Inlägg från: Alltid |Visa alla inlägg
  • Alltid

Anders Eklund får permission...

Lagstiftningen säger att man som intagen har rätt att söka lufthålspermission 2 år efter man blev frihetsberövad dvs två efter man blev häktad. Brukar normalt vara 4 timmar med bevakning.

Sen kan man tycka vad man vill om det, men det är helt lagligt.

• Alltid
    Ventress skrev 2010-04-17 15:04:38 följande:
    Jo, det är lagligt, men det känns bara så fel - han förtjänar det inte. Någonsin.
    Det kan man tycka om de flesta som sitter inne för grövre brott, men där är lagen lika. Spelar ingen roll om det är livstid, 14 år, 12 år eller 4 år de är dömda för. Eller för den delan vad de är dömda för.
  • Alltid
    suomynonA skrev 2010-04-18 16:11:18 följande:
    Jo max 25 år är Livstid i Sverige.
    Nej, så funkar det inte längre. När en livstidare har suttit minst tio år av sitt straff kan han/hon söka tidsbesämt i Örebro tingsrätt. Den intagne måste visat på ånger och att han/hon har ändrat sitt liv till det bättre. Hur många år straffet bestäms till är olika. Det görs en individuell bedömning. Endera blir det ingen tidsbestämning eller också blir det tidsbestämt och vilken tid det blir är också olika.
  • Alltid
    EllaHedwig skrev 2010-04-19 12:55:53 följande:
    Jag hoppas verkligen att du läste igenom länken jag skrev tidigare, då de just skrev om ett fall som nekats två gånger och skulle upp i regeringsrätten. Detta var 2007 och som det verkar har det alltså inte blivit någon förändring i lagen. Varför du jiddrar om "aftonbladetkunskap" vet jag fortfarande inte då artikeln kom ifrån SR. Vad som sker eller har skett på den anstalten där du jobbar/jobbat på är en sak i sig, då jag inte VET hur fångvaktarna där gör vid en sån situation. Det jag dock vet, då jag är läskunnig, är att fångarna har rätt enligt lag att ha porr trots att de är dömda för just sexbrott. Och det är just detta jag är emot då jag inte tycker att de har någon som helst rätt till porr i fängelset.
    Jag arbetar på en en anstalt för sexualbrottslingar. Den domen är överklagad. Hur det gick med överklagningen vet jag ej. Men hur det än gick så vet jag att kriminalvården ej tillåter detta på anstlater.  Porr är alltså INTE tillåtet på anstalter för sexualbrottslingar. Porr kan verka menligt för behandlingen dessutom kränker den oss personal. Således är den ej tillåten. Innehav av porrfilmer, porrtidningar renderar i en rapport. Rapporter kan vidare ge varningar som kan leda till uppskjuten villkorlig frigvning.
  • Alltid
    Novemberstjärnan skrev 2010-04-19 13:34:55 följande:
    Men han skulle fortfarande till optikern. Hur skulle det annars gå till? Skulle optikerna komma till honom? kan någon svara? För det är väl ändå relevant i sammanhanget.
    Nej optikern kan inte komma till honom. På de flesta större anstalterna  finns tandläkare ca 1 gång per vecka och då är det bara akuttandvård som gäller. Dessutom brukar en läkare komma en gång per vecka och att det varje dag kan finnas tillgång till sjuksköterska. För att få komma till optiker måste man ha permission. Är man i normalpermissionsgång får detta ombesörjas då. Har man inte det så kan man få en särskild permission för att besöka optiker.

I just det här fallet så skulle han ha en lufthålspermission vilket kan sökas tidigast två år sedan den intagne blev häktad. En av de sakerna han tydligen hade sökt om på sin lufthål var att besöka en optiker.
  • Alltid
    snillis skrev 2010-04-20 12:28:04 följande:
    Fast det där är en sanning med modifikation. Jag har arbetat både inom kriminalvården och inom psykiatrin och det är mååååånga inom kriminalvården som skulle må mycket bättre av att få vård inom psykiatrin och som definitivt är psykiskt sjuka.
    Arbetar inom kriminalvården och jag håller absolut med. Det finns en drös med männsikor inom kriminalvården som man undrar vad de gör där. De skulle absolut sitta på rättspsyk eller iaf få bättre vård där. Gränsen är hårfin för var de hamnar ibland.....
  • Alltid
    varmchoklad skrev 2010-04-20 14:33:38 följande:
    Om man som anställd på restaurang/ bokhandel/ optikbutik etc vägrar att betjäna honom, kan han anmäla en då? 
    Nej, vad skulle han anmäla för då? Däremot kanske chefen inte blir så glad..... Vad säger en chef om att vägra vissa kunder. Diskriminering? Vet inte? Det är diskriminering att vägra vissa folkgrupper iaf o med all rätt. Men att vägra mördare... Det beror nog som sagt på vilken chef man har.
  • Alltid
    ELMK skrev 2010-04-20 20:32:56 följande:
    men efter bara 1,5 år? det är lite väl tidigt. visst om 5-10 år ja men 1,5....
    Enligt lagen har den intagne rätt att söka lufthålspermission tidigast 2 år efter han/hon blev frihetberövad. Vilket ovan nämnda person tycks gjort. Annars säger reglerna att den intagne ska sitta minst 1/4 av sitt straff innan han/hon kan söka permission. Lufthålspermission är bevakade dvs med personal. Den första normalpermissionen den intagne söker efter 1/4 av sitt straff är också oftast med bevakning eller tillsyn dvs med personal.

Så med andra ord så har Eklund minst suttit 2 år sedan han blev häktad annars hade en sådan permission aldrig blivit beviljad.
  • Alltid
    ELMK skrev 2010-04-20 20:41:33 följande:
    men nu talar vi om en människa som har tagit två liv varav ett barn... det ÄR skilland på kriminella och kriminella och människor och människor. tar man ett liv har man inga rättigheter kvar när man är bevisat skylldig. dock ska man inte ha dödsstraff.
    Det kan man tycka, men inför lagen är vi alla lika och det är efter den man döms.

Ett narkotikabrott kan ge tio år. Det kan mycket grova vålds och sexualbrottslingar få, det kan mördare få och en del andra brott också. Där görs det ingen skillnad berode på vad man är dömd för. Där handlar det om hur lång tid man fick.
  • Alltid
    ELMK skrev 2010-04-20 20:53:18 följande:
    jo men det ska vara hårdare för en person som har gjort något grövre. och tiden ska vara baserad på hur lång tid det kommer att ta att rehabilitera just den personen
    Och hur ska man veta det? En nakotikasmugglare som förstör massor med liv i sin sin väg. Där det genom hans handlande förekommer prostitution, trafficking, kanske mord och ond bråd död pga av överdoser. Hur ska det jämnföras med en man som misshandlar och våldtar sin flickvän grovt. De fick bägge 6 års fängelse, men hur lång tid tar det att rehabilitera dem. Och framförallt vem har begått det grövsta brottet. Narkotikasmugglaren eller våldtäktsmannen?
  • Alltid
    ELMK skrev 2010-04-20 21:03:47 följande:
    men du kanske trivs med att barnmödare osv släpps fria och riskerar återfall för att de inte får den vården de behöver?! det är det jag menar med hårdare tag. och då krävs det att man sitter inspärrad så man känner sig frihetsberövad ett bra tag så att man inser vad man gjort.
     Vaddå barnamördare som släpps fria!? Vad jag vet sitter Eklund inne för gott o vård finns att tillgå på våra anstalter. Han vet nog mkt väl vad han gjort. Sen att det är hemskt och rent ut sagt för jävligt är en sak. Det är vi nog alla ense om. Men han sitter där han sitter med all rätt.
  • Alltid
    Plutteli skrev 2010-04-23 09:32:24 följande:
    Huruvida nätet skall vara off limit eller ej tycker jag beror på den intagne. Vissa kan säkert hantera det på ett vettigt sätt, andra inte å då ska de inte ha tillgång till internet. Många fängelser dock har faktiskt inte internet till de intagna. Djur är förbjudna eftersom det finns de som kan vara allergiska och då fungerar det inte, möjligtvis att de kan få ha fiskar tex. Lasermannen tror jag säkert kan få ha tillgång till internet, för hans del ser jag faktiskt inte vad faran med internet skulle vara... För egen del anser jag att ett drägligt liv för internerna borde vara att ha ungefär vad man räknar med att en person som går på soc. ska kunna ha. Dvs möjlighet till hobbys, telefon (fast på fängelse begränsad sådan), TV och internet (samma här, på fängelse begränsad tillgång). Mat och husrum behöver vi knappast räkna eftersom de ju får sådant
    Men idag är det väl så att på alla slutna anstalter är väl internet förbjudet. Och ip-telefoni och mobiltelefoner...
Svar på tråden Anders Eklund får permission...