag frågade! Å då litar man ju på det som de säger..Sen tycker jag att det helt klart måste finnas regler för sånt här. Det har ju alltid vart lägenheter o puben måste ju ha regler o gränser att följa o det gränserna måste ju vara anpassade till att grannen övanför inte ska behöva sova med dunka dunka....KOnstigt annars
    de sa väl så för att de ville flytta därifrån så fort som möjligt... för att de inte heller trivedes med musiken osv... ni e lurade på det.:P
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker

Så klart att ni blev lurade. Bor man ovanpå en pub, så hörs ju musiken. Det skulle vara konstigt annars.

Svar på tråden Vi bor i ett hyreshus med en resturang och pubdel precis under som spelar hög musik - har vi några rättigheter?