Inlägg från: saltabanditen |Visa alla inlägg
  • saltabanditen

Anders Eklund får permission...

EllaHedwig skrev 2010-04-18 11:01:55 följande:
    Saltbanditen:HAHAHA!!! Nej, såklart att jag inte missat vitsen med permissionerna... Det jag menar är att avskum som Eklund inte förtjänar att komma UT i samhället överhuvudtaget och därför finns det ingen mening med permissioner för dem, förstod du inte det?!
    Nej, jag förstod inte riktigt vad du menade. Tror att det beror på att vi tänker diametralt olika. Många verkar tycka att det är detsamma som frihet, jag ser det verkligen inte så.
  • saltabanditen
    Virriga Vera skrev 2010-04-18 11:20:03 följande:
    Det är ju faktiskt så man lever inom en hel del hederskulturer som vi svenskar ogillar och fördömer, men det är kanske ok när det gäller oss själva?
    Det intressanta är att de som förespråkar ett hämndperspektiv är de som tar upp det från ett moraliskt och ibland etiskt perspektiv.
    Att det är moralisk och etisk rättvisa med att mörda mördaren osv.

De som anser att våldtäktsmän ska våldtas, de som hoppas att de som argumenterar för en human människosyn ska gälla alla människor osv baserar alltid detta på att någon annan ska utföra hämndaktionen.

Moraliskt har den sjunkit lägre än gärningsmannen själv eftersom de inte vågar stå för sin åsikter. Å andra sidan inser de kanske att iom att man ska få ta rättvisan i egna händer kommer de att bli offer för det som de själv förespråkar.

Ställer man det på sin spets, ska brott som medelsvensson begår bestraffas på samma sätt. Snattare ska bestraffas med att okända människor kommer och tar en och annan sak i hemmet, fortköraren ska bestraffas med att andra får krocka med bilen osv.
    Kontentan är att det inte går att föra en prohämnd-diskussion ur annat än ett känslomässigt perspektiv.

Nu finns det anledning till varför vi har gått ifrån medeltidslagarna och istället har en objektiv syn på brott och straff.
    Det lite tragikomiska i detta är att prohämnd-anhängarna nästan alltid försvarar sig med en odefinerbar skala där svenssonbrott ska dömas efter nutida lagar men inte andra brott.
    Dubbelmoral i sitt esse.
  • saltabanditen
    maelgi skrev 2010-04-18 12:02:18 följande:
    Tror inte att de staterna har högre mordstatistik pga att dom har dödsstraff. Jag kan helt utan ngn som helst tvivel säga att inför dödsstraff för faan. Givetvis ska personen vara dömd helt utan tvivel så man vet att man tar död på den som verkligen är skyldig. Enda anledningen till att jag inte själv skulle straffa ngn som gjort ngn nära till mig illa är att jag inte vill hamna i fängelse själv för d drabbar mina nära oxå. Men är man så funtad så man har ihjäl en liten flicka så är d kört från början. Man kan inte vara så sjuk o sen helt plötsligt bli frisk efter ngn slags rehabilitering. Jag är HELT för livsstids fängelse o hellre d än dödsstraff men då ska fångarna lida för d dom gjort oxå. Sen är d ju ett stort skämt att livstid här i Sverige är tisdbestämt. Livstid då ska människan sitta tills han/hon dör helt enkelt o inte fan ska dom ha d lyxigt i fängelset. Lägg dom pengarna på offren ist för o ge fångarna en så bra tillvaro som möjligt i fängelset. I USA kan man tom få 2 st livstiddomar på sig, tex. 100 år + 100 år. Där kan man snacka livstid.
    Du vet inget om fångvård, fängelser eller psykiatri. Bra då vet vi det.

I USA kan man få livstid för snatteri av chokladkaka, det låter som ett fint rättssystem det där, ellerhur?
  • saltabanditen
    maelgi skrev 2010-04-18 12:13:43 följande:
    Nej nu syftade jag på att anledningen till att man ska få livstid i sverige ska vara den samma men att d ska vara livstid o inte några få år bara!Sen vet väl inte du vad jag vet om fångvård etc. Jag har min åsikt så äre bara o varför kalla d livstid om d nu inte är livt ut!?
    Ok du syftade på Sverige men hänvisade till USA som man inte ska hänvisa till när man ska hänvisa till bristerna...

När du uttrycker dig "ha det lyxigt i fängelse" skvallrar det en del om kunskapsnivån om jag säger så...

Det finns orsaker varför livstid heter livstid på samma sätt som att livstid kan vara tidsbestämt men även inte tidsbestämt. Nu vet jag att det ska finnas att läsa varför det heter som det gör, men tyvärr varken orkar eller hinner jag googla idag. Men det finns iallafall om du är tillräckligt intresserad.
  • saltabanditen
    lyckligmamma skrev 2010-04-18 13:30:29 följande:
    Vilken människosyn vissa har faktiskt. Ni har läst i en tidning. Ni vet inte vad han är för en person. Jag har också läst i tidningar. Jag tycker inte om det han ahr gjort, jag är också den som inte tror att en sån människa aldrig gör om det. Just därför är han inspärrad. Han får behandling. Ingen här vet hur hans dagar ser ut, vad som spökar i hans huvud. Han är en mycket sjuk människa. Jag kan inte hata en sjuk människa, men jag kan hata dens gärningar. Sverige är kasnkeför snälal mot sina intagna i fängelset, men Sverige är ett land med mycket moral och bra mänskliga rättigheter. De får hjälp, tänk omm de bara hade spärrats in och aldrig gå ut, försöka anpassa sig och blivit sjukare och sjukare, det är då människor blir farliga tror jag. Jag tror många tror att han fick värsta lyckdagen. Men kom ihåg att han aldrig går på permis själv. Han kommer aldrig att kunna vara själv, även om han släpps. Med den rädsla att någon slår ner honom. Vara rädd hela liet och aldrig accepterad. Det får väl li hans straff. Istället för att vara arga så får man ju hoppas på att han aldrig rör barn o mördar igen
    Jag tror att det i mångt och mycket handlar om bildningsnivå och mognad.
    Desto mindre man vet om någonting desto mer tenderar man att iklä tyckandet i känslor snarare än relevant fakta. Ju mer omogen man är som människa desto mer tenderar man att döma andra utefter sig själv som mall. 
    Observera att mognad inte har med ålder att göra, det finns mogna 15 åringar likväl som det finns medelålders som uppträder som barnrumpor.  

Om man sätter sig in i fallen eller systemet ordentligt, inte bara läser braskande rubriker och snaskigt vinklat repotage, är det svårt att bortse från bla de faktorer du nämner.
  • saltabanditen
    mion skrev 2010-04-18 13:40:20 följande:
    Nej hur ska jag kunna det???  Men har man gjort det han har gjort så förtjänar man inte att "få gå ut o äta"   punkt slut!
    Och ändå hävdar du att jag kommer att tänka annorlunda än vad jag gör om jag går igenom samma sak som engla, hur kan det stämma överens med att du inte vet vad jag gått igenom?

Citerar ditt inlägg #174:
    " Överdriv inte!  Han förtjänar INTE att gå på resturang....   el har ledigt över huvudtaget med tanke på vad han har gjort!  sätt dig in i tex englas sits  o sen tycka att anders bara 2år senare ska få gå på resturang! Klingar jävligt fel i mina ögpn du!"

Det handlar helt enkelt om att du inte accepterar andra åsikter än dina egna för att du inte förstår dem, att du anser att alla som inte tänker på hämnd är cyniska och kalla.
  • saltabanditen
    lyckligmamma skrev 2010-04-18 13:54:27 följande:
    Ja jag tror att jag har varit med om så mycket saker själv, som gör att jag inte dömer. Men visst är det lätt att döma en barnamördare, det förstår jag. Men jag tycker det är fel att klaga på det svenska systemet. Det är humant. Även om strafftiden är för kort. Man får bara hjälpas åt i samhället, vanliga människor, för att försöka förhindra att saker händer. Grannar som tittar till varandras barn osv.
    Absolut. Jag håller med dig i alla dina ord. {#lang_emotions_smile}

Det är lätt att döma, det krävs en hel del för att kunna förhålla sig tämligen objektiv, bla måste man faktiskt rannsaka sig själv en hel del och det är inte många som orkar eller klarar av att göra på djupet.
  • saltabanditen
    Plutteli skrev 2010-04-18 13:56:18 följande:
    Precis!En sak jag funderat på också kring alla dessa som kör med "en tand för en tand" argumentet... Vad skulle hända om deras barn får en knäpp som vuxen och mördar någon eller kanske våldtar ett barn? Skulle de bara rycka på axlarna då och vända ryggen till sitt barn utan att bry sig när barnet avrättas eller våldtas i fängelset enligt den straffskala de själva velat ha för de anser den så rätt så?
    Jag skulle kunna sätta min högra hand på att de då tillhör dem som med näbbar och klor försvarar sina barns rättigheter till rätt straff enligt svensk lag.

Kanske rätt troligt att de skulle vara aktiva i någon av alla dessa jäkla förtals- & antiförtalsbloggar, fb-grupper och antifb-grupper som även kommer att drabba dem och deras barn.
  • saltabanditen
    Lindreas skrev 2010-04-18 17:42:03 följande:
    Just i Norrtälje, där Eklund ju sitter, finns det en tandläkarmottagning på anstalten. :)
    Ah! Där ser man.
    Då har jag lärt mig något nytt idag! {#lang_emotions_smile}
  • saltabanditen
    Lindreas skrev 2010-04-18 17:50:39 följande:
    Härligt va? :) Dock inte optiker, då måste han ner på stan. Det finns också en "vårdcentral", men för akuta fall så transporteras ju de intagna till sjukhuset, något som många inte är medvetna om. Samtidigt som man sitter på akuten och väntar med bruten fot så är det en "hemsk mördare" som får ett sår sytt inne på ett rum några meter bort. Tror att folk är lite blinda. :)
    Vårdcentralen var jag däremot väl medveten om.

Självklart ska även interner ska få vård även om det är på akuten.  
  • saltabanditen
    Mälaröbo skrev 2010-04-18 17:53:34 följande:
    Det finns länder där man faktiskt har lagar som många ropar efter här, typ Iran och Afghanistan. Varför inte flytta dit?
    Precis den tanken slog mig också.
  • saltabanditen
    väntar i Kina kön skrev 2010-04-19 07:42:24 följande:
    Fruktansvärt att han får komma ut redan. Stackars barn! Vad har hon inte fått utstå och varför ska han få komma ut. Straffet i våra fängelser är FÖR bra, tv, träning och bra mat har jag hört och att vissa brottslingar vill åka in för att vila upp sig. Läste det någonstans men vet inte om det stämmer. Jag kommer inte håg i vilket samanhang jag läste det eller vilken sida men det var en kille som hade varit inne flera gånger och han ville in igen och gjorde ett nytt brott för att få komma och få tak över huvud och mat. Kan man inte göra en proteslista eller någonting?
    Appropå att få tak över huvudet:
    Vad vet du om livet som hemlös och deras livsvillkor?
  • saltabanditen
    Ess skrev 2010-04-19 17:11:31 följande:
    Han själv valde att straffa sin familj genom att aktivt utföra handlingen. Varför skulle hans familj lida för att han får ett straff för vad han gjort.Skitit i det blåskåpet har han ju själv gjort och att tex grannar och andra pekar finger efter hans familj är han ensam ansvarig för.Ångrar sig gör han fram tills nästa flicka råkar korsa hans väg.Sitter i karantän gör snart de flesta av oss eftersom vi inte vågar oss ut tack vare att dom släpper ut sånna som han.
    Det där är så lågt att det finns inte. Det du gör är att du gör en människa ansvarig för vad andra människor gör.
    Dvs, att andra mobbar en hel familj är inte mobbarnas fel, de har all rätt i världen att bete sig så.

Så fungerar det inte och ska inte fungera så. Alla människor är ensamma ansvariga för vad de gör. Hans familj är inte ansvarig för vad Anders gjort.  De som mobbar hans familj är ansvariga för vad de gör, dvs mobbar.
Svar på tråden Anders Eklund får permission...