Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Anders Eklund får permission...

mamamamamaräng skrev 2010-04-19 13:33:35 följande:
      Vad är det för sjukdom han/man har som inte kan få diagnos? Och vilka specifika diagnoser kvalificerar för rättspsyk?
    Längre bak i tråden hade någon citerat vad som behövs för att kvalificeras till rättspryk. Tex. psykoser är "gilltigt".

Har han empatistörning behöver inte det enbart vara fog för diagnos och räcka för att åka in på rättspsyk eftersom han är medveten fullt ut med vad han gör, han bara bryr sig inte som exempel. De som är empatistörda kan bla vara Narcissister eller Psykopater, men det krävs fler element för att få diagnos!

Lasermannen (John Ausonius) är Narcissist, han saknar empati för andra, anser sig ofelbar och enligt sig själv är han den enda som vet hur saker skall vara osv. Men han är samtidigt fullt medveten kring sina handlingar och dess konsekvenser och således inte sjuk i den bemärkelsen att han får sitta på rättspsyk, samma gäller Hagamannen.
  • Plutteli
    Ess skrev 2010-04-19 17:11:31 följande:
    Han själv valde att straffa sin familj genom att aktivt utföra handlingen. Varför skulle hans familj lida för att han får ett straff för vad han gjort. Skitit i det blåskåpet har han ju själv gjort och att tex grannar och andra pekar finger efter hans familj är han ensam ansvarig för. Ångrar sig gör han fram tills nästa flicka råkar korsa hans väg. Sitter i karantän gör snart de flesta av oss eftersom vi inte vågar oss ut tack vare att dom släpper ut sånna som han.
    Om ditt barn skulle mörda någon och sedan sätts i fängelse. Skulle inte du lida av att veta att han torteras, misshandlas och behandlas som en sak, någon utan värde (om nu fängelserna skulle bli så som många i tråden förespråkar). Skulle du inte lida om ditt barn avrättas?
    På vilket sätt är det rätt att utsätta någon annan för den smärta man själv känner bara för hämd, någon som är lika oskyldig? Ok att straffa den som gjort dådet, men straffa inte dennes familj för något de inte rår för!

Och vadå vågar inte gå ut? Han sitter inlåst just nu, på obestämd tid! Han kanske aldrig någonsin kommer ut, för att komma ut med eskort är ju inte samma sak som att var fri! Om det är så du tänker bör du nog stanna inne faktiskt för så vitt du vet kan ju lika gärna din granne vara nästa Anders Eklund!
  • Plutteli
    Ess skrev 2010-04-19 20:53:57 följande:
    Det jag hade lidit mest av är att inte veta vad jag gjort för fel för att mitt barn hade blivit som det blivit. Jag hade levt mitt liv med ett stort VARFÖR. Jag hade faktiskt inte gett mig på någon oskyldig, utan det hade varit en riktad hämnd mot den som mördat/våldtagit mitt barn. Om det är hans ev familj du syftar på så är det hans ansvar att inte sätta dem i den sitsen. Annars bör ju inte offret heller anmäla förövaren, eftersom det är kränkande för hans familj. Jag syftar inte enbart på honom utan överlag på alla som vistas ute i samhället som egentligen inte borde gå lösa. Jag vet inte hur det är med dig, men jag undviker definitivt vissa platser speciellt när det är mörkt.
    Som sagt, om du tror att du kan göra något för att påverka psykisk sjukdom så som du verkar tro kan du inte ha mycket till kunskap i det ämnet.

Jag är inte för att hämnas helt enkelt, oavsett orsak faktiskt eftersom jag helt enkelt anser att den som hämnas genom att ge igen med "samma mynt" så att säga sjunker ner på samma nivå som den man hämnas på och blir då precis lika dålig i sin handling.

Självklart skall offret anmäla, men att ge någon sitt straff är inte samma sak som att utdela onödigt lidande för både förövare och hans familj.

Jag undviker inte många platser faktiskt, inte heller när det är mörkt av den enkla anledningen att de flesta våldsbrott faktiskt utförs av någon man känner. Det går inte att se på utsidan vem som kan vara en fara för mitt liv, och jag väljer att inte gå runt och vara paniskt rädd för precis alla i min omgivning. Om du vill vara det så är det ju upp till dig, men det måste bli ett jävligt instängt liv faktiskt...
  • Plutteli
    mamamamamaräng skrev 2010-04-20 03:15:45 följande:
    Ah.

Jo, jag menar att man kan ha empatistörning tex. utan att få diagnos för att andra symptom saknas. Men annars tänkte jag mest att man kan vara sjuk och ha en diagnos av en psykisk störning som ändå inte är "nog" för att dömas till rättspsyk.
  • Plutteli
    snillis skrev 2010-04-20 12:25:52 följande:
    Det KAN iofs bero på en alldeles förfärlig uppväxt men det kan också bero på annat. Inget är fel!
    Nej självklart kan det finnas en svår barndom bakom. Men rent generellt så tänkte jag mer att under normala uppväxtförhållanden så är det sällan en grund för att "odla" psykisk sjukdom om du förstår hur jag tänker?
  • Plutteli
    snillis skrev 2010-04-20 12:28:04 följande:
    Fast det där är en sanning med modifikation. Jag har arbetat både inom kriminalvården och inom psykiatrin och det är mååååånga inom kriminalvården som skulle må mycket bättre av att få vård inom psykiatrin och som definitivt är psykiskt sjuka.
    Ja precis. Som jag fattat det via min morsa så döms man inte till rättspsyk om man varit medveten om konsekvenserna av sitt handlande men inte brytt sig, oavsett hur störd man är i övrigt.
  • Plutteli
    ELMK skrev 2010-04-20 19:56:35 följande:
    fängelse är inte vad det borde vara......
    Nä det håller jag med om! Det är alldeles för lite kriminalvård!
  • Plutteli
    ELMK skrev 2010-04-20 20:17:19 följande:
    sant. det är som det sprids på facebook nu. klistrar in det här sätt de gamla i fängelse och de kriminella på äldreboenden! Så får de gamla möjlighet till bad, hobbies och utevistelse. Ingen kan stjäla från dem, och de får pengar i stället för att betala. De kriminella kan få kall mat, inga pengar, vara helt ensamma, få lyset släkt klockan 20:00 och bada 1 gång i veckan (max)! jag tycker faktiskt att om man har missbrukat rätten att leva genom att mörda, våldta, skada osv en annan människa/djur så har man inga rättigheter kvar utan man ska bara leva för att plågas av det man gjort.
    Du vet, internerna låses vanligen in kl 19.00 och då har det dryga 12 timmar då de får hållas på en yta av runt 15kvm. Dvs inget större utrymme, och sitta där själv. Maten på fängelser är ingen lyxmat och jag tror faktiskt inte många äldre hade upplevt den som spec. bra. Är maten i din kommun skräp på ålderdomshemmen får du väll klaga hos kommunen. I Härnösand som jag arbetat mycket på ålderdomshem så kan jag ju säga att de gamla ALDRIG klagade på dålig mat, tvärt om tyckte det alltid det var gott, det serveras tårta på påsk, julbord till jul osv osv. All personal i maten på ålderdomshemmen och all personal har fått gå kurser i matlagning för äldre för att anpassa maten på bästa sätt osv. Så det finns kommuner med BRA mat till de äldre! Att det inte ser ut så överallt har noll att göra med fängelserna utan beror på att politikerna i kommunen prioriterar annat, så de är de som ska få skiten!
    Vad gäller lyset släckt.. PÅ vilket ställe gör man så om den gamla inte själv bett om det? Vi gjorde det aldrig iaf, vissa ville sova redan kl 6-7 på kvällen, andra var uppe till 12-1 på natten!
    Nä, jag känner inte alls igen mig i beskrivningen av ålderdomshem, men så jobbade jag på ett av landets bästa hem också.. (i en fattig kommun kan tilläggas)

I Övrigt: De flesta fångar (om än inte alla) ska någon gång ut i samhället igen. Vill du då ha ut en person som har fått en chans att vända sitt liv och möjlighet att bli en vettig människa, eller vill du ha ut en person fylld av missnöje och hat som bara ger sig den på att få hämnas på samhället? Jag väljer då iaf det första och då krävs BÄTTRE kriminalvård än vi har idag! För ca 15 år sedan hade fängelserna mycket mer resurser att ta till för att vårda de intagna, i form av tex. obligatorisk terapi. I dag är all terapi frivillig (förutom för de som är dömda till vård) bara för att det inte finns resurser att ge annars. Samtidigt som vården i fängelser blivit sämre har vi fler återfallsförbrytare och faktiskt mer brott. Så, hur kan vi få MER brott samtidigt som fångarna i fängelse får det sämre?
  • Plutteli
    ELMK skrev 2010-04-20 20:32:06 följande:
    håller med dig, dock så görs det inte så som du säger, det är därför det är så många återfall på kriminella, man ska lägga ner tid på att få den rehabiliterade istället, och det blir dom inte av peromissioner och spec inte efter bara 1,5 år. och äldervården kan vara bättre. det är som dagis vissa är bra andra är skit, tyvärr.
    Självklart kan vården bli bättre på många ställen, men det är inte samma som att det är dåligt överallt och att man kan dra äldrevården över samma kam.

Permissioner fyller en viktig funktion för rehabiliteringen då det är extremt svårt (nästan omöjligt) att rehabilitera någon som blir institutionaliserad, därför behöver fångarna ut i samhället för att inte bli helt låst vid fängelsets rutiner och övervakning.
Svar på tråden Anders Eklund får permission...