• Charlotta71

Upprepade MA och sedan gravid?

Hej,
    Jag fick mitt andra MA bekräftat igår och det var på vår 6:e IVF insättning = otroligt mycket kämpande under åren så det är grymt tungt nu.

Vi var på väg till Riga för äggdonation i mars men blev gravida när vi skulle åka.

Nu frågar vi oss om vi kan lyckas att behålla ett barn som vi "gjort" själva eller om äggdonation är enda utvägen? OCH tänk om inte äggdonation är lösningen, tänk om det är något fel på mig??? De säger alltid att livmodern ser toppen ut men kan det vara annat fel??

Någon som har erfarenhet av att ha lyckats på senare IVF efter flera misslyckanden? Vad tror ni har varit felet? Har ni gjort något annorlunda?

För första gången är jag rädd att vi aldrig kommer att lyckas, så har jag inte tänkt tidigare.

KRAM Lottis

• Svar på tråden Upprepade MA och sedan gravid?
  • Cia o krabaten

Har det gjorts en missfallsutredning?

Har du fått ngt blodförtunnande medel, typ Trombyl eller Fragmin?
    Jag hade 4mf/ma mellan mina 2 barn och tack vara Trombyl fick vi sedan ett syskon.
    Värt att kolla upp kanske?
    Ofta finns det ju andra saker än just äggens kvalitet som kan leda till mf. Blodproppar/immunförsvaret mm. Då kvittar det ju om man har ett donerat ägg om det är blivande mammans kropp som är problemet!
  • Charlotta71

Hej Cia o krabaten,
    Jag åt Trombyl denna gång då jag bad min läkare att skriva ut det, hon var själv mycket skeptisk till dess verkan.

Exakt min tanke. Frågan är vad som är felet, är det hos mig så lyckas vi ju inte med äggdonation heller..... Enligt min läkare så pratar hon om min äggkvalité hela tiden eftersom jag fyllde 39 år för en vecka sedan men när vi tar de prover som finns så har jag helt normala svar...det är det som är så märkligt. Dock får vi ytterst få fina embryon och väldigt lite blir befruktat vid IVF.

Ingen missfallsutredning är gjord och som sagt så konstaterades vårt andra MA så sent som igår så vi har inte hunnit träffa vår läkare för att prata.

Ska till SÖS för medicinsk abort på onsdag och torsdag träffar vi läkaren.
    Får se om hon föreslår en utredning då någonstans. De kan inte hjälpa mig på fertilitetskliniken.

• Strix

Det är mycket möjligt att ÄD kan hjälpa, men det känns som om ni borde få hjälp med missfallsutredning först. Vi har haft fem missfall varav två MA. Jag är också 39 och för varje år som gick hänvisade de mer och mer till ålder för att förklara problemen. Men, till slut visade det sig att jag har ett koagulationsfel som gör att jag får proppar i livmodern som dödar embryona. Får nu fragminsprutor och är i vecka 26. När jag blev gravid stod vi i kö för ÄD i Finland, men ingen ÄD i världen hade ju hjälpt oss att få en fullgången graviditet.

Föreslår att du kollar TSH-nivån under olika delar av cykeln. En del kvinnor påverkas mer än andra av förhöjd östrogenhalt och kan då få för lite produktion av sköldkörtelhormon. Det kan leda till missfall eftersom hormonerna påverkas väldigt mycket under en graviditet. Medicineringen är enkel - en tablett levaxin om dagen i lagom dos. Jag tycker du ska be att få kolla TSH och T4 NU när din kropp fortfarande är påverkad av graviditeten.

Du bör också försöka få prover tagna för missfallsutredning.

Det finns flera jättebra missfallstrådar här på FL, men det är svårt att använda dem till att få en total överblick över vetenskapen.

Missfall kan bero på flera orsaker, men vanligast är:

1. Fel i celldelningen (av slump eller dålig embryokvalitet)

2. Koagulationsfel som leder till blodproppar i livmodern (medicineras med blodförtunnande medel - trombyl eller sprutor med låghaltigt heparin (fragmin eller innophep är vanligast)

3. Faktorer i livmodern (t.ex. myom eller olikformad livmoder)

4. Hormonella problem (t.ex. sköldkörtel eller för lite gulkroppshormon)

5. Cervixinsufficiens (behandlas med extra gulkroppshormon)

6. Immunologiska faktorer (behandlas med trombyl men en del får även kortisonliknande preparat som man också får vid ÄD)

Isisisis, som du hittar här på FL, har haft en guppig resa och kan massor om detta. Kolla gärna i hennes krypin. 

Finesssan är den medlem på FL som verkar ha fått ta mest prover. Hon har en jättebra lista som finns på hennes blogg. 

En medlem i en missfallstråd fick information från sin läkare om att det är större anledning att leta fel hos modern när det är MA än "vanligt" missfall som blöder ut av sig självt. Jag tror det ligger något i det. Det sägs att när man får en blödning i princip direkt efter plus, alltså biokemiska graviditeter, så var embryot aldrig livsdugligt från början. 

Att missfall beror på fel på embryot överlag är ett talesätt som är helt förlegat och bygger på okunskap.

De bästa missfallsläkarna är kopplade till sjukhus. Försök få tid hos något av de stora sjukhusen. Huddinge driver nu en studie om missfall, men även andra sjukhus är koppplade till den. Om det inte går att få tid hos sjukhusen och du bor i Sthlm så försök med Victoriakliniken eller Octaviakliniken.

Lycka till!

• Charlotta71

feia; VARMT och STORT tack för ditt svar, det hjälper mig massor. Jag skall ta med mig detta när jag driver frågan vidare.

GRATTIS också till din graviditet! Blev ni gravida på egen hand?

Jag tog Trombyl denna gång men det verkade inte hjälpa men förstår nu att det kan behövas andra medicinska tillägg för att få det att fungera.

Jag är rädd för att behöva vänta så länge på utredningen, har du någon uppfattning om köer och om de kan tänka sig att göra utredning efter "bara" två MA? Eller måste man genomgå tre?

Kram och jättetack igen!

• Strix

tjata, tjata, tjata så tror jag att det går nu. Med remiss tog det oss fyra månader att få tid på Danderyd. Men, i väntan på det kan du ta vissa prover genom de två privatklinikerna jag nämnde. Eller någon annan. De rena IVF-klinikerna gör inte sånt.

Den här gången var det via IVF som vi blev gravida. Hoppas verkligen att ni får den hjälp som behövs!

• Charlotta71

feia; tack ännu en gång! Jag lovar att vi ska tjata!
    Fyra månader känns som en väldigt lång tid men jag har hört att det går lite snabbare på SÖS så jag hoppas att det stämmer.

Vi håller tummarna för att det ska lösa sig även för oss.

KRAM

• Cia o krabaten
    Charlotta71 skrev 2010-04-18 16:02:14 följande:
    feia; VARMT och STORT tack för ditt svar, det hjälper mig massor. Jag skall ta med mig detta när jag driver frågan vidare. GRATTIS också till din graviditet! Blev ni gravida på egen hand? Jag tog Trombyl denna gång men det verkade inte hjälpa men förstår nu att det kan behövas andra medicinska tillägg för att få det att fungera. Jag är rädd för att behöva vänta så länge på utredningen, har du någon uppfattning om köer och om de kan tänka sig att göra utredning efter "bara" två MA? Eller måste man genomgå tre? Kram och jättetack igen!
    Hur mycket T fick du?
    Ofta får man en tablett om dagen, då fick jag se ett hjärta slå v7, men fick ma v12 iaf!
    När jag sedan fick 2T/dag gick det vägen!
Svar på tråden Upprepade MA och sedan gravid?