Inlägg från: mamamamamaräng |Visa alla inlägg
  • mamamamamaräng

Anders Eklund får permission...

diamanten skrev 2010-04-17 17:20:00 följande:
    Tror du är rätt ensam om att ha ovanstående åsikter.
    saltabanditen skrev 2010-04-17 17:28:09 följande:
    Och det där inlägget slog ganska fel. Tror att du menade att vara sarkastisk, men det är svårt att få fram på rätt sätt i text.
    Nej det är kristallklart att Epeemaster är ironisk.
  • mamamamamaräng
    Blind Urmakare skrev 2010-04-17 20:13:19 följande:
    Huruvida Eklund kan rehabiliteras eller inte återstår att se och man får väl hoppas att han kan det. Förr eller senare kommer Eklund att komma ut och då är det bättre att han kommer ut rehabiliterad och fungerande i samhället. Permissioner är en viktig del i integrationsprocessen från institutionen till samhället.  Kriminalvården gör en del missar i sin bedömning av rymningsrisk men överlag är de ganska skickliga på att sålla de rymningsbenägna från de andra. 
    Förbrytare som är pedofiler, psykopater och mördare "i ett", som Anders Eklund och Ulf Ohlsson (må han brinna i helvetet!), eller enbart psykopater och mördare skulle aldrig någonsin släppas ut ur fängelser.

Inte ens på permission.
    Även om risken kanske är liten att de rymmer så räcker allvaret i deras missgärningar för att man inte ska ta den risken.

Det finns ingen bot mot psykopati (antisocial personlighetsstörning).
    Sådana brottsligar kan därför inte rehabiliteras eller integreras.
    Deras drivkraft är lust och deras beteende är tvångsmässigt.

Det är naivt av svenska kriminalvården "återstår att se" om Eklund kan rehabiliteras.
  • mamamamamaräng
    mamamamamaräng skrev 2010-04-17 22:35:44 följande:
    Det är naivt av svenska kriminalvården "återstår att se" om Eklund kan rehabiliteras.
    Skulle stå:

Det är naivt att svenska kriminalvården "återstår att se" om Eklund kan rehabiliteras.
  • mamamamamaräng
    Blind Urmakare skrev 2010-04-17 23:35:04 följande:
    Vet du att Eklund har antisocial personlighetsstörning? Det brukar nämligen ta år att diagnosera.  Sedan måste jag ifrågasätta din förmåga att kunna förutse och förbestämma de intagnas rehabiliteringsförmåga.
    Njae, vet och vet.

Skulle vara konstigt om en människa som är normalt funtad gör sig skyldig till sådana sjuka och oempatiska brott.

Handlingarna i sig räcker för mig för att inte vilja ha en som är kapabel till sådana handlingar i samhället.

Jag ifrågasätter om det ens finns proffs på området som kan sia om vad de kommer att ta sig till.
  • mamamamamaräng
    Blind Urmakare skrev 2010-04-17 23:44:26 följande:
    Eklund och de andra intagna, eller monster som du så fint uttrycker dig, är i huvudsak skyddade från allmänheten eftersom de vistas i häkte. Vid de tillfällen de får permission har de eskort. Sannolikheten för att en intagen ska dra på något mordmission under en permission är förhållandevis låg så om jag var du skulle jag inte oroa mig för att Eklund är ute och köper en bok. Det stämmer förövrigt inte riktigt in på hans profil att han skulle börja mörda vilt omkring sig mitt på öppen gata.
    Nej, han skulle förmodligen invänta rätt tillfälle att sexmörda något stackars barn igen.

Och, förresten, vilken är hans profil?

Upplys mig/oss.
  • mamamamamaräng
    Blind Urmakare skrev 2010-04-18 00:23:02 följande:
    Eklund är inte "normalt funtad" det kan vilken lekman som helst konstatera. Exakt vilken diagnos ha har (om någon) återstår att se. Att han behöver psykologisk hjälp däremot ser jag som självklar. Eklund kan få tidsbestämt om sakkunniga bedömer hans rehabilitering som lyckad. OM han kommer ut ligger det i allmänhetens intresse att han kommer ut rehabiliterad så att han inte skadar någon annan. Och som jag tidigare nämnt så är permissionen en viktig del i rehabiliteringen.
    Ja precis, han är inte normalt funtad, och det kan vilken lekman som helst konstatera.

Han måste ha en diagnos. Människor gör inte sådant om deras sinne är friskt. Det inser du väl?

Vad skulle annars förklaringen vara?

Jag tycker att det är fel att vi inte har livstidsstraff utan möjlighet att bli frisläppt här i Sverige när det gäller brottslingar som Anders Eklund, Ulf Nilsson, Niklas Lindgren och för den delen barnamörderskan Christine Schürrer.

Och därför finns det ingen vits med permission för dessa heller.
  • mamamamamaräng
    Blind Urmakare skrev 2010-04-18 00:34:48 följande:
    Svårt med tanke på att han eskorteras. Utifrån det jag har fått veta om honom från människor som känt honom så är han inte smart och inte socialt begåvad. Han är inte smart nog att planera en rymning och han har inte det sociala kontaktnät som krävs för att kunna hålla sig undan. Mer än så vet jag inte om hans person eftersom jag är ganska ointresserad av just Eklund. Visst skulle han kunna försöka springa ifrån sina fångvaktare men jag har svårt att tro att han skulle kunna komma långt med tanke på han fysiska form.
    OK. Det låter som att det inte är någon större risk att ha honom på permis utifrån den informationen.

Men jag vill inte ha honom fri ute i samhället någonsin mer.
  • mamamamamaräng
    Blind Urmakare skrev 2010-04-18 00:56:54 följande:
    Livstid är livstid tills dess att straffet tidsbestämt och det är långt ifrån en rättighet att få straffet tidsbestämt. (sv.wikipedia.org/wiki/Livstids_fängelse_i_Sve...). Ambitionen i Sverige är att rehabilitera (jag börjar känna mig som en hackad skiva) och även människor som Schürrer och Eklund ska få en möjlighet att kunna rehabiliteras. Dit ingår permission. Sinnet behöver inte vara friskt bara för att man inte har en diagnos. Han kan helt enkelt vara enormt omoralisk och sakna grundläggande spärrar. En mor som slår sitt barn behöver inte ha en diagnos bara för att hon slår sitt barn, hon kan helt enkelt vara en dålig mamma med aggressionsproblem. Nu är såklart Eklunds brott betydligt värre (som om jag skulle vara tvungen att säga det) men principen är det samma. Det kan vara väldigt mycket fel på en person utan att personen har en psykos eller en personlighetsstörning. Men det kan också vara så att Eklund har en diagnos, jag vet inte. Det jag dock vet är att han inte dömdes till sluten psykiatrisk vård.
    Ja men om man är omoralisk och saknar grundläggande spärrar så kan man ju undra vad orsaken till detta är? Finns det som isolerat symtom utan att ingå i en diagnos som personlighetsstörning? Det betvivlar jag.

Och så vitt jag vet är fängelsena fulla av interner som har antisocial personlighetstörning. Som är obotbart.

Detta räknas vanligen inte som en diagnos som ska föranleda rättspsykiatrisk vård.

Enligt Socialstyrelsen är det följande grupper som anses lida av allvarlig psykiatrisk störning som döms till det:

1. Personer med psykoser eller psykosliknande tillstånd, det vill säga människor som på grund av hallucinationer, vanföreställningar eller förvirring har en väldigt avvikande verklighetsuppfattning. Typfallet är någon med schizofreni eller bipolär sjukdom.
    2. Allvarligt deprimerade, självmordsbenägna personer.
    3. Personlighetsstörda personer med psykosgenombrott eller med ett starkt tvångsmässigt beteende, exempelvis kleptomani, pyromani eller vissa former av pedofili.
    4. En bred "restgrupp", där gravt utvecklingsstörda, svårt hjärnskadade och mycket dementa patienter ingår.

Alltså människor som inte kan styra över sitt beteende och/eller inte kan förstå att det de gjort är fel. Eller som har en felaktig verklighetsuppfattning.
  • mamamamamaräng
    Bam skrev 2010-04-18 01:29:26 följande:
    Kanske finns det nån som ser honom ute på permis och gör slut på hans "lidande"? En kan alltid hoppas.
    Man kan ju alltid hoppas på att optikern tar sitt samhälleliga ansvar. 
  • mamamamamaräng
    danny79 skrev 2010-04-18 01:43:39 följande:
    men är du helt dum i hövvet,, Att ngn ska kunna dömas för psykiskt störning är helt fel.. Har ngn gjort ett bort så ska denna människa dömmas till fängelse.. , vård? helvete heller.. denna människa ska inte få en andra chans. vård ska han få om han har fått en infektion eller hög feber.. vård ska han inte få om han mördat ngn.. då ska ha dömas till livstid, och det ska även vara livstid.. är brottet brutalt nog så ska dödsstraff tilläpas... våldtäcksmän och pedofiler ska sitta på samma avdelning som mördare och andra grova brottslingar... så får dom förhoppsningvis sina ordentliga och riktiga straff.. Går man över en grns så finns ingen återvändå
    Menar du att t ex schizofrena och deprimerade personer ska dömas till fängelse?
    Det kan drabba dig eller ditt barn. Skulle du inte vilja att du eller ditt barn fick hjälp att bli frisk då?

Läs mitt förra inlägg om vad som anses vara allvarlig psykiatrisk störning.

Jag tycker att grupperna 1, 2 och 4 solklart är värda en chans att slippa vistas i fängelse.
Svar på tråden Anders Eklund får permission...