• Platano

Några frågor till er med flerspråkiga barn

Har lagt frågorna under "språk" men kom på att det nog är bättre i denna delen på forumet, eftersom här nog finns fler föräldrar till flerspråkiga barn. Jag undrar dels för att jag väntar ett barn som kommer att bli minst tvåspråkigt, men även för att jag har en skoluppgift där jag har valt just ämnet flerspråkiga barn och hade behövt lite riktiga erfarenheter om ämnet (Jag kommer självklart inte skriva ut er identitet i uppsatsen eller något annat som kan vara negativt) Vill ni inte att jag tar med era svar så säg till!

1.       Vilka språk pratar ni hemma?

2.       Behärskar barnet/barnen språken lika bra?

3.       Hur  gör ni för att lära barnet/barnet språken? (skola, ni lärde själva ut, Osv..)

4.       Lärde ert/era barn sig att prata senare än icke flerspråkiga barn?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Några frågor till er med flerspråkiga barn
  • TereseA
    pecosita skrev 2010-04-21 08:34:38 följande:
    Intresssssssant ämne! Jag funderar på hur det kommer att blir här hemma... Jag väntar tvillingar i juni.. Min kille är spanjor och pratar bara spanska med mig hemma (jag har bott i Spanien och vi träffades där så det har bara fortsatt även om han kan svenska nu) men jag undrar om barnen kommer att bli förvirrade eller om det kommer att bli naturligt för dem med två språk? Har hört någonstans att man alltid själv ska prata sitt modersmål med barnen. Då kommer ju jag att prata skånska och han spanska hehe... Alltså man vill ju att de ska kunna båda bra så att de kan prata med både mormor och farmor Kanske inte ska ta ut min oro i förskott eftersom de inte ens är födda men lite spännande att höra hur andra gör! puss
    så tänkte jag med..bvc sade till mig att prata med sonen på mitt språk och min man på hans språk..Tror inte dem blir förvirrade av 2 språk, vi har 3 st språk här och det är lite förvirring ibland..men inget som stör hans utveckling.När han var runt 2 år..sade han kanske 10-20 ord...men nu är han 2,5 år..så kommer nytt ord varje dag..så pratar hela tiden.Däremot är det mest svenska han kan..och enstaka ord av dem andra.

Så du får prata svenska med honom och din man spanska.Tror lättast så.
    Akiim är mitt liv 071004
  • Mamma Mums
    Intresssssssant ämne! Jag funderar på hur det kommer att blir här hemma... Jag väntar tvillingar i juni.. Min kille är spanjor och pratar bara spanska med mig hemma (jag har bott i Spanien och vi träffades där så det har bara fortsatt även om han kan svenska nu) men jag undrar om barnen kommer att bli förvirrade eller om det kommer att bli naturligt för dem med två språk? Har hört någonstans att man alltid själv ska prata sitt modersmål med barnen. Då kommer ju jag att prata skånska och han spanska hehe...Alltså man vill ju att de ska kunna båda bra så att de kan prata med både mormor och farmor Kanske inte ska ta ut min oro i förskott eftersom de inte ens är födda men lite spännande att höra hur andra gör!puss
    Prata du på skånska bara! Det gör jag! Och det är otroligt skoj att höra när min dotters skånska nu blivit rejält mkt bredare än min (influenser från mormor/morfar och barn som hon leker med i S., medans min softats till efter många år i Lund).

Barnen blir inte förvirrade. De förstår inte att de talar olika språk. Mamma talar på ett sätt, pappa på ett annat och på dagis kanske man talar på ett tredje sätt. De anpassar sig otroligt bra, de vet ju inget annat och man kan inte annat än bli superimponerad (och om det är någon som blir förvirrad så är det vi vuxna....).

Tänk vilken gåva vi kan ge till våra barn! Det enda viktiga är att vara konsekvent med språken. Resten rullar på o kommer av sig själv!
  • 1969

1.       Vilka språk pratar ni hemma? Nederländska och svenska

2.       Behärskar barnet/barnen språken lika bra? Svenska något bättre, framförallt i skrift.

3.       Hur  gör ni för att lära barnet/barnet språken? (skola, ni lärde själva ut, Osv..) Pappa som pratar nederländska har varit väldigt konsekvent med att bara prata sitt hemspråk med barnen. Vår store har varit själv hos släkten i Holland ett par veckor varje sommar sen han var 4. Han har gått på hemspråk i skolan.

4.       Lärde ert/era barn sig att prata senare än icke flerspråkiga barn? Ja, något senare, men han har utvecklat ett väldigt finurligt och ordrikt språk.

Det har varit lite tjorvigt i perioder, framförallt i 3-årsåldern då storebror gärna ville att pappa skulle prata svenska (han KUNDE ju...) men sen har det släppt och nu är han SÅ stolt över att ha två språk (10 år nu). Svårast för pappa har varit avvägningen hur mycket NL han skulle prata i sammanhang med andra svenskar och barnen, men han har gjort så att han pratar NL om han vänder sig direkt till barnen och S om han pratar till alla.

• Makka Pakka

Vi pratar bara bosniska hemma och med sonen. Svesnka får han via dagis /tv/böcker osv.

Han pratar inte än ordentligt (22 mån) men kan några ord på svenska och några på bosniska. Förstår båda språken!

3.      
    Hur  gör ni för att lära barnet/barnet språken? (skola, ni lärde själva ut, Osv..).

Framför allt pratar vi bosniska med honom hela tiden. Även släkte och vänner. På dagis försöker personalen prata lite mera med honom så han får svenskan därifrån. Sen är ju svenskan överallt då vi bor i Sverige så han hör den jämt och ständigt

4.      
    Lärde ert/era barn sig att prata senare än icke flerspråkiga barn?
    Ja! min kompis son är 10 dagar äldre och pratar jätte bra - tvåordsmeningar och upprepar allt man säger till honom. Sonen kan säga "titta", "där", "naj" osv.

♥♥♥080626♥♥♥
  • Platano
    Intresssssssant ämne! Jag funderar på hur det kommer att blir här hemma... Jag väntar tvillingar i juni.. Min kille är spanjor och pratar bara spanska med mig hemma (jag har bott i Spanien och vi träffades där så det har bara fortsatt även om han kan svenska nu) men jag undrar om barnen kommer att bli förvirrade eller om det kommer att bli naturligt för dem med två språk? Har hört någonstans att man alltid själv ska prata sitt modersmål med barnen. Då kommer ju jag att prata skånska och han spanska hehe...Alltså man vill ju att de ska kunna båda bra så att de kan prata med både mormor och farmor Kanske inte ska ta ut min oro i förskott eftersom de inte ens är födda men lite spännande att höra hur andra gör!puss
    Hehe så kommer det bli för oss också. Min sambo pratar spanska och jag skånska
    Tack så mycket för era svar!Jättekul att läsa!
  • Platano
    Mamma Mums skrev 2010-04-20 10:18:12 följande:
    1.       Vilka språk pratar ni hemma?Portugisiska och svenska. 2.       Behärskar barnet/barnen språken lika bra?De förstår båda språken lika bra, men i talet är portugisiskan starkare. 3.       Hur  gör ni för att lära barnet/barnet språken? (skola, ni lärde själva ut, Osv..)Vi bor i Portugal, pappa är portugis och dagis är portugisiskt. Svenskan kommer från mig, från mkt svenska böcker, en och annan film, visst umgänge med andra svenskas, och så den stora "boosten"- semester i Sverige! 4.       Lärde ert/era barn sig att prata senare än icke flerspråkiga barn? Nej. Min dotter började tala väldigt tidigt. Vid två års ålder var hon otroligt duktig, långa meningar och talade väldigt rent. Min son är 2 år o 3 månader och har nu börjat med meningar med upp till fyra ord ungefär, blandar språken friskt och är ibland svår att förstå, men helt "normal" i utvecklingen skulle jag våga påstå.
    Hur gammal är din dotter idag?
  • HarperSeven

Vi har en femåring.

1.
    Vilka språk pratar ni hemma?

Vi pratar bara svenska hemma eftersom min man också är svensk.

2. Behärskar barnet/barnen språken lika bra?

Nej, vår son pratar svenska bäst, sedan tyska (med svensk brytning) och engelskan är sämst.

3. Hur gör ni för att lära barnet/barnet språken? (skola, ni lärde själva ut, Osv..)

Sonen lär sig tyska och engelska på sin tvåspråkiga förskola här i Tyskland. Tyska pratar han naturligtvis också med omgivningen. Vi läser dock engelska barnböcker för vår son här hemma.

4. Lärde ert/era barn sig att prata senare än icke flerspråkiga barn?

Nej, men han fick möjligheten att blir trespråkig först efter att vi flyttat till Tyskland. Då var han 3,5 år gammal.

• Mamma Mums
    Platano skrev 2010-04-21 20:49:26 följande:
    Hur gammal är din dotter idag?
    Platano, min dotter är 6 år och en riktig, riktig pratkvarn, på båda språken! ;)
  • Wagram

1.     Vilka språk pratar ni hemma?

Svenska och franska. Vi bor i USA sa i skolan/hos dagmamman blir det enbart engelska. Min man och jag talar franska med varandra.

Nej, fyraaringen talar helst engelska, sedan svenska och sist franska, helt i proportion med hur mycket han hor varje sprak. Han forstar alla lika bra, dock.

3.       Hur  gör ni för att lära barnet/barnet språken? (skola, ni lärde själva ut, Osv..)

VI har alltid och i alla lagen talat vart respektive sprak med barnen helt konsekvent. Aker ofta till vara hemlander, laser bocker, tittar pa filmer och lyssnar pa musik pa svenska och franska.

Ja, lite senare an genomsnittet var han nog (men dottern som nu ar snart tva ar i gengald lite fore genomsnittet vad det galler talet). Svart att veta om det hade varit annorlunda om han hade varit ensprakig, dock.

• Boa

Svenska men vi bor i mexiko så alla andra pratar spanska och engeska med barnen

Dottern är ca 2,5 år och pratar inte så bra än, hon pratar ungefär lika bra svenska och spanska, hon förstår en del engelska. Hon pratar svenska med spansk brytning, kan tex inte säga u :)

3.      
    Hur  gör ni för att lära barnet/barnet språken? (skola, ni lärde själva ut, Osv..)

Hon har lärt sig spanska på dagis och lekplatsen och pratar snart bättre än mig :)

Hon har varit lite sen men inte extremt, det har lossnat mycket de senaste månaderna.

Svar på tråden Några frågor till er med flerspråkiga barn