bits skrev 2010-04-17 21:34:08 följande:
Jag önskar att jag kunde vara så storsint att jag unnar honom detta. Men jag tycker att det gått för kort tid. Anders Eklund (som för övrigt sitter inne i staden där jag bor, på Norrtäljeanstalten, det kanske gör att det känns lite nära) våldtog och mördade en liten flicka, efter att hon hade dött våldtog han henne igen. För mig känns det som att det vore att spotta hennes mamma i ansiktet om han får permission så fort. Jag kan inte föreställa mig den smärta som han åsamkat sina båda offers familjer och som förföljer dem varje dag och varje natt.För en tid sedan så var det en dokumentär om en amerikansk pojke som föll offer för pedofiler, han blev våldtagen och mördad i ett skogsområde. Jag minns inte alla detaljer men gärningsmannen var nog den vidrigaste, mest cyniske och beräknande person jag sett. Att höra hans dialog med sig själv, hur han talade, hur han hånfullt härmade hur barnen brukade skrika sluta det gör ont, det gör ont, när en skolbuss full av barn åkte förbi hans bil fantiserade han högt om vad han skulle vilja gå upp och göra med dem. I den här dokumentären sade en kvinna som hade kämpat för att han ej skulle släppas ut (för tidigare sexbrott) och som blivit konstant motarbetad p.g.a detta, att just pedofiler är den grupp kriminella som i princip alltid får återfall, som aldrig blir riktigt friska.
Känner som du - det är oerhört svårt att ha någon som helst sympati eller empati för Eklund. OK, han kanske behöver glasögon, men maten och att få gå till en bokhandel...nej, det är för tidigt (det är det nog om 100 år också).
Ang. mänskliga rättigheter....ja, man ska kanske ha respekterat andras mänskliga rättigheter innan man kan kräva/få sådana själv. Och att få äta på restaurang är ingen mänsklig rättighet. Han kan ju beställa hemkörning...