Inlägg från: Banzai |Visa alla inlägg
  • Banzai

*Pimp my Husvagn*

Hej kul med fler som fixar husvagn.

Vi har precis införskaffat en Opio -69 men vad som vi förs såg mindre renoverings behov. 
    Men när vi väl inspekterat vagnen lite närmare så ser det ut som det blir ett lite större projekt än först tänkt men kul ska det bli vi fixar det mest nödvändiga nu då vi behöver ha vagnen första helgen i Juni sen kommer vi att montera ner hela vagnen invändigt för att fixa till den. hoppas o tror att det kommer bli toppen när den är klar Just nu fixar vi till lite trasiga sittlock och jag håller på att sy nya dynor.
    Då vagnen är gammal så vill vi försöka hålla stilen gammal så den mattan som ligger i är Schackrutig, dynorna kommer bli svart/vitprickiga lika så gardinerna inredningen kommer förmodligen gå i ljusgrått med svarta luckor precis som nu.
    Utvändigt ska den Rosa/bruna färgen bort och den blir istället Röd för att matcha bilen.
    Några bilder finns i mitt galleri och fler kommer.
  • Banzai
    Bobbylina skrev 2010-05-16 09:59:47 följande:
    Va kul med totalrenovering, fina dyna du sytt!
    Tack ja det ska bli kul var o handlade lite mer tyg då det första jag handlade inte riktigt räckte till gardiner  
    Hittade även matchande bädd set & filtar så nu är allt prickigt :-P
  • Banzai
    middiz skrev 2010-05-17 09:50:46 följande:
    Hej! Hur går det för alla? Här har vi inte kommit någonstans, stora dottern har varit supersjuk och fått ligga på sjukhus och har nu precis börjat återhämta sej. Så förhoppningsvis kan vi börja sätta lite fart med husvagnen snart! Den här ska jag ha i garderoben, jag behöver mer lådförvaring och inte hängförvaring, det enda jag behöver hänga är jackor och regnkläder, så en sån här från ikea är perfekt! www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30157711 Imorgon åker jag och min syster till Ullared, där hoppas jag på att fynda massa roligt och nördvändigt. Ska försöka leta fram lite vridbara handtag nu som jag ser att ni pratat om i tråden, även jag är sugen på att byta ut dom vi har!
    Passa på att köpa skrubb serien nu den är tydligen en utgående vara jag köpte en när jag var där förra veckan och då stod det utgående vara på alla lappar.
    Ullared blir det troligen vecka 28 med hela kompis gänget.
  • Banzai

Här står det också still just nu ska ju försöka täta lite slitna lister men det vill ju bara regna så fort jag är ledig Får hoppas på att det blir bättre väder i morgon för i dag hinner jag inte. 

Hitade matchande plast tallrikar & glas i vitt med svart kant som matchar resten som är svart & vitt :-P  kommer bli toppen när det är klart.
  • Banzai

Nu så är snart alla dynor om sydda en kvar då tyget tog slut så jag får köpa mer i morgon om jag hinner.

Gardinerna på plats, nya dekorations kuddar, nu ska jag bara hitta en snygg lampa till taket och när skatten kommer så ska jag köpa led belysning till hela vagnen.
    Till helgen blir det premiär tur ;-P
  • Banzai
    Me2 skrev 2010-06-11 21:41:47 följande:
    Superfint ni gör !!
    Ingen husvagn än här, men letar efter en som passar oss.
    Känner att det vi söker inte riktigt finns för den summan som vi kan tänka oss betala och undrar därför om någon bytt inredning i husvagnen ?
    Skulle vilja ha en fast dubbelsäng och en våningsäng, men då är det nyare och dyrare vagnar som gäller. Går det att köpa löst eller måste man bygga själv ? Någon som vet ?
    Tror det billigast är o kolla blicket eller liknande eller rent av kontakta en snickare som bygger 
    hittade följande ute just nu http://www.blocket.se/ostergotland/Husvagnsinredning_26990285.htm?ca=7&w=3&last=1

• Banzai

Har bara haft raka o svängda dynor jag syde mina i maskin blev helt ok och hyggligt tight.

Jag tog tyget vände det med räta mot dynan nålade längst kanten där jag ville ha sömen och ena kortsidan drog sedan av tyget sydde i maskinen bökade tillbax dynan i fodralet o sydde igen den slutliga kanten för hand. (nästa projekt blir o sy dit kardborre band så man enkelt kan ta lös o tvätta om det behövs.

Hade jag haft en hörndyna hade jag förmodligen gjort den i olika delar en fam /back och lock /botten förr att få snygg kurva i böjen. 

• Banzai
    wihoo skrev 2010-06-18 13:17:37 följande:
    Hur går det för alla?

Nu har jag med ett leende på läpparna läst igenom hela tråden, och blir bara mer och mer sugen på mina ideér med husvagnsköp omgörning!

Jag vill inte lägga så mycket alls på själva vagnen.. ni med de gamla husvagnarna, hur mycket har ni gett för dem? Det jag sen tänker på är fukt, om den är fuktskadad..och hur man liksom ska kunna veta det. haha! Man vill ju inte komma hem o märka att den senare är rutten.

Hoppas det går bra för för er, släng gärna in lite bilder på era projekt:D
    Våran vagn är från -69 har en liten vatten läcka i vänster fram men den är nu tätad men måste byta lite av golvet invändigt just i hörnet men inget som syns då det är under en sittbrits.
    Vi har tagit bort det som var blöt och ska lägga i nytt när vi använt vagnen klart för säsongen.
    Vi betalade 8000 & då fick vi med ett sprillans nytt kylskåp & en grill.
    Jag rekommenderar att låna med en fukt mätare  när man ska köpa vagn och detta oavsett årsmodell mät i hörnen och om det är badrum runt om i väggarna där 12% tror jag vi hade på de flesta ställen i vagnen tyvärr missade vi detta hörn men som sagt det var ju snabbt fixat och det är ju en mycket gammal vagn :-P
  • Banzai
    wihoo skrev 2010-06-19 07:59:55 följande:
    Okej, är den fräsh i övrigt? Jag har tittat på en prisklass under 5000, och hittar faktiskt ibland vissa som är riktigt fina! Blir ju supersugen!
    Ja en fuktmätare skulle ju vara riktigt bra att ha med sig, det ska jag skriva upp! Som sagt, min svärfar har ett ägg ståendes som han började med förut, att plocka ur osv. Så funderar på att ta över den:)  gratis är gott! haha.
    Jo då den är allt helt ok det kändes att den ståt orörd över vintern men bara vi skurade ur den så var det lungt,de som hade den inna har lagt in ny matta o målat om inner väggarna där i mot gillade jag ju inte dynorna & gardinerna så det sydde jag ju nya :-P.
    Den är ju liten men den räcker till det vi ska ha den till vilket är sova och eventuellt äta i.
    Bilder finns i mitt galleri.
Svar på tråden *Pimp my Husvagn*