• NoNoo

6-års verksamhet

Förskoleklass är ju en slags smidig invänjning till att börja 1:an
    Jag tror helt ärligt att gå direkt från dagis till 1:an är att göra sitt barn en otjänst.
    Jag tycker att alla barn ska börja 1:an på ungefär samma grunder och går man direkt från dagis till 1:an så blir det inte så.
    Jag har framförallt märkt på mina tjejer att de har utvecklats enormt detta året i förskoleklass, och då menar jag främst socialt, och i samspelet med andra barn och vuxna. Sen är det ju bara en bonus att de har utvecklat intresse för att skriva och läsa.

Norah 031126 & Noomi 031126
  • NoNoo
    the M Bitch skrev 2010-04-18 08:37:03 följande:
    Vi har valt att låta våra barn gå i förskoleklass. Äldsta tjejen går nu i ettan och yngsta börjar förskoleklass efter sommaren.Det var rätt naturligt eftersom de både har tyckt att sista terminen på dagis varit pest De har båda varit tidiga med att läsa, skriva och räkna. Dagis var för barnsigt för dem nästan hela sista året. De har varit ivriga att få mer utmaningar och stimulans.Dessutom har vi det så förmånligt att dagis och skola finns i samma byggnad och har samma skolgård, så det har inte varit så dramatiskt med övergången till skola.Vi fick hem en blankett där vi valde om de skulle gå kvar på dagis, börja förskoleklass eller t.o.m börja 1:klass direkt.
    Intressant, visste inte att det kan finnas dessa valmöjligheter.
    Om du tittar på dina barns dagiskompisar, vad har dom valt att göra ?(bara för att veta lite hur folk har valt)
    Norah 031126 & Noomi 031126
Svar på tråden 6-års verksamhet