Inlägg från: snillis |Visa alla inlägg
  • snillis

Anders Eklund får permission...

Men herregud, han måste väl för fan få fixa glasögon!
    Hur primitiva är ni egentligen?

• snillis
    EllaHedwig skrev 2010-04-19 11:57:21 följande:
    Och det är 4-5% förmycket. Man kan inte laga någon som är trasig så att den blir hel igen...
    Hur tror du själv att psykiska problem/personlighetsstörningar uppstår?
  • snillis
    Ess skrev 2010-04-19 12:34:32 följande:
    Om nu Eklunds familj lider så är det HANS fel och ingen annans, HAN har valt sin väg och HAN drar dem genom skiten.Hade mitt barn varit farlig för allmänheten så hade jag inte velat att han/hon skulle komma ut igen för att skada fler. Jag hade mått jävligt dåligt och funderat hela livet över vad jag gjort för fel, varför det blivit så.Hade mina vägar korsats med mitt barns mördare/våldtäktsman så hade en av oss inte kommit levande därifrån.Jag fattar inte varför dom släpper ut honom överhuvudtaget, men missbedömningar har dom ju gjort förr, tyvärr.
    Och du hade tyckt att det var helt ok att din anhörige under fängelsevistelsen behandlades helt utan hänsyn till mänskliga rättigheter osv?
    Bröd/vatten, tortyr osv.
  • snillis

Precis som Blind Urmakare skriver så är ju långt ifrån alla kriminella (ett litet fåtal) monster helt utan framtidsutsikter.
    De allra flesta har bra rehabiliteringsprognos, med rätt stöd och utan att bli dömda av resten av samhället förståss.
    Det är enormt kontraproduktivt att vara så hårt och utan försonande drag, det är en sådan attityd som gör att dessa människor aldrig kommer in i samhället igen efter avtjänat straff.

Jag har arbetat inom både kriminalvård och slutenpsykiatrisk vård och visst finns det människor som kanske aldrig kan komma ut igen utan att göra andra människor illa men som sagt, de allra flesta har goda utsikter att bli "goda" medborgare med rätt insatser och rätt stöd!

• snillis

Och det jag skulle komma fram till......

Om de där fåtalet "onda" skall sätta upp agendan för alla andra människor - då är det ju dom som segrar. Och det vill väl ingen?

• snillis
    Plutteli skrev 2010-04-19 13:10:08 följande:
    Psykisk sjukdom handlar inte om att man som förälder misslyckats med något. Om du på allvar tror det så har du noll koll på vad psykiska sjukdomar handlar om!
    Det KAN iofs bero på en alldeles förfärlig uppväxt men det kan också bero på annat.
    Inget är fel!
  • snillis
    mamamamamaräng skrev 2010-04-19 13:14:05 följande:
    Men han är ju inte sjuk. Han har varit ytterst medveten och införstådd med vad han har gjort. Hade han varit sjuk hade han dömts till rättspsykiatrisk vård.
    Fast det där är en sanning med modifikation.
    Jag har arbetat både inom kriminalvården och inom psykiatrin och det är mååååånga inom kriminalvården som skulle må mycket bättre av att få vård inom psykiatrin och som definitivt är psykiskt sjuka.
  • snillis
    Ventress skrev 2010-04-19 17:59:59 följande:
    Jag hade accepterat hans rättigheter, men inte f-n hade jag suttit på samma restaurang som han, med mina barn med mig - och NEJ jag hade aldrig bott i samma stad som han, ännu mindre på samma gata - om jag hade vetat att han var där. För OM han kommer ut lär han väl få en ny identitet...
    Ler lite för mig själv.
    Så du menar att du tror att det där du bor inte finns några "farliga" människor?
    Om AL skulle flytta till din stad skulle du alltså dra dina barn upp från allt invant och tryggt och flytta därifrån?
    Jo men tjena!

Och vad skulle han kunna göra dina barn om han, tillsammans med sina fångvårdare åt på samma restaurang som dig och dina barn?
    Du har sett för mycket på "När lammen tystnar" tror jag bestämt!
  • snillis
    Plutteli skrev 2010-04-20 15:29:24 följande:
    Nej självklart kan det finnas en svår barndom bakom. Men rent generellt så tänkte jag mer att under normala uppväxtförhållanden så är det sällan en grund för att "odla" psykisk sjukdom om du förstår hur jag tänker?
    Och vice versa, hos många av dem som lider av psykiska sjukdomar så hittar du orsaker i uppväxten.
  • snillis
    ELMK skrev 2010-04-20 19:56:35 följande:
    fängelse är inte vad det borde vara......
    Vad borde det vara då?
    Och vad är det menar du?
Svar på tråden Anders Eklund får permission...