Inlägg från: middiz |Visa alla inlägg
  • middiz

*Pimp my Husvagn*

Vi köpte husvagn i veckan, en polar 470 -78, har dock inte fått hem den än.
    Jag vet inte om jag gör så mycket med den nu i sommar men i vinter kommer jag ha fullt upp med att sy nya fodral till dynor, tror jag ska köpa väggplattorna från ikea och sätta upp också, kostar 119 kr styck och är 60*50 cm.
    Funderar på lite dekorplast på luckor och kanske dörrar?

Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • middiz
    littlemisstrouble skrev 2010-05-01 13:14:11 följande:
    Hej här i tråden vi har en gammal vagn från 79 tror jag det är och inredningen är inte snygg. Den går i randigt brunt och orange. skulle vilja sy nya överdrag men det är varken lätt eller billigt skulle jag tro. har sånn lust att fixa så den blir snygg innuti vagnen men vet inte hur.
    Jag kan berätta lite hur jag har tänk så kanske du får någon idé?

Sy nya överdrag, kommer nog bli svarta eller mörkgråa.
    Ny lampa
    Väggplattor på väggen vid köket.
    Dekorplast på luckorna (går att ta bort utan att det blir märken)
    Nya gardiner och rullgardiner

Det är vad jag har kommit på än så länge, sen får vi se hur mycket mer jag kommer på
  • middiz
    littlemisstrouble skrev 2010-05-01 15:06:14 följande:
    vart hittar jag en spegel till badrummet i husvagnen som inte är i glas? den vi har nu är väl i nån sorts plast men den är så repig att man knappt ser sig själv i
    littlemisstrouble skrev 2010-05-01 15:05:32 följande:
    hur gör du överdragen? skulle också vilja ha typ svarta eller grå för att få dynorna lite neutrala. vad menas med väggplattor? dekorplast? är lite ny på sånnt här så du får gärna förklara
    Överdragen syr jag själv, så det kommer bli ett projekt till vintern om jag kan hålla mej så länge
    Här har du väggplattorna, finns i olika färger/mönster: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70140587

www.mellmine.se/shop/catalog/index.php/cPath/115 Här har du lite exempel på dekorplast, man kan klä allt möjligt med det så luckorna och kanske öven dom invänldiga dörrarna kan bli riktigt snygga i husvagnen!
    Man sätter fast det likadant som man tonar rutorna på bilen..med såpvatten under, som sedan torkar så klart

Googlade på plastspegel och hittade detta:
    shop.mawik.se:8080/alega/default.asp

Det finns även spegelplast, då kan man göra spegeln själv
    www.slojd-detaljer.se/product.aspx

Här finns det färig spegel för husvagn
    www.jula.se/oval-vaggspegel-135117
  • middiz
    littlemisstrouble skrev 2010-05-02 08:49:57 följande:
    oj så många bra tips. tack så mycket. gör du överdragen i nån sorts örngottsmodell? förstår du vad jag menar då, typ sånna man bara drar över och viker in kanten eller syr du med dragkedja och allt?
    Ja jag är ganska uppe i det här nu kanske du märker

Jag kommer sy dom likadana som dom överdragen som är på nu, kommer sprätta upp en av dom och ha som mall! Så det blir med dragkedja och allt.
  • middiz

Ja jag tror inte att dekorplast håller vidare länge, men då kan man byta ut och förnya utseendet på husvagnen lite mer

Idag hämtar vi hem pärlan )

• middiz

Syr du dom ganska tighta så bordet det nog funka...prova så får du se!
    Nu vet jag inte hur stora dynor du har, men vill man inte sy egna överdrag så borde man kunna köpa hela dynor. På ikea finns dessa www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40163387 om storleken stämmer!
    Jag tycker dom grö/turkosa är härliga!

• middiz
    littlemisstrouble skrev 2010-05-03 15:20:00 följande:
    ja dom gröna var väl fina men husvagnens dynor är ju i massor av olika storlekar för kortsidor med mera så det blir kanske svårt att köpa färdiga dynor men smidigt hade varit onekligen

Okej vad synd!
    I våran är alla dynorna lika stora. Det går inte passa in ändå?

Vi ska åka och hämta den efter 17, längtar så
  • middiz
    littlemisstrouble skrev 2010-05-03 22:09:24 följande:
    kanske, måste kolla upp vad det är för mått i husvagnen på alla dynor. verkligen bra tips du kommer med du verkar ha koll på husvagnsbuisness
    Haha inte det minsta, har aldrig varit ute ensam och campat, bara med mamma och pappa när jag var liten Men däremot älskar jag att inreda och hitta på roliga lösningar
    Smuliz skrev 2010-05-03 22:13:48 följande:
    Jag tänkte den tanken igår också men trodde jag va helt knäpp haha NU ska jag nog göra slag i saken! Ska pimpa vår husvagn tänkte jag, men jag är urusel på att sy så det får bli bortläjt till min kära mormor Men då kan man alltså sy som örngott?? Det ska ju vara enkelt och vi har småbarn som kladdar så
    Ja visst är det smidigt när man har barn!
    Om man tar stretchigt tyg och syr lite mindre storlek så borde det bli bra passform.
  • middiz
    Smuliz skrev 2010-05-04 16:10:58 följande:
    Det blev cerise stretchtyg var på rea så det kostade 10kr metern, så jag chansar! Finns ju lite olika tips på hur man ska göra, vad är enklast? Hon i tygaffären sa att många köper resårband och liksom drar över dynan så resåren hamnar på baksidan, som en resårmadrass ni vet? Men jag blev lite snål då jag insåg att det skulle bli dyrt med resåret Så antingen ska vi bara dra över kuddarna och knyta på baksidan som man ändå inte ser, eller så gör hon det "ordentligt" och syr kuddfodral som vi mosar in dynorna i. Vad tycker ni? Är glad att min mormor VILL och KAN hjälpa mej då jag inte vet vad som är avig eller rät, raksöm eller nåt, typ. Och har nog inte tålamodet heller Men skulle väldigt gärna ÖNSKA att jag kunde
    Billigt och bra tyg!
    Glöm inte ta bilder när det är klart så vi får se hur det blev
    Bobbylina skrev 2010-05-07 12:19:04 följande:
    Va kul att det skrivs lite här! har inte haft internet på evigheter, men nu så! Vi köpte vår husvagn från firma och bakade in byte av dynor i priset, det kosta 10-13 000 tror jag,inga pengar man har i bakfickan precis så vi är glada att det gick o göra så, nu har vi fina enfärgade ljusbruna dynor! ser mycket modernare ut än de fula blåmönstrade som va innan. Men hade vi inte kunnat gjort så så hade jag oxå sytt nått överdrag av nåt slag. Det där med dekorplast låter intressant, men våra skåpluckor är inte helt släta utan har som en ram runt som sticker ut (om ni förstår vad jag menar =) men det kanske är snyggt o sätta dekorplast inne i ramen..hmmm ska ta en tripp till Ikea o kika på dom där plattorna till köket, det skulle nog göra mycket om man bytte detta! det borde ju nästan räcka med 3st, har inte tagit några mått o antar att det är helt olika i alla husvagnar, men höjden borde ju va samma ungefär, nån som mätt sitt kök?
    Dom vi köpte vår husvagn av hade precis bytt dynor också, men dom satte på vinrött plyschtyg på så det måste bli något annat!

Det kan vara snyggt med dekorplast på ramen och en tapet i ramen!
    Vi har vitrindörrar med mönster så det blir svårt att tapetsera annars hade jag gjort det!

Ja 3 måste absolut räcka..har inte mätt hur stort köket är, men plattorna går att dela som man själv vill.
  • middiz

Jag har aldrig sett en husvagn med dekorplast men på www.styleroom.se är det många som använder det i köket, sök bara på dekorplast så kommer det upp massa olika album!

• middiz

Haha det blir gärna så när man surfar runt på inredningssidor

Jag bara väntar på att det ska bli varmare nu så vi kan provsova husvagnen!

Har ni bestämt vart ni ska i sommar?
    Vi har bokat en vecka på öland och så ska vi till halmstad ett par nätter sen blir det karlsborg eller hjo provresan Vill gärna ha förslag på fler småresor!

• middiz
    Linawb skrev 2010-05-09 11:20:46 följande:
    Vi har renoverat några gamla vagnar, de har blivit kanonfina! Vi håller på att sälja vår solifer -69 som är inredd i retrostil. Vi la scharutig svart och vit matta i vagnen, klädde om dynerna, satte svart mosaik (riktig) ovanför diskbänken och byggde om ena sidan i vagnen till våningssäng. SEn målade vi allt utom all teak vitt innuti, och lackade om färfältet utanpå. Den blev superfin! Vi håller på med en annan nu, en 70:a cavalier, där har vi lagt plastmatta i träimitation, målat vitt, ska klä om dynorna, sätta mosaik och byta ut diskbänken till en ek bänkskiva, sen fäller man bara ner ho och spis. Bordet ska vi klä i klickgolv och sätta "trälist" runt. Skitkul att renovera ju!!
    Skulle vara kul att se bilder!
    Har lite funderingar om den ni renoverar nu..
    Både mosaik och ek är ganska tungt, ändrar ni vikten på husvagnen?
  • middiz

Hej!
    Hur går det för alla?
    Här har vi inte kommit någonstans, stora dottern har varit supersjuk och fått ligga på sjukhus och har nu precis börjat återhämta sej. Så förhoppningsvis kan vi börja sätta lite fart med husvagnen snart!

Den här ska jag ha i garderoben, jag behöver mer lådförvaring och inte hängförvaring, det enda jag behöver hänga är jackor och regnkläder, så en sån här från ikea är perfekt! www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30157711

Imorgon åker jag och min syster till Ullared, där hoppas jag på att fynda massa roligt och nördvändigt.
    Ska försöka leta fram lite vridbara handtag nu som jag ser att ni pratat om i tråden, även jag är sugen på att byta ut dom vi har!

• middiz
    Bobbylina skrev 2010-05-23 15:07:34 följande:
    oj va dyra dom va... behöver inte så stora heller utan bara halva längden ugefär.. men den på jula va ju billig,men frågan är hur stabilt det är?( beror kanske på hur pass väl man sätter fast det iof.)
    Den på jula sätter man ju fast i marken så jag tror den är stabil och bra.
    littlemisstrouble skrev 2010-05-23 15:01:44 följande:
    Om man ska måla om husvagn på utsidan, vad för färg använder man då? jag är lite sugen på att göra det men vet inte om mannen går med på det
    Jag hade använt billack tror jag...
  • middiz
    littlemisstrouble skrev 2010-06-13 15:22:14 följande:
    aha okej det är så det ser ut
    Dekorplast finns även som träimitation och enkelfärgat...

Idag åker vi på våran första tur med husvagnen!
  • middiz
    Anjo2 skrev 2010-06-21 20:17:35 följande:
    SKIIIIITTTTTTT oxå!!!! Vi satte in sådana där skivor från ikea....men de lossnade!!!!! Faan, så nu vete fasen vad man ska ta istället!!! Några ideer?
    Det går inte borra skruvhål i dom..?
Svar på tråden *Pimp my Husvagn*