Inlägg från: Mad as snow |Visa alla inlägg
  • Mad as snow

Anders Eklund får permission...

Man kan vara psykiskt sjuk utan att vara det rent juridiskt. För att förklara det förenklat så handlar det väl om att kunna skilja på rätt och fel. En person som är såpass psykotisk att vederbörande inte kan skilja på rätt och fel, som inte begriper konsekvensen av sin handling, blir förmodligen betraktad som psykiskt sjuk även i lagens mening och blir dömd till vård. En människa med en allvarlig personlighetsstörning eller en psykisk sjukdom kan ändå dömas till ett vanligt fängeslestraff eftersom den psykiska sjukdomen inte har gjort att vederbörande inte begriper sina handlingar. Anders Eklund visste precis vad han gjorde (vad jag har förstått det som) och tog till ganska drastiska åtgärder för att gömma vad han hade gjort.

Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Mad as snow
    ELMK skrev 2010-04-21 09:26:14 följande:
    fast det ska inte vara lätt, tycker att det kan vara lite hårdare (inte medeltida som någon skrev att jag var ute efter) det ska vara psykiskt påfrestande att sitta inne just för att man har gjort något som inte är accepterat. visst det är redan psykiskt påfrestande men varför har vi då i sverige så hög statistik på återfall av brottslighet, det är ju sådana saker man ska "vårda bort" på fängelser, det är ju därför vi har fängelser, för att "bota" brottsligheten. www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instanc...
    Vilka länder jämför du med när du analyserar återfall i Sverige? Tar du någon hänsyn till att Sveriges kriminalstatistik i jämförelse med många andra länder mycket utförlig och detaljerad?
  • Mad as snow
    ELMK skrev 2010-04-21 09:42:48 följande:
    det jag tar hänsyn till är återfall i sverige enbart för det är där vi lever, även om vi har en "bra" statistik osv så är det fortfarande inte acceptabelt, varför då ens ha fängelser om dom inte gör det dom ska göra. det optimala skulle vara 0% men det är ett önsketänkande dock kan vi sänka % avsevärt bara man lägger manken till
    Hur kan du yttra dig om återfallen i Sverige när du inte jämför med annat än Sverige? Vad säger dessa siffror dig egentligen utan jämförelse?
    Angående siffrorna så undrar jag vilka det är, men det är kanske överkurs att begära förstås.
  • Mad as snow
    ELMK skrev 2010-04-21 10:47:46 följande:
    skrev ju också att sverige har en av de bästa statistiken 
    Som sagt. vilka siffror är det du grundar dina inlägg på när du jämför med andra länder?
    Jag har en stark känsla av att du tycker en hel del, vilket inte är fel i sig. Men det verkar stanna vid just tyckande när det önskas belägg och förklaringar till vad det är du säger.
Svar på tråden Anders Eklund får permission...