• Rigmor Mortis

Bygga ut, i vilken ordning ska allt göras?

Vårt hus börjar kännas för litet. Men eftersom alla som dyker upp till salu i lagom prisklass är ruckel, tänkte vi att vi kan lägga motsvarande summa på vårt nuvarande hus istället och bygga ut det (här vet vi ju exakt vad som är bra och dåligt på huset, istället för att köpa ett hus vi inte vet något om och riskera att bli rejält blåsta). 

Men.... i vilken ordning ska vi göra allt? Kan man få bygglov utan ritningar? Det känns ju lite konstigt att anlita arkitekt för ritningar utan att veta om vi får bygga, men det är å andra sidan lika konstigt att ansöka om lov för att få bygga utan att veta riktigt hur vi ska bygga. Vad kostar det att anlita en arkitekt, och ritar arkitekten bara upp det eller ritar h*n hur det ska konstrueras för att bli stabilt också? Och jag antar att ritningar på huset inte skulle skada, men det har vi inga. Behöver man låta rita upp nya eller finns det kopior någonstans? 
  • Svar på tråden Bygga ut, i vilken ordning ska allt göras?
  • M2003

Ert hus är väl inte K eller Q-märkt? Ni kan först lyssna med kommunen så det är Ok att bygga ut ert hus. Att man inte har någon procentsats av tomten som max får vara bebyggd tex.  När ni har fått typ förhandsbesked av kommunen att en utbyggnad är ok, tar man kontakt med en arkitekt. Det lönar sig även om det kostar en slant att anlita arkitekt. En arkitekt kan se lösningar och få ut mer av ett nybygge än vad man kan som lekman. Vi betalade runt 10 000 kr för en planlösning på ett redan befintligt hus, kanske kan en arkitekt svara här vad deras taxa är. Min erfarenhet är att han bara ritade hur han tyckte det skulle se ut, sedan fick en byggnadsingenjör eller liknande räkna på bärande delar. Kolla med kommunen om de har ritningar på ert hus - ofta har de det!
    Vi beställde ritningar på ett hus som vi hade ägt i familjen mycket tidigare. Det var ett hus från början av 1800-talet och tillochmed de ritningarna fanns i arkivet och vi fick hem dem. Vi funderade på att bygga ett likadant fast nytt - nu blev det inte så!

• Rigmor Mortis

Nej, inga märkliga märkningar såvitt jag vet Och ja, jag är övertygad om att det lönar sig att anlita arkitekt, det lär vara värt kostnaden att slippa "hur tänkte jag DÄR"-ånger när allt är klart. 

Huset har byggts ut med ett uterum av gamla ägaren för ett tiotal år sen, han lyckades i alla fall få bygglov... och i värsta fall får det väl rivas, om vi nått maxgräns för hur mycket som får byggas på tomten. Kommunen ska kontaktas om ritningar, jag vet att gamla ägaren visade oss att han hade ritningar men de finns ingenstans så antingen fick vi dem aldrig eller så har vi lyckats slarva bort dem. Tur att det (förhoppningsvis) går att få tag på nya. 
  • M2003
    Rigmor Mortis skrev 2010-04-17 18:51:46 följande:
    Nej, inga märkliga märkningar såvitt jag vet Och ja, jag är övertygad om att det lönar sig att anlita arkitekt, det lär vara värt kostnaden att slippa "hur tänkte jag DÄR"-ånger när allt är klart.  Huset har byggts ut med ett uterum av gamla ägaren för ett tiotal år sen, han lyckades i alla fall få bygglov... och i värsta fall får det väl rivas, om vi nått maxgräns för hur mycket som får byggas på tomten. Kommunen ska kontaktas om ritningar, jag vet att gamla ägaren visade oss att han hade ritningar men de finns ingenstans så antingen fick vi dem aldrig eller så har vi lyckats slarva bort dem. Tur att det (förhoppningsvis) går att få tag på nya. 
    Men kopior brukar finnas hos kommunen och om de fått bygglov för altanen så borde det definitivt finnas arkiverade kopior av planlösningen. Det är värt ett försök i alla fall.
    Lycka till!
Svar på tråden Bygga ut, i vilken ordning ska allt göras?