-
Permission är en del av anpassningen tillbaka till samhället. Om man inte får permision under den tiden man sitter frihetsberövad hur ska man då någonsin kunna komma tillbaka till samhället som en någorlunda fungerande medborgare?Ventress skrev 2010-04-17 15:00:45 följande:www.sydsvenskan.se/sverige/article727710/Dubb...Restaurangbesök??????Menar de allvar????Fy fan!!!
-
Vill understryka att det samhället en del av er verkar förespråka vill jag INTE bo i! Om man är för dödsstraff så flyttar man helt sonika till ett land där det fortfarande finns. Ett land där rättigheter inte respekteras särskilt bra är USA. Där kan man bli frihetsberövad och få sitta i fängelse utan rättegång, och detta kan ju givetvis även ske oskyldiga, till exempel de som förespråkar dödsstraff och att låsa in folk och kasta bort nyckeln i denna tråd. Det finns fler länder där man inte har några mänskliga rättigheter. Stening till döds för otrohet kanske vore något? Utan rätt till en rättvis prövning? Mannens ord är det som gäller, alltså är du skyldig om din man anklagar dig för att vara otrogen och du har således förbrukat din rätt till att leva. Bara sådär! Underbart!
Jag undrar när folk ska lära sig att det inte finns "rättvisa" och det kommer aldrig att finnas för det går inte att uppnå.
-
Och många "bevisat" skyldiga har visat sig vara oskyldiga.....ELMK skrev 2010-04-20 20:41:33 följande:men nu talar vi om en människa som har tagit två liv varav ett barn... det ÄR skilland på kriminella och kriminella och människor och människor. tar man ett liv har man inga rättigheter kvar när man är bevisat skylldig. dock ska man inte ha dödsstraff.
Jag ifrågasätter inte om Anders Eklund är skyldig eller ej, det har jag nämligen ingen som helst aning om. -
Att sitta frihetsberövad i 1,5 år är faktiskt lång tid.ELMK skrev 2010-04-20 20:32:56 följande:men efter bara 1,5 år? det är lite väl tidigt. visst om 5-10 år ja men 1,5....
-
Vad är då kriteriet att det verkligen är bevisat? Tror du att den som sitter oskyldig i fängelset är tacksam för att han/hon får leva om vederbörande ska sitta inlåst resten av livet utan några som helst rättigheter så som att få gå till en optiker så personen i fråga kan se?ELMK skrev 2010-04-20 20:48:48 följande:skriver som jag skrev i ett tidigare inlägg... det ÄR skillnad på kriminella och kriminella och människor och människor. tar man ett liv har man inga rättigheter kvar när man är bevisat skyldig. dock ska man inte ha dödsstraff.alltså man ska vara BEVISAT skyldig, och det ska INTE vara dödsstraff om det mot förmodan (vilket kommer ske någon gång) är så att man är oskyldigt dömd
Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser inlägg av sådant här slag. Jag anser att det visar stor brist på empati att inte kunna se att det är en människa bakom illgärningen. Frisk nej, men fortfarande en människa. Att då sänka sig till samma nivå som mördare och påstå att en människa har förbrukat all rätt till någon form av värdighet är osmakligt. Och när man sedan menar att det inte spelar någon större roll att några oskyldiga hamnar i fängelse så länge de får leva hoppas jag att den som påstår detta inte har något som helst rättskipning i Sverige att göra över huvud taget! -
Det har jag inte sagt, men ditt pubertala inlägg får stå för dig. Jag skrev bara att 1,5 år är lång tid om man är frihetsberövad. Det är ett konstaterande i sig. Det står inte om det är synd om vederbörande eller inte utan att det är just lång tid.Ventress skrev 2010-04-20 20:54:47 följande:Jaja, bu-hu för Anders....
-
Var påstår jag att de ska släppas fria vind för våg? Vad har hårdare tag att göra med att man har förbrukat sina rättigheter? Ditt resonemang håller dåligt.ELMK skrev 2010-04-20 21:03:47 följande:men du kanske trivs med att barnmödare osv släpps fria och riskerar återfall för att de inte får den vården de behöver?! det är det jag menar med hårdare tag. och då krävs det att man sitter inspärrad så man känner sig frihetsberövad ett bra tag så att man inser vad man gjort.
-
Jag förstår inte alls vad du menar. Många att stifta lagar är inte lätt? Kommer det alltid finnas fel i en lag? Fattar ingenting av det inlägget faktiskt.ELMK skrev 2010-04-20 20:54:07 följande:finns MÅNGA fel med våran lag....MÅNGA att stifta lagar är inte lätt och det kommer alltid finnas fel i en lag
-
Förstår du varifrån folk får uppfattniingen om att det skulle vara lätt att sitta i fängelse? Att folk verkar tro att det är någon form av semester? Att få gå i rastgård en timme om dagen, att inte få röka (en vinst för dom själva men det ser man inte när man röker själv), inte kunna göra vad man vill när man vill är för mig inte semester.jaghopparhögt skrev 2010-04-20 21:01:30 följande:Det är inte lätt att sitta i fängelse. Sen är ju frågan hur obehagligt man vill göra det, och är man beredd att ta de förändringarna i samhället som det leder till?
-
Jaha, är det där i det troligen ligger. Tack för svar!jaghopparhögt skrev 2010-04-20 21:27:39 följande:Jag förstår att vissa tror att det är lätt och trevligt me ndet är för att folk förstår inte hur allvarligt man reagerar på inlåsning och frihetsbegränsning. De tror att de är starkare än vad de är.
Själv hade jag varit knäckt inom mindre än ett dygn.
Du får ha en fin kväll. Läggdags här!