• Anonym

Ni som gjort abort, vilket bedövningsmedel användes?

Fick ni lokalbedövning eller ryggmärgsbedövning? Vilket sjukhus gjorde ni det på? Hur gick d till? Vilken vecka var ni i?

• Svar på tråden Ni som gjort abort, vilket bedövningsmedel användes?
  • Anonym

Jo man kan visst få bedövning. Jag gjorde en medicinsk abort och fick så ont att de injicerade ketogan i låret på mig.

• Anonym
    Glasbit skrev 2010-04-17 15:42:46 följande:
    Ja men det är inget de gör i första hand.
    Jag brukar inte göra abort, annat än den gången, så jag vet inte om det stämmer eller inte. Men jag antar att det är från fall till fall.

TS, du kan prata med läkaren/barnmorskan som du träffar när och OM du ska göra abort.
  • Anonym

gjorde en medicinsk abort och fick inget smärtstillande. hade dock jätteont men eftersom jag var hemma och inte på sjukhus så fick jag stå ut med smärtan. var i vecka 6 tror jag, ett antal år sedan

• Anonym

Men vid kirurgisk abort får man väl välja lokalbedövning el sövas? Vid medicinsk abort, hur kändes det? Blev ni illamående, yra i huvudet?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-17 19:56:00 följande:
    Men vid kirurgisk abort får man väl välja lokalbedövning el sövas? Vid medicinsk abort, hur kändes det? Blev ni illamående, yra i huvudet?
    Jag har gjort tre skrapningar (kirurgisk abort). Jag har aldrig blivit tillfrågad om jag vill bedövas eller sövd ?! Det är narkos som gäller, iaf i storSthlm.

Om det är medicinsk abort kan jag tänka mig att man kan få smärtstillande, men typ citodon elller liknande.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-17 19:56:00 följande:
    Menar du hur det kändes att göra aborten eller hur det kändes efter att man fått ev. bedövning?
  • Anonym

Jag gjorde på karolinska i stockholm, jag ville inte bli sövd utan valde själv lokalbedövning. Två sprutor i livmodertappen som bedövade livmodern. Det känns och gjorde ganska ont att få sprutorna men jag föredrar att känna smärta än att bli sövd. Det var itne olidlig smärta utan kändes lite ibland då instrumenten kom åt någon nerv så det ilade ner lite i benen. Men det går fort, så den lilla stunden kan man bita ihop. Sen beror det nog på hur bra bedövningen tar på olika personer och vilken smärttröskel man har. Även om m an är bedövad så känner man ju hur d jobbar o det känns som mensvärk när d kommer åt livmoderväggen. 

• Anonym

Jag var i vecka sju glömde jag säga.

• Anonym

Jag gjorde medicinsk abort, hade så ont att jag blev illamående och svimfärdig, fick en morfinspruta i låret.

Svar på tråden Ni som gjort abort, vilket bedövningsmedel användes?