Inlägg från: wihoo |Visa alla inlägg
  • wihoo

*Pimp my Husvagn*

Hur går det för alla?

Nu har jag med ett leende på läpparna läst igenom hela tråden, och blir bara mer och mer sugen på mina ideér med husvagnsköp omgörning!

Jag vill inte lägga så mycket alls på själva vagnen.. ni med de gamla husvagnarna, hur mycket har ni gett för dem? Det jag sen tänker på är fukt, om den är fuktskadad..och hur man liksom ska kunna veta det. haha! Man vill ju inte komma hem o märka att den senare är rutten.

Hoppas det går bra för för er, släng gärna in lite bilder på era projekt:D

• wihoo
    littlemisstrouble skrev 2010-06-18 13:38:41 följande:
    tja nu är jag ju ingen expert på hur man ser att den är rutten eller fuktskadad men man kan ju titta iaf så att inte väggar eller tak bågnar någonstans och är mjukt. kolla även att det inte läcker i takluckan.
    Planering är a och o......
    Jo men de tär typ standardgrejen såklart. Men typiskt vore det ju om man köper en å är superlycklig o sen är det massa fukt under golvet osv..

Svärfar har ett ägg ståendes som han började med o plocka ur för en herrans massa år sen, men vet inte om ett ägg är det jag är ute efter..det visar sig, blocket går varmt här hemma! :P
  • wihoo
    Banzai skrev 2010-06-18 20:59:28 följande:
    Våran vagn är från -69 har en liten vatten läcka i vänster fram men den är nu tätad men måste byta lite av golvet invändigt just i hörnet men inget som syns då det är under en sittbrits.
    Vi har tagit bort det som var blöt och ska lägga i nytt när vi använt vagnen klart för säsongen.
    Vi betalade 8000 & då fick vi med ett sprillans nytt kylskåp & en grill.
    Jag rekommenderar att låna med en fukt mätare  när man ska köpa vagn och detta oavsett årsmodell mät i hörnen och om det är badrum runt om i väggarna där 12% tror jag vi hade på de flesta ställen i vagnen tyvärr missade vi detta hörn men som sagt det var ju snabbt fixat och det är ju en mycket gammal vagn :-P
    Okej, är den fräsh i övrigt? Jag har tittat på en prisklass under 5000, och hittar faktiskt ibland vissa som är riktigt fina! Blir ju supersugen!
    Ja en fuktmätare skulle ju vara riktigt bra att ha med sig, det ska jag skriva upp! Som sagt, min svärfar har ett ägg ståendes som han började med förut, att plocka ur osv. Så funderar på att ta över den:)  gratis är gott! haha.
  • wihoo

Okej! Jag blir så ruskigt sugen alltså! Men min sambo är inte alls lika förtjust...till min besvikelse. Men jag ska försöka få min vilja igenom! :) har ju inte tänkt att få iordning den till denna sommar i vilket fall som..utan till nästa, eller i värsta fall nästa sommar ändå, beroende på hur mycket jobb det är på den eventuella vagnen då..

Jaja, hoppas kan man alltid! Jag sitter o läser och kollar på bilder och blir bara mer och mer sugen!

Jag har kikat på dina bilder innan, såg jag nu när jag klickade in, urläckert! Hur långt tid tog det för dig/er att fixa iordning den? var ni snabba eller tog ni den tid det tog bara?

• wihoo
    Banzai skrev 2010-06-20 20:11:18 följande:
    Tog 3 veckor o sy upp nya överdrag till dynorna & gardiner samt tätade det som såg värst ut ska gå över hela vagnen o täta om den men det tar vi allt efter som och blir nog en hel del grejande till semestern ska byta tak lucka tänkte jag & fixa en mörkläggnings gardin mellan sovdel & köks del så man kan gå in och ut ur vagnen fast Leo sover.
    Sen bor man ju in sig i vagnen o kommer på lite smågrejer allt efter som så nu mera ligger ett litet block o penna i vagnen som man kan skriva upp sakerna på.
    Jag är ju ett riktigt stolpskott till att kunna sy..mamma var inte heller speciellt sugen när jag frågade henne. men det finns nog en och en annan jag kan leja bort det till för en billig peng..iaf hoppas jag det! :) hehe.

Jaa har ni gjort en sovdel åt han på ena sidan, den lilla? och den andra sidan åt er? så tänkte jag göra iaf.. fixa sovdelen åt våran thelwin på den lilla sovdelen permanent liksom!
  • wihoo
    Anjo2 skrev 2010-06-21 20:17:35 följande:
    SKIIIIITTTTTTT oxå!!!! Vi satte in sådana där skivor från ikea....men de lossnade!!!!! Faan, så nu vete fasen vad man ska ta istället!!! Några ideer?

går det inte att slipa och måla?eller vart hade ni satt upp dem någonstans?

• wihoo
    Banzai skrev 2010-06-23 22:52:18 följande:
    Våran vagn har en liten soffa i fram som vi tänkte att Leo skulle få sova i vi ska löpa ett fallräcke som man kan spänna upp mellan vägarna 
    np.netpublicator.com/netpublication/n65672492   (sid 17)
    sen sover vi just nu på varsin sida av bordet men det berode på att Leo låg på golvet i mellan oss då han trillade ut den lilla soffan. Men när vi köpt räcket så ska vi allt bädda ut så vi får stor säng :-P 
    Héheh okej:)

Jag har tänkt att sätta dit en målad playwood skiva eller liknande, och sen försöka hitta på nån form av skjutdörr, så han får lite "eget" och inte ska störas av oss så mycket, om man pratar eller har tv igång osv. Tänkte först på ett draperi, men det är ju inte så värst ljudisolerat..hehe.

Men nu till ett ytterligare problem, har hittat en vagn jag vill åka o titta på, men den är inte besiktigad..och då vet man ju inte hur det är med bromsar osv, sånt som kan komma att kosta en del att fixa om den inte går igenom besiktningen. Och att lita på den som säljer den är ju bara dumt.
    Men hur gör man då liksom..man lär väl chansa kanske.. :) svårt det där..
  • wihoo
    Banzai skrev 2010-06-26 23:22:49 följande:
    Ja att köpa husvagn eller vilket fordon som helst som inte är besiktigat är alltid en chansning men man kan ju alltid prov dra den lite försiktigt o se hur den funkar fråga extra om om just det och vill man så kan man ju alltid kolla om det finns en besiktning i närheten och sedan själv bekostar en besiktning (säger helt enkelt till säljaren att jag betalar besiktningen och köper den om det inte är allt för mycket fel på den) Är det jätte mycket fel så har du ju bara kastat bort priset för besiktningen. Och man får ju ett bra intryck av vagnen och kan ju ändå köpa den om den inte går igenom för man vet vad som behövs fixas.
    Hoppas du förstå hur jag menar blev rörigt kände jag  
    Ja jag har läst en hel den nu om vad man ska tänka på osv. Så provköra den är ett måste! För att se att alla bromsar är ok, eller inte ok. Menmen, man vill ju liksom inte missa nåt..men det viktigaste är ju fukt och bromsar. Sen gasol o allt det där. Ska försöka kolla på den idag har jag tänkt, men jag får aldrig något svar när jag ringer...vi får allt se hur det blir:) spännande om vi åker iaf, jag har aaaaldrig tittat på en gammal husvagn förut, haha! ;P sen att den kanske ska bli min är ju ännu häftigare=)
  • wihoo
    Banzai skrev 2010-06-27 12:43:43 följande:
    Lycka till om ni åker.. Spännande
    vart inget med den idag..vet inte men det känns inte riktigt rätt. har inte ens ringt på den något mer. det har kommit ut två intressanta på blocket nu i dag som verkar bra, en 18 mil härifrån och en 4 mil härifrån. den ena lite större än den andra.. för liten vill man ju inte ha heller, men den minsta var den som var närmast.

tänker ändå på när det är regniga sommardagar och man vill mysa inne i vagnen, då vill man nog inte ha en allt för trång en.. jag har tänkt att ringa lite imorgon! står mkt bra om dem så det känns bra:)

vårat problem är att vi inte har nånstans att förvara den egentligen. får ha den ståendes på syrrans killes tomma tomt, men där vill jag inte ha den ståendes jämt. vet inte om man får ha den ståendes på nån parkering heller, typ besöksparkering på sitt eget lägenhetsområde.. svårt det där när man inte har hus eller andra möjligheter!
  • wihoo
    Banzai skrev 2010-06-28 16:33:50 följande:
    På besöksparkeringen kan jag aldrig tänka mig att du får ha den stående själv har man ju stor tomt så det är inga problem ska spänna upp en presenning till vintern som tar bort den mesta av snön & blötan från den. Jätte svårt det där det finns inget garage ni kan hyra någon stans?
    Jo jag har försökt att kolla runt. Jag funderar..vi lär ju få ha den på en parkering som man hyr stolpe på, på parkeringen,.Där lär jag väl få ha det jag vill ståendes där, när jag betalar.. men då kostar ju det en bra slant i månaden. Jag har ju en tillfällig lösning iaf, men ska kolla runt lite mer. Det verkar ju inte bli en husvagn just nu iaf..ringde på en annan igår men den vart preeeccis såld. trist!

Menmen, min tur lär väl dyka upp snart den med...hoppas jag:)
  • wihoo
    Tinnys skrev 2010-06-29 17:49:07 följande:
    wihoo. Vi hade våran på en uppställningsplats på ett industriområde för 125kr/månad. Vi hittade den via ett tips från en husvagsförsäljare. Men när vi väl hittade den så har vi sett att på nästan alla industriområden så finns det skyltat att det finns husvagnsplats att hyra. Så mitt tips är att åka igenom flera industriområden. Nu vet jag inte var du bor men detta var i Haninge, Stockholm.
    Jajusty, det är ju ett alternativ också! jag  bor i dalarna, borlänge.. och vet inte riktigt om jag skulle vilja ha min vagn ståendes på ett industriområde här fär då har jag nog ingen hel vagn kvar..haha!

menmen, har inte hittat "drömvagnen" ännu så det visar sig hur det blir när det är aktuellt:)
  • wihoo
    Tinnys skrev 2010-07-06 14:54:29 följande:
    Var på ikea i dag och skulle köpa väggplattorna för att ha ovanför diskbänken/spisen, det var ingen som hade hört talas om dom och jag hade tyvärr inte namnet med mig, men ingen hade någon aning om något sådant. Nu har jag lagt namnet på minnet och var på hämta självlagret det finns så jag ska åka tillbaka och hämta detta senare i veckan, kommer att bli jätte snyggt till mörkgråa dynor, vita och randiga gardiner och en gånmatta från rusta för 99kr. Sen har vi beställt dekor att sätta i badrummet, vad tror ni, kan man klä in badrummet i blå stenmosaik? Detta blir årets projekt, får se om jag vill ändra något mer under hösten när vi kommit hem från semestern. Ska försöka hinna göra dynorna på två veckor här innan vi åker....

mosaik är ju snyggt, men jag håller med grynet80..en onödig tyngd. och ett onödigt jobbigt jobb för nåt som ska vara inne på toaletten typ. jag har tänkt ha mosaik eller tapet med glas skiva på ovanför köksdelen,  badrumsdelen skulle jag aldrig lägga ner så mycket jobb på! haha. men det är jag det:)

har ni bara koll på vikten osv så att det inte blir nåt tok med det så tycker jag absolut ni ska göra det:) det kan ju inte bli annat än snyggt!

• wihoo
    Anjo2 skrev 2010-07-16 17:50:18 följande:
    nu har vi varit iväg på vår första "riktiga" husvagnssemester!! Bilder kommer senare!
    Kul! Hoppas den vart bättre än förväntat:) spännande med lite bilder!
  • wihoo

Åh ni ser ut att ha haft det underbart! Fyra vuxna?! haha wow, det va inte illa!

Svar på tråden *Pimp my Husvagn*