• Platano

Några frågor till er med flerspråkiga barn

Har lagt frågorna under "språk" men kom på att det nog är bättre i denna delen på forumet, eftersom här nog finns fler föräldrar till flerspråkiga barn. Jag undrar dels för att jag väntar ett barn som kommer att bli minst tvåspråkigt, men även för att jag har en skoluppgift där jag har valt just ämnet flerspråkiga barn och hade behövt lite riktiga erfarenheter om ämnet (Jag kommer självklart inte skriva ut er identitet i uppsatsen eller något annat som kan vara negativt) Vill ni inte att jag tar med era svar så säg till!

1.       Vilka språk pratar ni hemma?

2.       Behärskar barnet/barnen språken lika bra?

3.       Hur  gör ni för att lära barnet/barnet språken? (skola, ni lärde själva ut, Osv..)

4.       Lärde ert/era barn sig att prata senare än icke flerspråkiga barn?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Några frågor till er med flerspråkiga barn
  • viseversa

Nu har inte jag tvåspråkiga barn. Men en väldigt nära vän till mig har det. Hennes barn kan både turkiska och svenska.

1.Dom pratar mest svenska hemma. 
    2.Barnet förstår båda språken lika bra. Och pratar en hel del turkiska. MEN h*n pratar svenska lite säkrare.
    3.H*n är bara 3 år än så länge så h*n har inte börjat i skolan ännu. H*n lärde sig av sina föräldrar.
    4.Kan säga att denna unge kunde upp emot 40 ord som ett åring. Och pratade flytande när h*n var två. Så nej barnet var INTE det minsta sen med språket. Hadde/har tvärtom extremt lätt för att lära sig språk!
  • Pumpis

Hej
    vi i har en 3 årig dotter som kan både svenska och spanska. svar på dina frågor:

1. Vi pratar mest spanska hemma men ibland svänger det in på svenskan oxå eftersom hon gärna svarar på svenska och man glömmer bort sig..

2.Hon svarar helst på svenska när vi pratar med henne, även fast hon kan det spanska ordet. Beror nog på att hon pratar svenska hela dagarna på förskolan, skulle säga att hon behärskar svenskan lite lite bättre.

3. Hemma har vi bara pratat spanska med henne, innan hon började på förskolan hade hon nästan bara spanska med sig, vi var nästan oroliga över hur det skulle gå.. hon fick med sej en liten ordlista, med sina vanligaste spanska ord så fröknarna kunde förstå henne. Efter bara ett par månader så behärskade hon svenskan oxå.. så man kan säga att spanskan har vi lärt henne hemma ( det var hennes första språk) och svenskan har förskolan lärt henne.

4. absolut inte, hon var väldigt tidig med talet .

• Jamieolivia

Vi talar svenska och engelska hemma. Min man pratar bara engelska med henne och jag svenska.

Vår dotter är två år och 4 månader och har precis kommit igång med talet. Hon pratar mest svenska, men förstår båda lika bra.

3.       Hur  gör ni för att lära barnet/barnet språken? (skola, ni lärde själva ut, Osv..)

Vi pratar de olika språken med henne. Jag försöker att koncentrera mig bara på svenskan och maken på engelska. När vi flyttar till USA igen kommer jag att ta med henne på aktiviteter i svenska föreningar.

Om jag jämför med barn som bara pratar svenska i samma ålder så är dottern senare med att prata (inte med att förstå), men det är så att tvåspråkiga blir senare än andra, men i det långa loppet vinner de på två språk :)

• paloma84

Dottern är 1 1/2 år och talar svenska och grekiska.

1.       Här hemma talas det svenska och grekiska. Sambon talar grekiska med dottern och jag svenska.

2.       Ja, dottern förstår båda språken lika bra!

3.       Vi är konsekventa gällande de språk som används. Jag kan dock dubbelprata ofta, dvs att jag kan återupprepa det jag just sa på svenska senare på grekiska för att hon skall höra det på båda språken. Vi läser böcker och lyssnar på musik på båda språken. För att hon skall få ett sådant rikt ordföråd och så stor ordförståelse som möjligt så pratar vi väldigt mycket här hemma, och gör henne delaktig i alla diskutioner vi har. Vi kan ställa en fråga som "Är du hungrig?" och dottern säger "ja", så fortsätter vi exempelvis "Ja, jag förstår det. Du måste vara jätte hungrig nu!" osv för att bekräfta dotterns svar på frågan.

4.     Nej, hon har varit väldigt tidig med att språka och då både på svenska och grekiska.

• Googels

Hejsan, jag har en 3-årig dotter som är tvåspråkig.

1. Jag talar svenska och hennes pappa engelska
    2. Hon pratar med engelska med vissa svenska ord ibland när hon pratar med mej. Pratar hon med sin pappa blir det i stort sett bara på engelska. Hon förstår dock svenska perfekt, men eftersom jag är den enda som pratar svenska med henne (hon går på engelskspråkig förskola) så har engelskan blivit dominant
    3. Har pratat de respektive språken med henne sedan födesl. Läser svenska böcker, och har dvd'er med filmer och cd'er med svensk musik för att uppmuntra svenskan
    4. Hon verkar ha lärt sig prata ungefär samtidigt som sina jämnåriga kompisar. 
  • Platano

Tack så jättemycket för era svar. Tycker verkligen det är jätteintressant!

Puffar lite också=)

• siamusen

Svenska, engelska, franska

2.      
    Behärskar barnet/barnen språken lika bra?

De förstår alla tre lika bra, men pratar nog mer franska än de andra språken. Största pojken har iofs kommit igang med engelskan rätt rejâlt nu, men de andra blandar fortfarande språken i samma meningar.

3.      
    Hur  gör ni för att lära barnet/barnet språken? (skola, ni lärde själva ut, Osv..) Pratar alla tre språken hemma med dem. De gar inte i skolan ännu men den kommer bli pa bara franska till att börja med. Sedan funderar vi pa att sätta dem i en internationell skola.

4.      
    Lärde ert/era barn sig att prata senare än icke flerspråkiga barn? Ja, den äldste kom inte igang med pratet förrän han var 4, mellanbarnet vid 3 ar och den yngste är bara 19 manader och säger bara nagra få ord än sa länge. Dock har de ju förstått allt man sagt till dem innan.

• TereseA

1.       Vi är trespråkiga. Svenska,franska och ett hemspråk som heter djerma.

2.        Pratar mest svenska men oxå lite av hemspråket.Förstår mest svenska sen franska    och sist hemspråket.

3.       Inget speciellt. Pappan pratar alla språken med sonen...jag pratar bara svenska men    nu börjar även jag förstå hemspråket lite.

Vi har inte börjat med filmer och böcker på franska...men vi har några böcker.

4.       Ja lite kanske..han började bara med enstaka ord..men sen när han var runt 2 år..började han nästan spotta ut ord.Nu är det ett nytt ord varje dag.Nu är han 2,5 år.

Akiim är mitt liv 071004
  • Mamma Mums

Portugisiska och svenska.

De förstår båda språken lika bra, men i talet är portugisiskan starkare.

Vi bor i Portugal, pappa är portugis och dagis är portugisiskt. Svenskan kommer från mig, från mkt svenska böcker, en och annan film, visst umgänge med andra svenskas, och så den stora "boosten"- semester i Sverige!

Nej. Min dotter började tala väldigt tidigt. Vid två års ålder var hon otroligt duktig, långa meningar och talade väldigt rent. Min son är 2 år o 3 månader och har nu börjat med meningar med upp till fyra ord ungefär, blandar språken friskt och är ibland svår att förstå, men helt "normal" i utvecklingen skulle jag våga påstå.

• pecosita

Intresssssssant ämne!

Jag funderar på hur det kommer att blir här hemma... Jag väntar tvillingar i juni..

Min kille är spanjor och pratar bara spanska med mig hemma (jag har bott i Spanien och vi träffades där så det har bara fortsatt även om han kan svenska nu) men jag undrar om barnen kommer att bli förvirrade eller om det kommer att bli naturligt för dem med två språk?

Har hört någonstans att man alltid själv ska prata sitt modersmål med barnen. Då kommer ju jag att prata skånska och han spanska hehe...

Alltså man vill ju att de ska kunna båda bra så att de kan prata med både mormor och farmor

Kanske inte ska ta ut min oro i förskott eftersom de inte ens är födda men lite spännande att höra hur andra gör!

puss

Svar på tråden Några frågor till er med flerspråkiga barn