Inlägg från: Ventress |Visa alla inlägg
  • Svar på tråden Anders Eklund får permission...
  • Ventress
    Alltid skrev 2010-04-17 15:03:13 följande:
    Lagstiftningen säger att man som intagen har rätt att söka lufthålspermission 2 år efter man blev frihetsberövad dvs två efter man blev häktad. Brukar normalt vara 4 timmar med bevakning. Sen kan man tycka vad man vill om det, men det är helt lagligt.
    Jo, det är lagligt, men det känns bara så fel - han förtjänar det inte. Någonsin.
  • Ventress
    diamanten skrev 2010-04-17 15:07:44 följande:
    Enligt svensk lag så gör han det.
    Svensk "lag".
  • Ventress
    saltabanditen skrev 2010-04-17 15:45:30 följande:
    Vad är det som är ett hån? Att han få gå till en optiker, köpa en bok, resturangbesöket eller att han öht har mänskliga rättigheter?
    Kanske att han redan får komma ut (även om det bara rör sig om ett par timmar)- hur länge sen är det han mördade Engla? Två år? Restaurangbesöket är väl rätt onödigt.
  • Ventress
    bits skrev 2010-04-17 21:34:08 följande:
    Jag önskar att jag kunde vara så storsint att jag unnar honom detta. Men jag tycker att det gått för kort tid. Anders Eklund (som för övrigt sitter inne i staden där jag bor, på Norrtäljeanstalten, det kanske gör att det känns lite nära) våldtog och mördade en liten flicka, efter att hon hade dött våldtog han henne igen. För mig känns det som att det vore att spotta hennes mamma i ansiktet om han får permission så fort. Jag kan inte föreställa mig den smärta som han åsamkat sina båda offers familjer och som förföljer dem varje dag och varje natt.För en tid sedan så var det en dokumentär om en amerikansk pojke som föll offer för pedofiler, han blev våldtagen och mördad i ett skogsområde. Jag minns inte alla detaljer men gärningsmannen var nog den vidrigaste, mest cyniske och beräknande person jag sett. Att höra hans dialog med sig själv, hur han talade, hur han hånfullt härmade hur barnen brukade skrika sluta det gör ont, det gör ont, när en skolbuss full av barn åkte förbi hans bil fantiserade han högt om vad han skulle vilja gå upp och göra med dem. I den här dokumentären sade en kvinna som hade kämpat för att han ej skulle släppas ut (för tidigare sexbrott) och som blivit konstant motarbetad p.g.a detta,  att just pedofiler är den grupp kriminella som i princip alltid får återfall, som aldrig blir riktigt friska.
    Känner som du - det är oerhört svårt att ha någon som helst sympati eller empati för Eklund. OK, han kanske behöver glasögon, men maten och att få gå till en bokhandel...nej, det är för tidigt (det är det nog om 100 år också).
    Ang. mänskliga rättigheter....ja, man ska kanske ha respekterat andras mänskliga rättigheter innan man kan kräva/få sådana själv. Och att få äta på restaurang är ingen mänsklig rättighet. Han kan ju beställa hemkörning...
  • Ventress

Om han nu skulle komma ut efter behandling och ansågs, av experter, vara rehabiliterad....vem av er som värnar om hans mänskliga rättigheter skulle vilja ha honom som granne???? Skulle ni sitta och äta bredvid honom på en restaurang? Med era barn bredvid er? Skulle ni lita på att han var frisk?

• Ventress
    Blind Urmakare skrev 2010-04-19 11:36:04 följande:
    Förhoppningsvis skulle alla värna om hans mänskliga rättigheter. Brott mot folkrätten är allvarliga saker.
    Jag hade accepterat hans rättigheter, men inte f-n hade jag suttit på samma restaurang som han, med mina barn med mig - och NEJ jag hade aldrig bott i samma stad som han, ännu mindre på samma gata - om jag hade vetat att han var där. För OM han kommer ut lär han väl få en ny identitet...
  • Ventress

Haha...
    Skulle nog tappa aptiten om jag såg honom vid bordet mittemot...alla säger vi ibland för mycket, men jag skulle nog inte må så bra av att ha honom i närheten och veta att han rör sig i mitt område. Men tur att så många andra här skulle välkomna honom - då behöver jag ju inte oroa mig.
    Vad "lammen" har med det hela att göra, fattar jag inte...

• Ventress
    Ord blind skrev 2010-04-20 20:49:09 följande:
    Att sitta frihetsberövad i 1,5 år är faktiskt lång tid.
    Jaja, bu-hu för Anders....
  • Ventress
    Ord blind skrev 2010-04-20 20:43:24 följande:
     Det finns fler länder där man inte har några mänskliga rättigheter. Stening till döds för otrohet kanske vore något? Utan rätt till en rättvis prövning? Mannens ord är det som gäller, alltså är du skyldig om din man anklagar dig för att vara otrogen och du har således förbrukat din rätt till att leva. Bara sådär! Underbart!Jag undrar när folk ska lära sig att det inte finns "rättvisa" och det kommer aldrig att finnas för det går inte att uppnå.
    Otrohet och ett brutalt mord på ett barn är väl knappast samma sak! Det är klart att vi inte ska stena folk till höger och vänster för småsaker, och avrätta människor bara så där hursomhelst. Det inser nog de flesta är idiotiskt (sharia-lagar etc.). Många tycker nog att bara att AR INTE BORDE FÅ KOMMA UT ÄN. Eller någonsin.
  • Ventress
    varmchoklad skrev 2010-04-20 21:24:58 följande:
    Frågan man kanske ska ställa sig är varför Sydsvenskan skriver om detta. Arboga-tyskan går väl också ut på permision ibland, om henne hörs inte ett ljud trots att hon faktiskt överföll och mördade två barn i deras eget hem medans de var iklädda sina pyamas. Media tycks över huvud taget visa denne bestialiske mördare AE ett stort intresse, nyss stod det om att han ägnar dagarna åt att tillverka möbler åt företaget Jysk.Vill man från pressens sida riva i gamla sår, skapa en debatt om kriminalvården eller vad är egentligen syftet med att gång på gång publicera (provokativa) nyheter om barnamördarens tillvaro?
    Så sant...
Svar på tråden Anders Eklund får permission...