• Anonym

Hans kompis sa "Så nu är ni trolovade"

När jag och min pojkvän förlovade oss så sa hans vän flera ggr att vi var trolovade. Säger man så nu för tiden? Trolovade? Det är man väl innan man förlovar sig oclså? Eller han man rätt att knulla runt då?

• Svar på tråden Hans kompis sa "Så nu är ni trolovade"
  • BlommyNess12

Trolovade är ett gammalt ord för förlovade bara.

• Anonym

Trolovad och förlovad är samma sak. Det är har inget med att man är trogen att göra, utan trolovad är en synonym till förlovad som användes förr i tiden. 

• Anonym

Oki Det lät väldigt gammeldags Men gillar ordet ganska mkt

• Björnmossa

Inte riktigt samma sak har jag för mig. Förr var trolovningen den juridiska delen och vigseln den kyrkliga. Sen tog kyrkan över folkbokföringen och då slogs allt ihop och man hade bara vigsel.

• Anova

Trolovad och förlovad är inte samma sak förr i tiden. Men många misstar sig och tror att det är samma sak idag.

Trolovad kan man väl närmast likna vid en "borglig vigsel" (fast lite sämre) medan en förlovning var ett försteg till giftemål (kyrklig vigsel).

• Anonym
    Anova skrev 2010-04-17 17:24:54 följande:
    Trolovad och förlovad är inte samma sak förr i tiden. Men många misstar sig och tror att det är samma sak idag. Trolovad kan man väl närmast likna vid en "borglig vigsel" (fast lite sämre) medan en förlovning var ett försteg till giftemål (kyrklig vigsel).
    Nej, trolovning är vad förlovning är idag. Man lovade varandra att man skulle gifta sig. Men då det var en hel del pengar inblandat förr så var trolovningen juridiskt bindande, och om mannen eller kvinnan drog sig ur så kunde det få juridiska konsekvenser för familjen.
    Man ingick inte någon form av äktenskap genom att vara trolovad, precis som man inte gör det när man förlovar sig. 
    Det är ju inte exakt samma som förlovning, men det är det närmaste man kan komma och jag är helt säker på att det var det kompisen syftade på när han sa så där.
  • Anova
    Anonym skrev 2010-04-17 17:46:07 följande:
    Nej, trolovning är vad förlovning är idag. Man lovade varandra att man skulle gifta sig. Men då det var en hel del pengar inblandat förr så var trolovningen juridiskt bindande, och om mannen eller kvinnan drog sig ur så kunde det få juridiska konsekvenser för familjen. Man ingick inte någon form av äktenskap genom att vara trolovad, precis som man inte gör det när man förlovar sig.  Det är ju inte exakt samma som förlovning, men det är det närmaste man kan komma och jag är helt säker på att det var det kompisen syftade på när han sa så där.
    Den kyrkliga vigseln blev juridiskt bindande år 1734, innan dess var trolovningen den juridiskt bindande "cermonin". Man behöll dock trolovningen i lag fram till 1915. Det var inte helt ovanligt att trolovade flyttade ihop med varandra, däremot ogifta flyttade väldigt sällan ihop (samboskap går väl närmast att jämföra med trolovade par).
    En trolovad kvinna hade en starkare social ställning och fick de trolovade ett barn hade den samma juridiska ställning som ett barn född av ett gift par (fram till 1917).

Så nej.. trolovning är inte vad en förlovning är idag, ett exempel är detta med arv till gemensamma barn.
  • Anonym

Det var förr en ej lagreglerad överenskommelse om giftermål mellan två personer.

• Anova
    Anonym skrev 2010-04-17 18:56:18 följande:
    Det var förr en ej lagreglerad överenskommelse om giftermål mellan två personer.
    Trolovningen var visst lagreglerad. Giftermålsbalken kap 15 och 16.
Svar på tråden Hans kompis sa "Så nu är ni trolovade"