Inlägg från: diamanten |Visa alla inlägg
  • diamanten

Anders Eklund får permission...

Ventress skrev 2010-04-17 15:04:38 följande:
    han förtjänar det inte. Någonsin.
    Enligt svensk lag så gör han det.
  • diamanten
    Epeemaster skrev 2010-04-17 17:17:43 följande:
    Stackars Anders, livstids fängelse för två ynka mord! Det är klart att stackarn är förtjänt av en längre tids permission än dessa korta timmar. Hur ska han annars kunna visa hur bra den svenska kriminalvården är. Han är säkerligen helt botad från sitt udda begär att mörda, redan för länge sedan. Kan vi inte släppa honom istället?

Tror du är rätt ensam om att ha ovanstående åsikter.

• diamanten
    Bam skrev 2010-04-17 17:56:41 följande:
    Alternativet? Att han äter sina måltider i fängelset såklart. Jag har ingen lust att diskutera fångvård, för det var väl inte det ts handlade om? Jag anser inte att det är en mänsklig rättighet för en dömd sexmördare att vistas ute. Det är min åsikt och jag är i min fulla rätt att ha den.

Vem har påstått att det är en mänslig rättighet?

Det är en laglig rättighet i Sverige.

• diamanten
    Epeemaster skrev 2010-04-17 18:03:26 följande:
     De dömda avsade sig rätten till mänskliga rättigheter när de begick sina brott.
    Nej, det gjorde de inte. 
  • diamanten
    Epeemaster skrev 2010-04-17 18:40:06 följande:
    Samhällets primära intresse borde vara att skydda de laglydiga från de laglösa.
    På vilket sätt menar du att detta intresse inte tillgodoses i situationen med Anders Eklund? Är du orolig för att han ska begå brott medan han är utanför fängelset? Eller är du emot att han får gå på restaurang för att det "känns" fel för dig?
  • diamanten
    Bam skrev 2010-04-17 18:54:41 följande:
    Jag svarar gärna på det. För min del är det en kombination. Dels finns risken att han rymmer, dels ser jag ingen anledning till att han ska åtnjuta sådana saker. Mat finns i fängelset. Bra sådan också. Eller finns det någon som tror att våra kära fångar lever på torrt bröd och fisljummet vatten?

Risken att han rymmer torde ha bedömts vara tillräckligt låg för att han ska få permission. Man får helt enkelt lita på att de ansvariga människoran vet vad de gör.

Vad gäller "anledningen" så anser jag att det inte behöver anges någon särskild anledning. Han har en laglig rätt att få permission. Inget mer med det.

Även kriminella människor har rättigheter. Oavsett hur hemskt du tycker att det är.

Svar på tråden Anders Eklund får permission...