Hans kompis sa "Så nu är ni trolovade"
När jag och min pojkvän förlovade oss så sa hans vän flera ggr att vi var trolovade. Säger man så nu för tiden? Trolovade? Det är man väl innan man förlovar sig oclså? Eller han man rätt att knulla runt då?
När jag och min pojkvän förlovade oss så sa hans vän flera ggr att vi var trolovade. Säger man så nu för tiden? Trolovade? Det är man väl innan man förlovar sig oclså? Eller han man rätt att knulla runt då?
Trolovade är ett gammalt ord för förlovade bara.
Trolovad och förlovad är samma sak. Det är har inget med att man är trogen att göra, utan trolovad är en synonym till förlovad som användes förr i tiden.
Oki Det lät väldigt gammeldags Men gillar ordet ganska mkt
Inte riktigt samma sak har jag för mig. Förr var trolovningen den juridiska delen och vigseln den kyrkliga. Sen tog kyrkan över folkbokföringen och då slogs allt ihop och man hade bara vigsel.
Trolovad och förlovad är inte samma sak förr i tiden. Men många misstar sig och tror att det är samma sak idag.
Trolovad kan man väl närmast likna vid en "borglig vigsel" (fast lite sämre) medan en förlovning var ett försteg till giftemål (kyrklig vigsel).
Det var förr en ej lagreglerad överenskommelse om giftermål mellan två personer.