• mamma m2

6-års verksamhet

Tänkte höra med er andra hur ni ser på 6-års verksamhet.
    Är det något barnen bör gå, eller ej. Vilka val har ni gjort och varför?

Jag och barnets pappa är inte överens om detta.
    Jag tycker att det är en bra förberedelse innan skolgången och han tycker
    att det går lika bra att fortsätta på dagis ett år till.

Skulle vara kul att höra hur ni andra tycker och tänker.

• Svar på tråden 6-års verksamhet
  • Chiba

Menar du förskoleklass?
    Jag tycker att alla barn självklart ska gå där innan skolan. Ser inget negativt alls.

• SIN74

Här går man automatiskt upp till förskoleklassen. Det har varit superbra för min dotter.

• mamma2kids

min son går där och jag tycker det är skit bra!!

• NoNoo

Förskoleklass är ju en slags smidig invänjning till att börja 1:an
    Jag tror helt ärligt att gå direkt från dagis till 1:an är att göra sitt barn en otjänst.
    Jag tycker att alla barn ska börja 1:an på ungefär samma grunder och går man direkt från dagis till 1:an så blir det inte så.
    Jag har framförallt märkt på mina tjejer att de har utvecklats enormt detta året i förskoleklass, och då menar jag främst socialt, och i samspelet med andra barn och vuxna. Sen är det ju bara en bonus att de har utvecklat intresse för att skriva och läsa.

Norah 031126 & Noomi 031126
  • MorMargit

Det absolut vanligaste är ju att barn går i 6-årsverksamhet, eftersom det är en skolförberedande verksamhet. Det är väldigt få barn, som stannar på dagis och då är det oftast så att barnet har särskilda behov och därför bedöms må bra av ett extra dagisår.

För er del så måste ni först av allt kolla om er kommun tillåter att barn går kvar på förskolan istället för att gå i 6-årsverksamhet. Det är inte alla kommuner som ger ett fritt val i den frågan, utan det kan vara så att enbart 6-årsverksamhet erbjuds för ert barn.

• mamma m2

Tack för era svar.
    Kul att alla verkar så positiva till detta. Det känns som att jag inte är helt fel ute i mina tankar om att detta vore en bra förberedelse för skolan.

Här där vi bor får man välja om barnen ska börja 6-års (förskoleklass, gå kvar på dagis eller börja klass 1.

• the M Bitch

Vi har valt att låta våra barn gå i förskoleklass. Äldsta tjejen går nu i ettan och yngsta börjar förskoleklass efter sommaren.
    Det var rätt naturligt eftersom de både har tyckt att sista terminen på dagis varit pest
    De har båda varit tidiga med att läsa, skriva och räkna. Dagis var för barnsigt för dem nästan hela sista året. De har varit ivriga att få mer utmaningar och stimulans.

Dessutom har vi det så förmånligt att dagis och skola finns i samma byggnad och har samma skolgård, så det har inte varit så dramatiskt med övergången till skola.

Vi fick hem en blankett där vi valde om de skulle gå kvar på dagis, börja förskoleklass eller t.o.m börja 1:klass direkt.

• NoNoo
    the M Bitch skrev 2010-04-18 08:37:03 följande:
    Vi har valt att låta våra barn gå i förskoleklass. Äldsta tjejen går nu i ettan och yngsta börjar förskoleklass efter sommaren.Det var rätt naturligt eftersom de både har tyckt att sista terminen på dagis varit pest De har båda varit tidiga med att läsa, skriva och räkna. Dagis var för barnsigt för dem nästan hela sista året. De har varit ivriga att få mer utmaningar och stimulans.Dessutom har vi det så förmånligt att dagis och skola finns i samma byggnad och har samma skolgård, så det har inte varit så dramatiskt med övergången till skola.Vi fick hem en blankett där vi valde om de skulle gå kvar på dagis, börja förskoleklass eller t.o.m börja 1:klass direkt.
    Intressant, visste inte att det kan finnas dessa valmöjligheter.
    Om du tittar på dina barns dagiskompisar, vad har dom valt att göra ?(bara för att veta lite hur folk har valt)
    Norah 031126 & Noomi 031126
  • the M Bitch
    NoNoo skrev 2010-04-18 08:44:34 följande:
    Intressant, visste inte att det kan finnas dessa valmöjligheter. Om du tittar på dina barns dagiskompisar, vad har dom valt att göra ?(bara för att veta lite hur folk har valt)
    Alla har valt att deras barn ska börja förskoleklass. De flesta tycker nog att det är bra med en introduktion till skolan, där det inte ställs så stora krav på dem.
    I förskoleklassen jobbar de bara max en timma på förmiddagen, en del bara 20 minuter. 
    Jag var med en dag i förskoleklassen förra våren, men jag har glömt vad de gjorde resten av dagen
    Det skiljer sig säkert en hel del mellan skolor. Vi har valt en Montessoriskola och vi är jättenöjda med att barnen lär sig ta eget ansvar. Förhoppningsvis klarar de bättre att sporra t.ex min yngsta, som redan vid 5,5 år läser flytande (lika bra som sin drygt två år äldre syster...). De lägger undervisningen på barnets nivå.
    Jag har bekanta vars barn var besvikna på förskoleklassen i en annan skola. Det var tydligen ingen större skillnad mot dagis.
  • m med tre stjärnor

min sexåring hade blivit galen av att gå ett år till på dagis hon tycker det är jättetrist och längtar massor till skolan.

Med äldsta barnet var det nog mest för att jag skulle bli inskolad i skolvärlden, hon var rätt klar med det hela efter första veckan;)

the M Bitch skrev 2010-04-18 17:36:58 följande:
    Vi har valt en Montessoriskola och vi är jättenöjda med att barnen lär sig ta eget ansvar.
    Kul att höra då vi precis bytt till montessori för äldsta och tvåan kommer att börja där efter sommaren. Hon läser också jättebra.
  • Millans hustru

Jag har inte hunnit läsa alla svar men min spontana tanke då jag läste dina frågor var att ni aksnke skulel gå tillsammans på utvecklingssamtal på förskolan och fråga vad de tycker för just ERT barn? Är han redo att gå vidare från förskolan? Kanske kan ni också få komma till sexårsklass o tala med en pedagog om vad det innebär så att ni lättare kan ta ett beslut?

• JWM

vad ni än gör sätt inte barnet direkt i åk 1 med större barn

detta är inte bra för barnet när det blir större att hela tiden känna pressen att vara mindre men ändå behöva prestera mer än dom andra i klassen för man blev
    uppflyttad "för man var bättre o duktigare"

förskoleklass är bra!

Svar på tråden 6-års verksamhet