Det är mycket möjligt att ÄD kan hjälpa, men det känns som om ni borde få hjälp med missfallsutredning först. Vi har haft fem missfall varav två MA. Jag är också 39 och för varje år som gick hänvisade de mer och mer till ålder för att förklara problemen. Men, till slut visade det sig att jag har ett koagulationsfel som gör att jag får proppar i livmodern som dödar embryona. Får nu fragminsprutor och är i vecka 26. När jag blev gravid stod vi i kö för ÄD i Finland, men ingen ÄD i världen hade ju hjälpt oss att få en fullgången graviditet.
Föreslår att du kollar TSH-nivån under olika delar av cykeln. En del kvinnor påverkas mer än andra av förhöjd östrogenhalt och kan då få för lite produktion av sköldkörtelhormon. Det kan leda till missfall eftersom hormonerna påverkas väldigt mycket under en graviditet. Medicineringen är enkel - en tablett levaxin om dagen i lagom dos. Jag tycker du ska be att få kolla TSH och T4 NU när din kropp fortfarande är påverkad av graviditeten.
Du bör också försöka få prover tagna för missfallsutredning.
Det finns flera jättebra missfallstrådar här på FL, men det är svårt att använda dem till att få en total överblick över vetenskapen.
Missfall kan bero på flera orsaker, men vanligast är:
1. Fel i celldelningen (av slump eller dålig embryokvalitet)
2. Koagulationsfel som leder till blodproppar i livmodern (medicineras med blodförtunnande medel - trombyl eller sprutor med låghaltigt heparin (fragmin eller innophep är vanligast)
3. Faktorer i livmodern (t.ex. myom eller olikformad livmoder)
4. Hormonella problem (t.ex. sköldkörtel eller för lite gulkroppshormon)
5. Cervixinsufficiens (behandlas med extra gulkroppshormon)
6. Immunologiska faktorer (behandlas med trombyl men en del får även kortisonliknande preparat som man också får vid ÄD)
Isisisis, som du hittar här på FL, har haft en guppig resa och kan massor om detta. Kolla gärna i hennes krypin.
Finesssan är den medlem på FL som verkar ha fått ta mest prover. Hon har en jättebra lista som finns på hennes blogg.
En medlem i en missfallstråd fick information från sin läkare om att det är större anledning att leta fel hos modern när det är MA än "vanligt" missfall som blöder ut av sig självt. Jag tror det ligger något i det. Det sägs att när man får en blödning i princip direkt efter plus, alltså biokemiska graviditeter, så var embryot aldrig livsdugligt från början.
Att missfall beror på fel på embryot överlag är ett talesätt som är helt förlegat och bygger på okunskap.
De bästa missfallsläkarna är kopplade till sjukhus. Försök få tid hos något av de stora sjukhusen. Huddinge driver nu en studie om missfall, men även andra sjukhus är koppplade till den. Om det inte går att få tid hos sjukhusen och du bor i Sthlm så försök med Victoriakliniken eller Octaviakliniken.
Lycka till!